ساختمان نامناسب، کمبود بیمار و گرانی تعرفه‌های خدمات، نداشتن هیئت علمی و کلینیک ویژه‌، کمبود مواد و تجهیزات و وعده‌های محقق نشده مسئولان دانشگاه درسال‌های گذشته مهم‌ترین مشکلات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان است.
کد خبر: ۸۸۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 09 August 2020

درگیری دانشجویان هرمزگانی با مشکلات و مدیران!به گزارش «تابناک» به نقل از ایسکانیوز؛ دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از سال ۸۷ دانشجو پذیرفته؛ اما بعد از گذشت ۱۲ سال، این دانشکده هنوز ساختمان مناسبی برای برگزاری کلاسهای عملی ندارد. کلاس‌های دروس علوم پایه دانشجویان در دانشکده داروسازی برگزار می‌شود و از ساختمان سابق بیمارستان زنان بندرعباس که چند دهه قدمت دارد و بسیار فرسوده شده است به عنوان کلینیک آموزشی استفاده می‌شود.

یکی از اعضای شورای صنفی دانشکده دندانپزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسکا‌نیوز به بیان مشکلات متعدد این دانشکده پرداخت و درباره وضعیت ساختمان کلینیک گفت: ساختمان کلینیک بسیار قدیمی است و فضای آن اصلاً مناسب دندانپزشکی نیست. فضای بخشهای مختلف از هم تفکیک نشده و سه بخش مختلف دندانپزشکی در یک سالن قرار گرفته است که باعث تجمع تعداد زیادی از دانشجویان و بیماران در این فضا می‌شود. از طرف دیگر چون ساختمان تهویه مناسبی ندارد، کار کردن در این فضای شلوغ بسیار سخت می‌شود.

درگیری دانشجویان هرمزگانی با مشکلات و مدیران!
این عضو شورای صنفی به خاطر نگرانی از عواقبی که ممکن است به خاطر مصاحبه و بیان مشکلات دانشکده در روند ادامه تحصیلش ایجاد شود از ایسکانیوز درخواست کرده که نامش منتشر نشود.

ریزش دیوار دانشکده در بهمن ۹۸

به خاطر عملیات ساختمانی که برای ساخت بیمارستانی جدید در کنار کلینیک دندانپزشکی صورت می‌گیرد، این دانشکده جلوه بیرونی مناسب ندارد و در بهمن ۹۸ بخشی از دیوار حیاط پشتی دانشکده ریزش می‌کند. دانشجویان به خاطر نبود پارکینگ، خودروهای خود را در کنار این دیوار پارک می‌کردند. البته ریزش دیوار در شب اتفاق افتاده و به دانشجویان و خودروهای آنها آسیبی وارد نشده است.

 درگیری دانشجویان هرمزگانی با مشکلات و مدیران!

وعده‌های سر خرمن مسئولان دانشگاه

سالهای ۹۷ و ۹۸ دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه هرمزگان به خاطر کمبود مواد و تجهیزات دندانپزشکی، کمبود بیمار و تبلیغات کم دانشگاه برای جذب بیمار، تعرفه‌های گران و مشکلات ساختمان دانشکده، با تعطیل کردن بخشهای مختلف کلینیک آموزشی صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان دانشگاه می‌رسانند. بعد از این اعتراضات مسئولان دانشگاه قول پیگیری مشکلات و وعده ایجاد تحول در دانشکده را به دانشجویان می‌دهند.

عضو شورای صنفی دانشکده در این باره می‌گوید: آخرین اعتراض دانشجویان مهر ۹۸ صورت گرفت. معاون آموزشی دانشگاه برای آرام کردن دانشجو‌ها به آنها قول داد که با توجه به اینکه تازه این مسئولیت را به عهده گرفته تا آذرماه برخی از وعده‌های عملی نشده دانشگاه را عملی کند و تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی را تا حد امکان رایگان کند تا کلینیک آموزشی بیمار بیشتری جذب کند؛ اما تاکنون تقریباً هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

بسته شدن ورودی اصلی دانشکده

در کنار مشکلات ساختاری که ساختمان کلینیک دندانپزشکی دارد، به خاطر ساخت و سازهای اطراف آن، ورودی اصلی این ساختمان که از سمت خیابان اصلی بوده، مسدود و باعث کاهش مراجعات بیماران به کلینیک شده است.
عضو شورای صنفی دانشکده در این باره می‌گوید: طبق وعده مسئولان دانشگاه قرار بود ۲۲ بهمن ۹۸ و همزمان با افتتاح بیمارستان جدید زنان شهر بندرعباس، سردر دانشکده هم ساخته شده باشد. اکنون ۶ ماه از آن زمان می‌گذرد؛ اما نه از سردر خبری هست و نه ورودی اصلی باز شده است.

درگیری دانشجویان هرمزگانی با مشکلات و مدیران!

تعرفه‌های گران و کمبود بیمار

خدماتی که کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند، معمولاً بسیار ارزان‌تر از مطب‌های خصوصی است، ضمن اینکه برخی خدمات ساده نیز به صورت رایگان انجام می‌شود. با توجه به اینکه هرمزگان استان محرومی است، انتظار می‌رود تعرفه این خدمات ارزانتر هم باشد.

به گفته عضو شورای صنفی، تعرفه‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نظر گرفته است از دانشگاه‌های بزرگ کشور هم بیشتر است و تعرفه گران باعث شده بیماران کمتری به کلینیک دانشکده مراجعه کنند. ضمن اینکه تبلیغات از طرف دانشگاه آنقدر کم صورت گرفته که بسیاری از مردم شهر بندرعباس از وجود چنین کلینیکی اطلاع ندارند.
وی در ادامه افزود: تعداد کم بیماران در ابتدای ترم باعث می‌شود در انتهای ترم فشار زیادی به دانشجویان و اساتید وارد شود. برخی دانشجویان هم چون به تعداد کافی بیمار ندیده‌اند. مجبور می‌شوند یک ترم دیگر همان درس را بگذرانند.

نبود کلینیک ویژه و کاهش کیفیت آموزش

دانشکده‌های دندانپزشکی، کلینیک‌های ویژه‌ای دارند که در نوبت عصر و با حضور اساتید و دانشجویان برتر به درمان نمونه‌ها سخت می‌پردازند. عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه این کلینیک ویژه را ندارد و اساتید نمونه‌های سخت را با این بهانه که اینها نمونه‌های آموزشی نیستند، رد می‌کنند. با وجود اینکه در حالت عادی ما با کمبود بیمار مواجه هستیم، بخشی از بیماران هم اینگونه حذف می‌شوند، ضمن اینکه کیفیت آموزش هم در سطح پایینی باقی می‌ماند.

دانشکده‌ای بدون هیئت علمی

به گفته دانشجویان دانشکده دندانپزشکی هرمزگان، این دانشکده هیئت‌ علمی ندارد و تمامی استادان برای گذراندن طرح خود به این دانشکده می‌آیند. تعداد کم استادان، در کنار ثابت نبودن آنها و اینکه یک دانشجو مجبور است تا پایان دوره تحصیلات خود در یک بخش با چند استاد مختلف کار کند، باعث کاهش کیفیت آموزش شده است.

درآمد دانشکده کجا هزینه می‌شود؟

دانشکده‌های دندانپزشکی در قبال خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهند، هزینه دریافت می‌کنند. با وجود درآمدی که دانشگاه بابت خدمات دندانپزشکی می‌گیرد، حداقل در تأمین مواد و تجهیزات این دانشگاه نباید مشکلی داشته باشد.

عضو شورای صنفی دانشکده درباره این موضوع می‌گوید: مسئولان دانشگاه در پاسخ به اعتراض دانشجویان به خاطر کمبود مواد و تجهیزات دندانپزشکی می‌گویند که بودجه نداریم. این در حالی است که تقریبا ۵۰ درصد دانشجویان دانشکده شهریه پردازند و شامل دانشجویان پردیس و ورودی‌های خارج از کشور هستند و شهریه‌های بالایی پرداخت می‌کنند.

دانشجویان این دانشگاه معتقدند که درآمد دانشکده دندانپزشکی در سایر قسمت‌ها هزینه می‌شود و با وجود ساخت و سازهای انجام شده، دانشگاه هیچ برنامه‌ای برای ساختن ساختمانی برای دانشکده دندانپزشکی ندارد.

اعتراض دانشجویان شهریه‌پرداز

تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی هرمزگان شهریه‌پرداز هستند. تعدادی از آنها دانشجویان پردیس هستند که شهریه سالیانه آنها حدود ۲۰ میلیون می‌شود، بخش دیگر هم کسانی هستند که از خارج کشور برگشته‌اند و شهریه سالیانه آنها نزدیک به ۵۵ میلیون است.

یکی از دانشجویان ورودی خارج از کشور در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان کرد: با وجود شهریه زیادی که از ما می‌گیرند، وقتی دانشکده با کمبود مواد دندانپزشکی مواجه می‌شود، به دانشجویان ورودی خارج از کشور می‌گویند که خودتان باید مواد مورد استفاده‌تان را تهیه کنید.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد در ابتدای ورود به این دانشگاه به او گفته‌اند که ظرفیت ورودی جدید دانشجویان خارج از کشور ۳ نفر است؛ اما در حال حاضر از یک کلاس ۴۰ نفره، ۱۳ تا ۱۵ نفر از دانشجویان، ورودی خارج کشور هستند. شلوغی کلاس‌ها و کمبود تجهیزات، گاهی باعث درگیری‌های لفظی بین دانشجویان روزانه و دانشجویان خارج از کشور شده است.

یکی از دانشجویان پردیس هم با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصد از دانشجویان هر ورودی دانشجویان پردیس هستند، به ایسکانیوز گفت: هر دانشجوی پردیس در هر ترم، بین ۸ تا ۱۰ میلیون شهریه پرداخت می‌کند، با وجود این دانشکده همواره با کمبود مواد دندانپزشکی و تجهیزات مواجه است. پاسخ مسئولان دانشکده هم دسترسی نداشتن آنها به این شهریه است. با توجه به واریز شهریه تمام دانشجویان پردیس به حساب دانشگاه این سؤال برای دانشجویان پیش می‌آید که شاید شهریه دانشجویان دندانپزشکی برای دانشکده هزینه نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر به خاطر شرایط موجود هیچ یک از واحدهای عملی برگزار نشده و دروس نظری هم به صورت مجازی برگزار شدند؛ اما 1000تومان هم از شهریه دانشجویان کم نشده است. با توجه به شرایط به نظر می‌رسد، ترم آینده نیز به همین صورت برگزار خواهد شد. دانشجویی که این مقدار شهریه پرداخت می‌کند، انتظار دارد؛ حداقل امکانات لازم برای آموزش در اختیار او قرار گیرد. اسامی این دو دانشجو بنا به درخواست خودشان منتشر نشده است.

بی‌احترامی به حقوق دانشجویان

مشکلات دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی هرمزگان، در بسیاری از دانشگاه‌های کوچک نیز وجود دارد؛ اما اینکه دانشجویان و به‌ویژه اعضای شورای صنفی نتوانند مشکلات خود را با خیالی آسوده مطرح کنند و از مطرح شدن نامشان نگرانی داشته باشند، قابل توجیه نیست.

عضو شورای صنفی دانشکده دندانپزشکی با اشاره به اینکه مسئولان دانشکده، حقوق دانشجویان را به رسمیت نمی‌شناسند، گفت: در دانشکده نسبت به دانشجویان و شورای صنفی دیدگاهی منفی وجود دارد و در مقابل اعتراض دانشجویان بیان می‌کنند که دانشجو همیشه طلبکار است.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شورای صنفی دانشجویان نظارت و مشاوره دادن به دانشگاه در تصمیم‌گیری مربوط به امور صنفی و آموزشی است، بیان کرد: دانشکده نه تنها شورای صنفی را در تصمیم‌گیری به رسمیت نمی‌شناسد که در پاره‌ای مواقع برخوردهای نامناسبی هم صورت می‌گیرد.

بعد از شیوع کرونا دروس عملی بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور برگزار نشده است؛ اما برخی دانشگاه‌ها با برنامه‌‌ای خاص توانستند، دروس عملی دانشجویانی که در ترم‌های آخر تحصیل خود هستند، برگزار شود تا مشکلی برای فارغ‌التحصیلی نداشته باشند. با توجه به شرایط نامناسبی که ساختمان کلینیک آموزشی دندانپزشکی هرمزگان دارد، امکان برگزاری هیچ کلاس عملی وجود نداشته و هیچ یک از دانشجویان ورودی سال ۹۳ دانشکده، فارغ‌التحصیل نشده‌اند.

با توجه به ادامه‌دار بودن شرایط موجود ناشی از بیماری کرونا، اگر مسئولان دانشگاه اقدامی سریع برای برطرف کردن مشکلات ساختمان دانشکده نداشته باشند، مشخص نیست دانشجویان این دانشکده چه زمانی می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند. ضمن اینکه رسیدگی به دیگر مشکلات این دانشکده نیازمند برنامه مدونی است که همت مسئولان دانشگاه را می‌طلبد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار