وزیر خارجه بحرین ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی رئیس جمهور کشورمان برای ایجاد صلح در خلیج فارس گفت که کشورش نمی‌تواند همزمان در دو ائتلاف فعالیت داشته باشد.
کد خبر: ۷۸۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 25 September 2019

 

تابناک / خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت: بحرین در ائتلاف امنیتی خلیج (فارس) که تهران پیشنهاد آن را مطرح کرد مشارکت نخواهد کرد.

وی افزود: ما بر این باوریم که این طرح پیشنهادی در تضاد با ائتلافی است که ما در تنگه هرمز جزئی از آن هستیم. ما نمی‌توانیم در دو ائتلاف مشارکت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی پیش از این در یک سخنرانی گفت: ما امنیت، برادری و همبستگی برای مردم منطقه به ارمغان آوردیم و آمریکا نیز همواره موجب ایجاد ناامنی بوده و منابع کشور‌های منطقه را تاراج می‌کند.
 
ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی آن‌ها دراز کرده و آماده‌ایم از خطا‌های گذشته آن‌ها در منطقه بگذریم، چرا که امروز دشمنان اسلام یعنی آمریکا و صهیونیست می‌خواهند از شکاف و اختلاف بین ما سوء‌استفاده کنند. منطق ما منطق خلیج فارسی است که امنیت آن درون‌زا باشد.
 
امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز درون‌زاست و نیرو‌های خارجی در این منطقه می‌توانند ناامنی و مشکل ایجاد کنند.

وی افزود:امسال در سازمان ملل با شعار «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» حضور می‌یابیم. طرحی را در سازمان ملل پیش‌روی جهانیان قرار می‌دهیم که ایران با همکاری کشور‌های منطقه امنیت منطقه، خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند و اعلام می‌کنیم حضور نیرو‌های خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت مشکل‌زا و خطرآفرین است. مسیر و راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشور‌های منطقه است.

ابتکار ایران براساس بند هشت مصوبه ۵۹۸ مطرح می‌شود و مدل برقراری امنیت در برابر همان چیزی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند. مدل پیشنهادی ایران مستند به یک نگاه قانونی است، ولی پیشنهاد آمریکایی‌ها هیچ بستر قانونی ندارد و ایران سازوکار بومی تامین امنیت را در این پیشنهاد دنبال می‌کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بحرین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار