مدیر امور آب دشتی استان بوشهر گفت: براثر کاهش شدید بارندگی و خشکسالی های اخیر میزان آورد آب رودخانه های این شهرستان 72 درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 03 September 2015
سید رضا هاشمی افزود: این وضعیت باعث بحران شدید منابع آبی در شهرستان شده است.
وی اضافه کرد: رودخانه مند به طور متوسط 857 میلیون متر مکعب آب آورد سالانه داشته که این رقم به کمتر از 232 میلیون متر مکعب رسیده که 72.9 کاهش نشان می دهد.

هاشمی اضافه کرد:رودخانه دشت پلنگ از 54 میلیون مترمکعب به 15میلیون رسیده که 72.3 درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: آورد آب رودخانه باغان نیز از 25 میلیون مترمکعب به 15 میلیون در سال کاهش یافته که 41.4 درصد کاهش آورد آب نسبت به دوره دراز مدت داشته است.

هاشمی درباره کاهش میزان بارندگی در دشتی بیان کرد: میزان بارندگی درسال های آبی 92و 93 در این شهرستان به ترتیب 173 و 239میلیمتر بوده است.

وی افزود: متوسط بارندگی دراز مدت سالانه درشهرستان دشتی 221 میلیمتراست و درمجموع در سال آبی گذشته 28درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

هاشمی اضافه کرد: به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره های زیر زمینی دشتی با حفر چاه های مجاز و غیر مجاز، همه دشت های آبی این شهرستان ممنوعه شده است.

هاشمی بیان کرد: دشت های آبی لاورشرقی، سنا، کردلان، دشت پلنگ، شنبه و درویشی شهرستان دشتی در سال گذشته جزو دشتهای ممنوعه بوده و امسال نیز دشت های خورموج، باغان وکاکی به آن اضافه شده است.

هاشمی از کشاورزان شهرستان خواست نسبت به رعایت الگوی کشت و مصرف مجاز آب در میزانی که در پروانه حفرچاه اعلام شده و استفاده ازروش آبیاری نوین و تحت فشار برای مقابله با بحران کم آبی اقدام کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار