بسیاری از مردم از قارچ در آشپزی و به خصوص در تهیه سوپ، پیتزا و انواع سالاد استفاده میکنند.
کد خبر: ۷۸۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰ 20 September 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، بسیاری از مردم از قارچ در آشپزی و به خصوص در تهیه سوپ، پیتزا و انواع سالاد استفاده کرده و یا آن را در کنار وعده های غذایی مختلفی مانند برنج و خورشت کاری مرغ سرو می کنند. ولی آیا مصرف قارچ در دوران بارداری ایمن است. پاسخ این سوال مثبت است بنابراین چنانچه در دوران بارداری به سر برده و میل وافری به مصرف قارچ دارید باید بدانید که هیچ دلیلی برای منع مصرف آن در این دوران وجود ندارد.
ولی با این حال باید در انتخاب انواع خوراگی و مناسب آن نهایت دقت را به عمل آورده و از مصرف قارچ های خام خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که جنین برای رشد خود کاملا به مواد غذایی مادر متکی است به همین علت باید به نوع تغذیه خود در این دورا نتوجه کافی داشته باشید.

آیا مصرف قارچ در دوران بارداری ایمن است؟
بله مصرف قارچ در دوران بارداری کاملا ایمن است در واقع تنها مساله در مورد قارچ ها مکان رشد آنها است. همانطور که می دانیم قارچ ها عمدتا درخ اک و بر روی گیاهان و مواد آلی در حال فساد یافت می شوند. به همین علت مصرف قارچ های خام به دلیل خطر دارا بودن ترکیبات سرطان زا ایمن نیست. ولی با این حال پختن و خشک کردن از جمله روش های متدال و شناخته شده ای هستند که به خنثی کردن اثرات سرطان زای قارچ کمک کرده و مصرف آنها را به این شکل کاملا ایمن و بی خطر می سازند.

مزایای مصرف قارچ در بارداری
قارچ منعی سرشار از ویتامین D ، ویتامین B ، آهن و آنتی اکسیدان ها به شمار رفته و مصرف آن در دوران بارداری با فواید بسیاری بر مادر و جنین همراه است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:
ویتامین B
قارچ حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های گروه B است، که باعث افزایش سلامت پوست و بهبود عملکرد سیستم گوارش و مغز و اعصاب می شود. علاوه بر آن مصرف ویتامنی های گروه B در آزاد کردن انرژی از مواد غذایی مصرفی مورد نیاز است.
ریبوفلاوین یا ویتامین B2 از جمله ویتامین های موجود در قارچ است که در رشد و تقویت استخوان ها و ماهیچه های جنین بسیار موثر است.
مصرف قارچ احساس خستگی که از عوارض شایع سه ماهه اول بارداری است را در مادران باردار کاهش می دهد.
قارچ شیتاکه غنی از اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 است که در پیشگیری از مشکلات گوارشی نقش بسیار موثری دارد.
تیامین و نیاسین ویتامین های B3 , B1 موجود در قارچ سبب بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی می شوند.
ویتامین D
قارچ ها از غنی ترین منابع ویتامین D به شمار می روند. بر همین اساس مصرف آنها در دوران بارداری از اهمیت بسیار ز یادی برخوردار است.
ویتامین D میزان جذب کلسیم از روده را افزایش داده و از این طریق به استحکام دندان ها و استخوان های جنین در حال رشد کمک می کند. بنابراین تا حد امکان مصرف قارچ را به طور منظم دربرنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. یک فنجان قارچ ژاپنی شیتاکه حاوی ۶/۱۲ واحد ویتامین D است که این میزان به ندرت درسایر مواد غذایی یافت می شود.
آهن
عنصر آهن مهمترین بخش تشکیل دهنده هموگلوبین است و قارچ حاوی مقادیر فراوانی از آهن است.
در دوران بارداری به منظور افزایش سطح هموگلوبین خون که وظیفه حمل اکسیژن به سلولهای بدن را بر عهده دارد، مصرف غذاهای غنی از آهن در مادران باردار اهمیت زاینده ای می یابد. یک فنجان قارچ مورل حاوی ۸ میلی گرم آهن است که با مصرف آن می توانید به نگرانی خود در مورد ابتلا به کم خونی در این دوران پایان ببخشید.
پروتئین و فیبر
قارچ ها همچنین منابع بسیار خوبی از پروتئین و فیبر به شمار می روند.
پروتئین در روند شکل گیری اندام های جنین بسیار ضروری است و قارچ منبعی غنی از پروتئین به شمار می رود. علاوه بر آن مادران بارداری که در رژیم غذایی گیاهخواری به سر می برند با مصرف این ماده غذایی منحصر به فرد می توانند به راحتی پروتئین مورد نیاز خود را در این دوران تامین کنند.
مصرف قارچ درمادران باردار در پیشگیری از خستگی و فعال نگه داشتن بدن در این دوران نقش بسیار موثری دارد علاوه بر آن قارچ حاوی مقادیر بسیار زیادی از فیبر بوده و مصرف آن شما را از ابتلا به مشکلات گوارشی ناخوشایندی نظیر یبوست و نفخ که از عوارض شایع دوران بارداری به شمار می روند محفاظت می کند.
آنتی اکسیدان
قارچ ها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن هستند.
– سلینم و ارگاتیونین، آنتی اکسیدان های قوی موجود در قارچ از بدن شما در برابر اثرات زیانبار رادیکال های آزاد محافظت کرده و از ا ین راه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. این مساله نیز به نوبه خود به شما کمک می کند که در طول نه ماه بارداری از ابتلا به بیماری ها و عوارض شایع این دوران در امان باشید.
علاوه بر آن قارچ منبعی سرشار از مواد معدنی مهمی نظیر پتاسیم، زینک و سلینم به شمار می رود که در رشد و تکامل جنین نقش بسیار موثری دارند.

احتیاط در مصرف قارچ در دوران بارداری
قارچ در لیست مواد غذایی ممنوعه دوران بارداری قرار ندارد. ولی با این حال در صورت تصمیم به گنجاندن آن در برنامه غذایی خود باید به منظور ایمنی بیشتر نکات مهم زیر را به خاطر سپرده و رعایت کنید:
همه قارچ ها برای مصرف ایمن نیستند
زیرا برخی از آنها سمی بوده و مصرف آنها می تواند به سلامت مادر و جنین در این دوران آسیب برساند. بنابراین در هنگام انتخاب قارچ مصرفی خود کاملا احتیاط کرده و از خرید قارچ های وحشی یا جادویی به دلیل دارا بودن ترکیبات سمی خودداری کنید. قارچ های جادویی یا مجیک مشروم حاوی سیلوسایبین می باشند. بر همین اساس پزشکان به مادران باردار و همچنین مادرانی که در دوران شیردهی به سر می برند توصیه می کنند که از مصرف این قارچ ها به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در ان خودداری کنند. علاوه بر آن نباید در دوران بارداری شخصا اقدام به جمع آوری یا چیدن قارچ های وحشی کنید زیرا به دلیل شباهت بسیار زیاد، تشخیص انواع سمی و غیر سمی آن از هم بسیار دشوار و گیج کننده بوده و ممکن است در انتخاب دچار اشتباه شوید.

این قارچ ها می توانید از فروشگاهها و سوپرمارکتها به راحتی تهیه کنید
هنگام خرید قارچ به تاریخ تولید و انقضاء مندرج بر روی محصول دقت کنید توصیه می شود در دوران بارداری قارچ را به صورت کاملا تازه مصرف کنید/
پیش از مصرف آنها را با دقت شسته و به خوبی بپزید مصرف قارچ پخته ایمن تر بوده و ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن در این دوران را تامین می کند.
انواع قارچ های دارویی مانند شیتاکه و میتاکه، حاوی مقادیر فراوانی از بتاگلوکان بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند/
به همین علت مصرف آنها به دلیل ارزش غذایی بالا به مادران باردار توصیه می شود. ضمن آنکه مصرف این قارچ ها در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها نیز بسیار موثر است.
”مصرف قارچ باعث افزایش سطح انرژی شما شده و برای جنین در حال رشدتان یک منبع غذایی عالی به شمار می رود. بنابراین برای استفاده از خواص و مزایای فراوان قارچ آن را به طور منظم در برنامه غذایی خود بگنجانید.“
قارچ ها منابع غذایی لذیذ و خوشمزه ای بوده و شیوه طبخ ساده ای دارند. می توانید برای یافتن دستورهای جالب تهیه غذا با قارچ سری به سایت های اینترنت بزنید. به این ترتیب علاوه بر آنکه خود از طعم دلپذیر آن لذت می برید جنینتان نیز از مواد مغذی موجود در آن بهره مند خواهد شد.
مانند همیشه به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن هر نوع سوال یا نگرانی در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کنید به هر حال بارداری دورانی است که می توانید همچنان به خوردن غذاهای مورد علاقه خود (البته مشروط بر رعایت جوانب احتیاط) ادامه دهید … بنابراین از دوران بارداری خود نهایت لذت را ببرید!

منبع: طب روز

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار