کد خبر: ۸۸۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 03 August 2020

ستاد ملی مدیریت کرونا در اجرای تبصره بند (۳) مصوبات هفتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی امنیت ملی مورخ ۱۷/۲/۱۳۹۸، در جلسه مورخ ۳/۳/۱۳۹۹ و جلسه مورخ ۴/۵/۱۳۹۹ آیین‌نامه اختصاصی تبصره بند (۳) را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱- تعاریف و عبارات اختصاری به‌کار رفته در این آیین‌نامه به شرح زیر است:

الف- ستاد ملی: ستاد ملی مدیریت کرونا

ب- وزارت:‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ج- دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مرکز استان

د- کادر درمانی مشمول: پزشکان، پرستاران و بهیارانی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاغل بوده و در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های محوله مستقیماً در مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماری COVID-۱۹ در بیمارستان‌ها فعالیت‌ می‌کنند.

تبصره ۱- دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های پزشکی و پرستاری نیز که در حال طی دوره‌های انترنی، رزیدنتی و کارورزی خود بوده و واجد ویژگی‌های این بند باشند مشمول این آیین‌نامه هستند.

تبصره ۲- موارد استثنایی غیر از کادر درمانی مشخص شده در این بند که در مقابله با کرونا و یا تماس مستقیم با بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه جان خود را از دست داده یا می‌دهند با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید کمیته ملی، شهید خدمت تلقی و از امتیازات این آیین‌نامه برخوردار خواهند شد.

هـ- شهید خدمت:‌ افرادی از کادر درمانی مشمول هستند که در بازه زمانی شروع تا خاتمه فراگیری بیماری کرونا در بیمارستان‌های تعیین شده از سوی وزارت، مستقیماً درگیر درمان مبتلایان به بیماری بوده و جان خود را در راه مقابله با آن از دست داده یا می‌دهند.

و- کمیته ملی: کمیته‌ای است که در وزارت و با عضویت وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل می‌گردد. مسولیت این کمیته با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

ز- کمیته استانی: کمیته‌ای است که در دانشگاه و با عضویت مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و رییس دانشگاه تشکیل می‌گردد. مسئولیت کمیته استانی بر عهده رییس دانشگاه می‌باشد.

ماده ۲- بازه زمانی شروع تا خاتمه فراگیری ویروس کرونا برای تعیین مصادیق شهید خدمت توسط ستاد ملی تعیین می‌گردد.

ماده ۳- وظایف کمیته ملی:

۱/۳- تهیه و ابلاغ دستورالعمل نحوه تشکیل پرونده و بررسی مدارک و مستندات شهید خدمت.

۲/۳- بررسی مدارک و مستندات ارسالی کمیته‌های استانی و احراز نهایی شهدای خدمت.

۳/۳- اتخاذ تصمیم برای انجام اقدامات ضروری و ارائه پیشنهاد برقراری امتیازات به مراجع ذیصلاح.

ماده ۴- وظایفه کمیته استانی:

۱/۴- دریافت و بررسی مدارک و مستندات مربوط از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته ملی.

۲/۴- پیشنهاد مصادیق شهید خدمت منطبق با مفاد این آیین‌نامه و دستورالعمل مربوط به کمیته ملی

۳/۴- پیگیری اجرای تصمیم‌های کمیته ملی.

ماده ۵- مصادیق شهید خدمت توسط کمیته‌های استانی پیشنهاد و پس از تأیید کمیته ملی از تاریخ شهادت به این عنوان شناخته خواهند شد.

ماده ۶- کلیه امتیازات و مزایای مقرر برای شهدای خدمت موضوع این آیین‌نامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برقرار خواهد شد.

ماده ۷- در اجرای تصمیم جلسه مورخ ۲۷/۲/۱۳۹۹ شورای عالی امنیت ملی، شهدای خدمت موضوع این آیین‌نامه با حفظ عنوان "شهید خدمت" از مزایا و امتیازات افراد "در حکم شهید" موضوع ماده (۳) آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری  -تصویب‌نامه شماره ۲۵۸۲۵/ت۴۹۱۸۹هـ مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۳ هیئت وزیران- برخوردار خواهند شد.

این آیین‌نامه در (۷) ماده و (۲) تبصره در جلسات بیست و یکم و سیم ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب رسید.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار