کد خبر: ۷۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 19 August 2015
بار دیگر، دوستان ، همراهان و مشتاقان شعر «آرش آزاد» طنز پرداز شهیر آذربایجان وکشورمان که پنج سال پیش در چنین روزهایی به سوی ابدیت پرگشود، گرد هم آمدند تا نام و یاد و خاطرات شیرین او را با خوانش اشعاری از او و نیز سروده های خود در وصف آرش طنز آذربایجان، گرامی دارند.

در این مراسم که همچون چهار سال گذشته بر مزار ابدی استاد « حمید آرش آزاد» تشکیل شد، جمعی از شعرا، طنزنویسان و دوستان قدیمی استاد، اهالي فرهنگ و ادب در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز بار دیگر شعر طنز او را ستودند.

آرش آزاد که از همکاران نزدیک مجله گل آقا و مرحوم کیومرث صابری بود، به خاطر سبک شعر طنز خویش شهره آذربایجان و ایران شد و شعر و نثر طنزش بر قلب مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرد.

با وجودی که چند سا ل از هجرت ابدی این شاعر طنزپراز می گذرد هنوز هم اشعار او در مطبوعات و رسانه های مختلف و در آئین ها و مراسم گوناگون قرائت شده و موجب تلطیف فضای رسانه ای استان می شود.

به همین مناسبت در سال های اخیر، هنرمندان و فرهیختگان و اصحاب ادب و فرهنگ و هنر با حضور بر سر آرامگاه ابدی او، بار دیگر یاد او را زنده نگه می دارند.

امسال نیز در آئینی پرشور با خوانش اشعاری متناسب با اوضاع روز جامعه، قریحه شاعر طنز پرداز دو زبانه آذربایجان گرامی داشته شد.

همچنین در این مراسم، ویژه نامه پنجمین سالگرد درگذشت " استاد حمید آرش آزاد" با عنوان " یادنامه آرش"که حاوی مطالبی از شعرا و نویسندگان معاصر استان و كشور در وصف استاد مي‌باشد و به همت جمعی از دوستان و علاقمندان وي منتشر شده است در بین حاضران توزیع شد.

طرح روی جلد این ویژه نامه اثر هنرمند و کاریکاتوریست نامدار استان و کشورمان، استاد رحیم بقال اصغری و نیز طرح پشت جلد این ویژه نامه اثر هنرمند نامدار و چهره سرشناس کاریکاتور ایران و جهان استاد علی دیواندری است.

گفتنی است در پنجمین ویژه نامه درگذشت حمید آرش آزاد که همزمان با سالگردش به صورت ضمیمه نشریه پیام روز سراب در16 صفحه چاپ و منتشر شده، نوشته ها و آثاري از دکتر صمد رحمانی خیاوی، نازخند صبحی ( از شهرستان زنجان)،استاد محمد حسین طهماسب پور شهرک( میرزا)،حبیب محسنی اعلا، اکبر رضایی مولان، عباس حسین پور ( از ارومیه)، سولماز صادقزاده نصرآبادی ( از شهر اردبیل)،عباس سهرابی بناب، کاظم خوش خبر، صمد محمدزاده ، حسن نجفی، کاظم رستمی ( از شهر زنجان) احد نقش شور سپهر، شاهین بدر حیدری و نویسندگان دیگر به چاپ رسيده است.

گفتني است استاد فقيد حميد آرش آزاد متولد 4 دی ماه 1327 در محله کوره باشی، کوچه باغ دربندی تبریز بود.

وي فعاليت جدي روزنامه‌نگاري خود را از سال 1369 و از روزنامه فروغ آذربایجان که بعدها به مهدآزادی تغییر نام داد آغاز و بعد از همکاری با آن روزنامه وچند روزنامه دیگر، از سال 1379 تا هنگام فوت سال 1389 با روزنامه امین همکاری داشت.

حميد آرش آزاد همچنين از سال 1372 همكاري خود با موسسه «گل آقا» را آغاز كرد و آثار طنزآميز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامه‌ي «گل آقا» و نيز «بچه‌ها... گل آقا» به چاپ رسانده است.

او يكي از «همكاران پيوسته» در گل آقا بود كه همكاري بسيار جدي و دايمي داشت و آثار طنزآميزش با نام‌هاي چون: «گول اوْغلان»، «قزلباش»، «طوطي بالاسي»، «بچه طوطي»، «بيگلر بيگي»، «وروجك تبريزي»، «لك لك كوتوله»، «خان‌دايي»، «كوره‌باشي اوشاغي»، «آراز» و... در نشريات مختلف «گل آقا» به چاپ رسيده است. در ضمن، او نخستين كسي بود كه شعرهاي طنزآميز به زبان تركي را در «هفته‌نامه‌ي گل آقا» به چاپ رساند.

استاد آرش آزاد همچنین با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد هم همکاری داشت.

از استاد آرش‌آزاد تا امروز ، كتاب‌هاي «مفتون خاك» اثر «طالب آب آيدين»، «ياغي» اثر «ياشار كمال»، «گرگ‌هاي قانلي‌دره» اثر «دورسون چامليجا» و «مسافران سياره‌ي آلفا» اثر «اميل پتايا» ترجمه و منتشر شده و علاوه بر آن وي كتاب «هوپ- هوپ‌نامه» اثر «ميرزا علي‌اكبر طاهرزاده- صابر» را از الفباي سيريليك به خط رايج در ايران برگردانده و به چاپ رسانده است.

از اشعار «تركي» و «فارسي» وي نيز دو كتاب به نام‌هاي «جيزيغيندان چيخما بالا» و «جولو- جولويه قالمادي» منتشر شده كه بلافاصله در نخستين ماه‌هاي بعد از چاپ، به فروش رسيد وناياب شد.

در حال حاضر نيز، ده‌ها داستان كوتاه طنزآميز و بيشتر از دو هزار قطعه از اشعار طنز سياسي- اجتماعي در انتظار چاپ و انتشار قرار دارد.

گفتني است آخرين كتاب استاد آرش آزاد به نام «اوخو آت یایین گیزلت!» در سال 1390 منتشر شد.

وي با بسياري از شاعران ، نويسندگان و مترجمان مطرح عصر خود نيز ارتباط كاري و دوستانه داشت كه از آن جمله مي‌توان به مرحوم استاد يحيي شيدا، مرحوم كيومرث صابري، مرحوم عمران صلاحي و ديگران اشاره كرد.

كسب مقام اول رشته‌ي «طنز» در ميان طنزپردازان استان‌هاي زنجان، اردبيل، آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي طي سال‌هاي 77 و 84 در جشنواره های آذربایجان شرقی و زنجان و كسب چندين رتبه برتر مسابقات سراسري طنز، شعر، مقاله و جدول، از مهم‌ترين افتخارات اين نويسنده پركار و بي‌ادعا به شمار مي‌رود.

همچنین در تیرماه سال 1389 و در جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌هاي شمالغرب کشور، استاد حميد آرش آزاد ضمن كسب مقام نخست رشته سرمقاله اين جشنواره ، به پاس سال‌ها خدمت در عرصه روزنامه نگاری، به عنوان پیشکسوت مورد تجلیل مسوولان برگزاري اين جشنواره قرار گرفت.

اين استاد فقيد سرانجام و پس از قريب به 35 سال فعاليت فرهنگي و هنري در بيست و سوم مردادماه سال 89 در اثر بيماري دار فاني را وداع گفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار