مدير كل راه و شهرسازي استان يزد با اشاره به بهره‌برداري از 20 طرح راه و شهرسازي استان در هفته دولت با اعتباري بالغ بر 199 ميليارد ريال، افتتاح كامل طرح مسكن مهر استان تا پايان سال جاري را نيز نويد داد.
کد خبر: ۸۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹ 30 August 2015
 به گزارش تابناک یزد، تسهيلات رفت و آمد يكي از بزرگترين سرمايه‌هاي كشور و از اركان توسعه اقتصادي آن محسوب مي‌شود به نحوي كه هر چه سيستم‌هاي حمل و نقل، مناسب‌تر و مطلوب‌تر باشد، امكانات براي توسعه، پيشرفت و تأمين آسايش رفاه عمومي افزون‌تر خواهد شد.

استان يزد با داشتن 73 هزار و 941 كيلومتر مربع وسعت كه 4.5 درصد از مساحت ايران و جمعيتي بالغ بر يك ميليون نفر كه 1.3 درصد جمعيت كشور را به خود اختصاص داده است، به تنهايي سهم بالاي 40 درصدی ترافيك سنگين از كل ترافيك عبوري كشور را در خود جاي داده و اين در حالي است كه ميانگين كشوري اين شاخص تنها 25 درصد است.

البته اين ويژگي‌ مهم استان يزد به دليل موقعيت ممتاز حمل و نقلي استان به خاطر قرار گرفتن در محل تلاقي كريدورهاي حمل و نقلي شمال - جنوب و شرق- غرب كشور، وجود پنج راه عظيم ريلي كشور و مركزيت جغرافيايي استان در كشور كه موجب دسترسي آسان به ساير استان‌هاست، نصيب اين ديار كويري شده است.

شروع عمليات اجرايي بندر خشك در استان با توجه به موقعيت ممتاز حمل و نقل ريلي و جاده‌اي، دارا بودن انواع اقليم‌هاي متفاوت كويري، كوهستاني، تهديد شن‌هاي روان، برف‌گير و غیره، خستگي و خواب‌آلودگي رانندگان به سبب ورود به استان پس از ساعت‌ها رانندگي و در نتيجه سهم بالاي تلفات واژگوني در استان را نيز مي‌توان از ديگر ويژگي‌هاي استان در اين حوزه برشمرد.

"غلامرضا رضايي" مدير كل راه و شهرسازي استان درخصوص مهمترين شاخص‌هاي حمل  و نقل جاده‌اي استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، تصريح كرد: بر اساس آمارنامه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور، مجموع راه‌هاي اصلي و فرعي تحت پوشش وزارت و شهرسازي در استان يزد دو هزار و 353 كيلومتر است.

وي ادامه داد: اين راه‌ها شامل 653 كيلومتر بزرگراه است که 4.5 درصد از بزرگراه‌هاي كشور را شامل مي‌شود و رتبه هشتم  كشوري را به یزد اختصاص داده، 663كيلومتر راه‌اصلي که 2.66 درصد از راه‌هاي اصلي كشور و  یزد را در رتبه 15 كشوري قرار داده، 1037 كيلومتر راه فرعي که 2.39 درصد از راه‌هاي فرعي كشور و رتبه 16كشور را نصيب يزد كرده و نهايتاً دو هزار و 175 كيلومتر راه روستايي  که 2.06 درصد از راه‌هاي روستايي كشور را شامل و  یزد را از اين نظر در جايگاه 22 كشور قرار داده، است.

وی طول كل راه‌هاي شرياني كشور را 34 هزار و 633 كيلومتر خواند كه استان يزد با يك‌هزار و 166 كيلومتر سهم 3.3 درصد و رتبه دهم كشوري را از نظر دارد.

رضایی خاطرنشان كرد: نكته قابل توجه اين است كه علي‌رغم سهم و رتبه بالاي استان در طول راه‌ها در كشور که یزد را در جايگاه 13ام قرار داده، خوشبختانه ميزان و رتبه تلفات جاده‌اي استان در رده‌ي آخر كشور و آمارها بسيار پايين است كه بيانگر ايمني بالاي راه‌هاي استان نسبت به كشور است.

وي متذكر شد: اين موفقيت در حالي نصيب استان شده كه از لحاظ سرانه اعتبار فصل حمل و نقل، سرانه اعتبارات هزينه‌اي و سرانه اعتبار به طول راه‌ها براي استان بسيار نامناسب و استان را از اين لحاظ در مكان سي‌ام استان‌هاي كشور قرار داده است.

مدير كل راه و شهرسازي استان در رابطه با مقايسه تلفات جاده‌اي استان يزد با كشور، گفت:سهم مجموع راه‌هاي استان يزد از كشور 2.7 درصد و سهم تلفات جاده‌اي استان از كشور 1.28 درصد است، همچنين تلفات جاده‌اي در هر 100 كيلومتر براي كشور 12.7 و براي استان تنها 6 مورد است و در حالي كه تلفات برون ‌شهري كشور 10 هزار و 951 نفر بوده اين رقم براي راه‌هاي استان 141 نفر بوده كمترين ميزان تلفات كشوري است.

وی اعتبار استاني اين اداره‌ كل در سال گذشت را  بالغ بر 557 ميليارد ريال ذكر كرد كه بيش از 181 ميليارد ريال آن تاكنون تخصيص يافته است.

رضايي افزود: جمع كل اعتبارات مصوب استان در سال 1393 نيز مبلغ يكهزار و 231 ميليارد ريال بوده كه 689ميليارد ريال آن تخصيص يافته ‌است.

وي از اقدامات صورت گرفته در حوزه راه‌سازی استان طي سال‌هاي 92 و 93 به پيگيري عمليات اجرايي ساخت بزرگراه و باند دوم راه‌هاي استان در قالب چهار طرح به طول 110 كيلومتر اشاره كرد و گفت: در دو سال گذشته اعتباري بالغ بر 46 ميليارد ريال در اين طرح‌‌ها هزينه شده ولي اتمام آنها نيازمند بيش از چهار هزار ميليارد ريال اعتبار است.

وی افزود: علاوه بر اين ادامه عمليات اجرايي ساخت راه اصلي بالغ بر 190 كيلومتر در قالب سه طرح و نيز به‌سازي و ارتقاي راه‌هاي فرعي به راه اصلي به طول 50 كيلومتر نيز از ديگر اقدامات اين اداره كل در سال‌هاي مذكور بوده ‌است.

وی همچنین از مهمترين طرح‌هاي ملي راه‌سازي استان را ساخت باند دوم يزد ـ طبس، كنار گذر زارچ ـ اشكذر، بزرگراه يزد ـ بافق،ساخت راه اصلي بهاباد ـ دربند ـ نايبند، بهسازي محور يزد- خاتم، ساخت راه اصلي زرند ـ بافق، ساخت راه ندوشن – ورزنه و ساخت راه ابركوه – مروست نام برد.

مدیر کل راه و شهرسازي استان در خصوص فعالیت‌های این اداره ‌کل در حوزه راهداری نیز گفت: در سال گذشته در راستاي افزايش ايمني راه‌هاي استان، اقدام به خط‌كشي دو هزار و 595 كيلومتر  از راه‌ها، نصب هفت هزار و 270 عدد تابلو و نيز نصب 43 كيلومتر گاردريل در راه‌هاي استان شد كه نتيجه آن كاهش نزديك به پنج درصد تلفات جاده‌اي استان نسبت به سال قبل بود و در ادامه اين روند نيز در سه ماهه اول سال‌جاري شاهد كاهش تلفات جاده‌اي به ميزان 20 درصد بوده‌ايم.

وی در مورد ساخت و توسعه ساختمان‌هاي دولتي هم از مهمترين اين طرح را تكميل مجتمع فرهنگي هنري يزد، مطالعه و ساخت مجتمع فرهنگي زارچ، مطالعه وساخت ساختمان فرهنگي و تبليغي بافق، مطالعات ساخت سالن و كانون پرورش فكري صدوق، مطالعه و ساخت ساختمان اداره كل ثبت احوال يزد، ساخت كانون اصلاح و تربيت يزد، مطالعه و ساخت مجتمع اداري بهاباد، مطالعه و ساخت بخشداري مروست، مطالعه وساخت مجتمع اداري ابركوه، مطالعه و ساخت مجتمع اداري خاتم اشاره كرد كه با زيربناي حدود 24 هزار و 900 مترمربع شامل 10 طرح، در حال ساخت است.

وی ادامه داد: در همين رابطه نيز كتابخانه مركزي مهريز در زميني به مساحت دو هزار و 600 مترمربع و زيربناي 867 متر مربع در سال 1392 به بهره‌برداري رسيده است.

رضایی در رابطه با واحدهاي مسكن مهر استان هم اعلام كرد: مجموع طرح‌هاي مسكن مهر استان شامل 22 هزار و 46 واحد است كه شامل هشت هزار و 680 واحد تعاوني مسكن مهر، يكهزار و 818 واحد سه جانبه مسكن مهر، 943 واحد خيرين، 607 واحد مسكن بهزيستي، يك‌هزار و 102 واحد اجاره‌داري پنج ساله و پنج هزار و 151 واحد خود مالكي است.

وي با با بيان اين كه در مجموع تاكنون 14 هزار و 986 واحد افتتاح شده است، گفت: از اين تعداد پنج هزار و 739 واحد آن در دوره دولت يازدهم بوده است و در حال حاضر تعداد واحدهاي آماده افتتاح نيز دو هزار و 396 واحد است و در برنامه داريم كه مسكن مهر استان را تا پايان سال جاري به طور كامل مورد بهره‌برداري قرار دهيم.

رضایی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تهيه طرح‌هاي توسعه شهري، اظهار كرد: در اين راستا تاكنون  22 طرح توسعه شهري در دست اقدام دارد كه شامل يك طرح مجموعه شهري، يك طرح ناحيه‌اي، يك طرح طراحي شهري و مناسب‌سازي و 19طرح جامع تفصيلي شهرهاي مختلف است.

به گفته وي، هفت طرح از اين مجموعه در حال حاضر تهيه و ابلاغ شده و بقيه نيز در مراحل مختلف تهيه، بررسي و تصويب هستند.

مدير كل راه و شهرسازي استان در پايان نيز به طرح‌هاي مورد بهره‌برداري در هفته دولت امسال اشاره كرد و گفت: به همين مناسبت 20 طرح راه و شهرسازي در اتان به بهره‌برداري ‌رسيد كه براي اجراي آنها اعتباري بالغ بر 199ميليارد ريال هزينه شده است.

رضايي از جمله اين طرح‌ها در حوزه راه‌هاي بين شهري به بهره‌برداري از 76 كيلومتر روكش آسفالت و 26 كيلومتر انواع حفاظ‌هاي جانبي گاردريل و در حوزه راه‌هاي روستايي نيز به ساخت 25.5 كيلومتر راه روستايي، بهسازي 25كيلومتر راه روستايي و 54 كيلومتر هم روكش آسفالت راه‌هاي موجود اشاره كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار