در میزگرد خبری بررسی شد؛
آب به عنوان موضوع اصلی و محور برنامه های توسعه ای استان یزد دولتمردان و به تبع آن مدیران استان را بر آن داشته تا برای حل اساسی این موضوع و سیراب کردن کام تشتنه کویرنشینان مدبرانه برنامه ریزی کنند.
کد خبر: ۸۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ 27 August 2015
تخصیص کامل سهمیه آب انتقالی یزد بعد از 18 سال / ایجاد 124 هکتار گلخانه سبزی و صیفیبه گزارش تابناک یزد، همزمان با نخستین روز از هفته دولت مدیرعامل آب منطقه ای و مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد در میزگرد ایرنا به بررسی عملکرد دوساله دولت یازدهم برای عمران و توسعه استان در این دو حوزه پرداختند .
استان یزد با 129 هزار کیلومتر مربع وسعت در مرکز ایران و در کمربند خشک و نیمه خشک نیم کره شمالی با آب و هوایی گرم و خشک قرار دارد.
در طول حدود 20سال اخیر و شاید بیشتر با خشکسالی های مستمر و کاهش بارندگی ها همراه بوده به گونه ای که هم اکنون با افت شدید سفره های زیرزمینی و کاهش منابع آبی مواجه شده است.
سالانه به طور متوسط 100 میلی متر بارش باران می بارد در حالی که تبخیر آب 3 هزار میلی متر است یا سالانه یک متر و 10سانتی متر از سطح آب های استان یزد کم می شود و این تفاوت و فاصله برای استان مشکل ایجاد کرده است.
این شرایط آبرسانی به استان و کار کشاورزی را برای مردم کویر که آب را همچون مروارید از دل زمین بیرون کشیده و بر روی زمین خشک و تفتیده کویر می غلطانند با مشکلاتی مواجه می کند .
این مسائل موجب شده به سراغ دو تن از مدیران مرتبط در دولت تدبیر و امید برویم تا فعالیت های دولت را در این خصوص جویا شویم .
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد همزمان با هفته دولت به دلایل یاد شده در چارچوب میزگردی با حضور حسین غفوری مدیرعامل آب منطقه ای استان و سید جمال سجادی پور مدیرکل جهاد کشاورزی استان یزد عملکرد دوساله دولت تدبیر و امید را در این دو حوزه حیاتی بررسی کرد.

*** تخصیص کامل سهمیه آب انتقالی یزد بعد از 18 سال
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: برای نخستین بار در 18 سال گذشته سهمیه آب انتقالی به این استان به صورت کامل تخصیص یافت .
حسین غفوری افزود: تا پیش از این 62 میلیون متر مکعب آب از خط اول به استان یزد منتقل می شد که با رایزنی های دولت تدبیر و امید هم با افزایش هفت میلیون متر مکعبی به 69 میلیون متر مکعب رسیده است .
وی خاطر نشان کرد: همچنین برای نخستین مرتبه در 18 سال گذشته سیستم های خط انتقال آب به یزد تکمیل ، تجهیز و بازسازی شده است .

*** انتقال آب از بهشت آباد به یزد مورد تاکید دولت
این مسوول اظهار داشت: از طرح های مهم در دولت تدبیر و امید که به جد مورد پیگیری قرار گرفته باشد می توان به خط دوم آبرسانی به یزد از بهشت آباد اشاره کرد .
غفوری گفت: در قالب این طرح که پنج ساله پیش بینی شده قرار است 150 میلیون متر مکعب آب در سال به استان یزد تخصیص یابد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد: این طرح بزرگ به قیمت امروز به سه هزار و 500میارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی به طرح بلندمدت تامین آب یزد از خلیج فارس و عمان با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: برای این طرح که تا مرکز استان 770کیلومتر است به قیمت امروز حدود 15هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
این مسوول در ادامه گفت: مطالعات انتقال آب از خزر به یزد نیز از لحاظ فنی بررسی شده و جواب می دهد و سایر مسائل آن از جمله زیست محیطی و مسائل منطقه ای و کشورهای همسایه بررسی نشده که البته درباره سمنان در حال کار است .
*** تشکیل مستمر و منظم شورای آب استان بعد از سالها بی نظمی
غفوری از مهمترین تصمیمات دولت را تسریع در برگزاری شورای عالی آب ذکر کرد که هم اکنون هر دو ماه یکبار برگزار می شود .
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد تاکید کرد : متاسفانه در دولت قبل این جلسات جدی گرفته نمی شد و تنها 6جلسه تشکیل شده بود که خوشبختانه در دولت یازدهم به صورت منظم و مستمر پس از سالها بی نظمی تشکیل شده است.
وی افزود: در این خصوص همزمان با تشکیل شورای عالی آب با حضور رییس جمهوری تاکنون 11جلسه در استان تشکیل شده است.
این مسوول از پیگیری ساخت سد در هرات با پیشرفت 75 درصدی و همچنین پیگیری برای تامین آب مورد نیاز صنایع خبر داد .
غفوری گفت: یکی دیگر از فعالیت دو سال اخیر تامین آب شرکت های مستقر در شرکت شهرک های صنعتی بوده که خوشبختانه به خوبی انجام شده است .

*** استمرار آب اتقالی به استان از برنامه های امسال دولت
مدیرعامل آب منطقه ای استان از اولویت های امسال دولت در استان یزد را استمرار آب انتقالی به یزد و تکمیل و تجهیز طرح های زیر پوشش ذکر کرد.
وی گفت: سالانه هزار و 100میلیارد مترمکعب آب در استان مصرف می شود که 88درصد آن در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و تنها هشت درصد آن در بخش شرب است.
غفوری یادآور شد: خسکسالی های مستمر در کنار کاهش بارندگی ها و نیز آلودگی برخی چاههای استان ، مشکلاتی برای آب شرب مردم پدید آورده است.
این مسوول یادآور شد: حمله آب شور به آب های شیرین و مشکلات یاد شده باعث شده در شهرهایی همچون اردکان چاه مناسبی برای شرب وجود نداشته باشد که امیدوارم با اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بتوانیم این مشکلات و آلودگی آب را کاهش دهیم.
وی درباره راههای صرفه جویی در مصرف آب تصریح کرد: راه حل درازمدت این کار دو شبکه ای کردن خطوط انتقال آب خانگی و جداسازی آب شرب از سایر مصارف است اما نیازمند بودجه کلانی است.

** 75درصد اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی و باغی
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه از 158 هزار و 565 هکتار اراضی قابل کشت استان 120 هزار هکتار آن زیر کشت رفته است گفت: از این مقدار معادل 40 درصد محصولات زارعی و مابقی محصولات باغی است.
سید جمال سجادی پور با بیان اینکه در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت کشور در این استان واقع شده است افزود: سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
وی با اشاره به کمبود آب و شور بودن آن کشاورزان به سمت محصولات باغی چون پسته سوق پیدا کردند اظهار کرد: در زمینه محصولات باغی از لحاظ سطح زیر کشت در کشور در رتبه 10 کشور قرار داریم.
سجادی پور با بیان اینکه این استان رتبه دوم در تولید محصولات گلخانه ای ، رتبه چهارم در تولید انار ، رتبه پنجم در تولید زردآلو و رتبه اول رناس در کشور دارد اضافه کرد: همچنین از لحاظ سطح زیر کشت بادام هم در رتبه پنجم کشوررا داراست.
وی با بیان اینکه در بخش دام و طیور هم سرمایه گذاری های خوبی در استان صورت گرفته است یادآور شد : استان در پرورش کبک و بلدرچین در رتبه نخست کشور قرار دارد.
وی گفت: در زمینه ساخت مجتمع های دامپروری در رتبه نخست و تولید شیر و گوشت مرغ هر کدام 50 درصد مازاد استان تولید می شود.

*** اختصاص 124 هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی
این مسوول از اختصاص 124 هکتار از اراضی استان به کشت محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی در دوسال گذشته خبر داد و گفت: در این زمینه 845 میلیارد ریال هزینه شده است.
سجادی پور کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی پر آبخواه و جایگزین کردن محصولات کم آبخواه را از مهمترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی نام برد و گفت: توسعه کشت های گلخانه و کشت محصولاتی چون زعفران ، زیره سبز و غیره نمونه بارز این اقدام است.
رییس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه محصولات گلخانه ای به ازای هر متر مکعب 10 تا 12 کیلوگرم محصول برداشت می شود افزود: در مساحت کمتر و مصرف کم آب، تولید بیشتری برداشت می شود.
وی با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید در بخش محصولات گلخانه ای تصریح کرد:
در سال گذشته یکهزار میلیارد تومان در این زمینه در سطح کشور پرداخت شد که سهم استان از این میزان 15 میلیارد تومان بود.
سجادی پور گفت: مجموعا 80 هکتار در سال گذشته برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شدند.

*** توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با اعتبار 265 میلیارد ریال برای نخستین بار
وی با اشاره اقدامات دولت تدبیر و امید که برای نخستین بار در سطح استان انجام شد گفت: یکی از این فعالیت ها توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی بود که مجموعا در دو سال گذشته 265 میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص یافت.
این مسوول با بیان اینکه مبلغ این تسهیلات نسبت دو سال ما قبل از آن چند برابر افزایش یافته است افزود: این مبلغ برای تامین یکهزار و 179 دستگاه ، ماشین آلات و اداوات سبک و سنگین کشاورزی در زمینه باغی ، زراعی ، دامی و شیلات اختصاص یافت.

*** افزایش 28 هزار تنی تولیدات دامی در استان
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش 28 هزار تنی تولیدات دامی در دو سال گذشته گفت: در این مدت تولید شیر خام، گوشت قرمز، تخم مرغ و گوشت مرغ به ترتیب 9، 11، 38 و 9 درصد افزایش یافته است.
به گفته سجادی پور 55 درصد گوشت طیور و 50 درصد شیر تولیدی و 30 درصد تخم مرغ به سایر استانهای صادر می شود.
وی یادآور شد: مجموعا 288 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود.

*** اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در سطح دو هزار و 462 هکتار
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در سطح دو هزار و 462 هکتار با سرمایه گذاری افزون بر 300 میلیارد در دوسال گذشته خبر داد و گفت: 50 درصد این مبلغ بصورت بلاعوض بوده است.
وی با اشاره به اینکه این نوع آبیاری راندمان آب را از 40 درصد به 90 درصد می رساند افزود:
این میزان سیستم آبیاری صرفه جویی سالانه هشت میلیون متر مکعب آب کشاورزی را به دنبال داشته است.
این مسوول با بیان اینکه دولت یازدهم در سال گذشته برای اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای 65 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان این استان پرداخت کرد گفت: به همین میزان نیز تسهیلات پرداخت کرد.
سجادی پور با اشاره به اینکه این روند در سالجاری هم ادامه دارد ادامه داد: در مناطقی هم که امکان آبیاری قطره ای وجود ندارد و آب شور است آبیاری به شکل کم فشار اجرا می شود و دولت در این زمینه به ازای هر هکتار 64 میلیون ریال تسهیلات ارائه می کند.
وی افزود: از این میزان 50 درصد بصورت بلاعوض و مابقی ان بصورت تسهیلات است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه در سال 91 هیچ اعتباری به این بخش اختصاص نیافت افزود: در این دولت با وجود مشکلات اقتصادی تسهیلات خوبی در این زمینه به کشاورزان اختصاص داد.

*** افزایش حجم اعتبارات برای کاهش مصرف آب در دولت یازدهم
وی با بیان اینکه در دولت های قبل حجم اعتبارات اختصاص یافته در این بخش به این حد نبوده است گفت: در سال گذشته برای آبیاری تحت فشار 15 میلیارد تومان اختصاص یافته که در سال 94 این رقم پیش بینی می شود.
سجادی پور با بیان اینکه در سال 91 هیچ اعتباری به این بخش اختصاص نیافت گفت: در دو سال قبل ازای هرهکتار 1.5 میلیون تومان اعتبار بلاعوض اختصاص داده می شود که حمایت های دولت تدبیر و امید در این زمینه قابل تقدیر است.

*** تسطیح و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح 143 هکتار
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تسطیح و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح 143 هکتار با هزینه چهار هزار و 290 میلیون ریال (42 میلیارد ریال )را از دیگر اقدامات این سازمان در دو سال گذشته بیان کرد و گفت: این اقدام صرفه جویی سالانه 143 هزار متر مکعب را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه دولت در راستای مدیریت یکپارچه سازی اراضی فعالیت های خوبی انجام داده است افزود: در سال 92 ، 40 هکتار و در سال 93 نیز 103 هکتار از اراضی استان یکپارچه سازی شد.
این مسوول اضافه کرد: دولت تدبیر و امید افرادی در این زمینه برای آبیاری تحت فشار 85 درصد هزینه تمام شده را پرداخت می کند.
سجادی پور احیا و مرمت 397 رشته قنات با اعتبار 27 میلیارد ریال را از دیگر فعالیت های این سازمان در این مدت اعلام و اظهار کرد: این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی ، ملی و خشکسالی تامین شده است.
به گفته وی 10 درصد قنات های کشور در این استان وجود دارد که به دلیل خشکسالی هر سال با افت منابع آبی روبرو می شوند.
وی با بیان اینکه اگر قنوات مرمت و احیا نشوند صدرصد خشک می شوند اظهار کرد: دولت باید در این زمینه کمک کند هر چند که در دوسال گذشته حمایت های خوبی در این زمینه شده است.
سجادی پور اظهار کرد: در دوسال گذشته به طول 87 کیلومتر کانالهای آبیاری و لوله گذاری انتقال آب کشاورزی ساخته و در این زمینه 35 میلیارد ریال هزینه شد که صرفه جویی سالانه سه میلیون متر مکعب آب را داشت.
وی گفت: در چند سال اخیر با توجه به فعالیتها و اقدامات صورت گرفته 12 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی شده است .

*** افزایش دو برابری اعتبارات صنایع تبدیلی استان در سال 93
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد بهره برداری از 31 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با سرمایه گذاری 300 میلیارد ریال از دیگر فعالیتها در دولت تدبیر و امید بیان کرد و افزود: این میزان واحد ظرفیت تولید سالانه 233 هزار تن این صنایع را فراهم کرد.
وی مجموع اعتبارات در این بخش در سال 92 را، 98 میلیارد تومان و در سال 93 رابا افزایش دو برابری 181 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

*** بهره برداری از 31 واحدطرح در بخش کشاورزی در هفته دولت
سجادی پور در ادامه از بهره برداری 31 پروژه کشاورزی در سطح استان در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: برای اجرای این تعداد پروژه در شهرستان های مختلف استان اعتباری بالغ بر 166میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه پروژه های یاد شده در بخش های مختلف دام و طیور، آب و خاک ، تولیدات گیاهی و صنایع تبدیلی هستند افزود: این پروژه ها برای 88 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.
این مسوول گفت: بیشترین پروژه مورد بهره برداری مربوط به بخش آب و خاک با 16 پروژه و بیشترین میزان اشتغالزایی برای صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون با 57 نفر اشتغالزایی مستقیم می باشد.
سجادی پور افزود: بیش از 60 درصد از این طرح ها در روستاهای محروم شهرستان های خاتم و بهاباد افتتاح می شود.

*** تهیه طرح مدیریت بهینه سازی مصرف آب
رییس جهاد کشاورزی یزد گفت: برای بهینه سازی مصرف آب در شورای آب استان طرحی با عنوان طرح مدیریت بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی تهیه شده است که این طرح به کمیسیون 215 برای مجوز ردیف بودجه ارسال شده است.
سجادی پور افزود: در قالب این طرح مباحت چون انتقال آب ، تجهیز و نوسازی اراضی ، آبیاری فشار و ساخت شبکه های آبیاری و مباحث آموزشی اطلاع رسانی دیده شده است.
وی تصریح کرد : در این طرح یک برنامه 10 ساله برای مدیریت مصرف آب استان تهیه شده که یکهزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده که 50 درصد بصورت بلاعوض است.

*** حمایت ویژه دولت تدبیر و امید در بخش گندم/ رشد 90درصدی خرید گندم
سجادی پور در این خصوص گفت: سطح زیر کشت گندم استان با توجه به شور شدن منابع آب از 23 هزار تن به 13 هزار و 500 تن رسیده است منتهی جابجایی کشت صورت گرفت.
وی با بیان اینکه خرید گندم در دولت قبل در این استان در حد صفر بود افزود: خوشبختانه در این دولت خرید گندم رشد خوبی داشته به گونه ای که امسال تاکنون 13 هزار تن از این محصول در استان خریداری شده است.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی که در دولت یازدهم در جهت خرید گندم از کشاورزان انجام شد کشاورزان در دو سال گذشته فروش گندم خود را به دولت تا 90 درصد افزایش داده اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار کرد: دولت در بحث پیشیبانی، خرید و تامین نهاده ها گندم بسیار خوب عمل کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار