مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت:ریزش قبل از موعد میوه باغ های انجیر دیم در شهرستان در امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و پیش بینی می‌شود باغداران از این بابت متحمل خسارت شوند.
کد خبر: ۷۶۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: ریزش قبل از موعد میوه باغ های انجیر دیم در شهرستان در امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و پیش بینی می‌شود باغداران از این بابت متحمل خسارت شوند.

وی با بیان این که انجیر‌های ازمیر و پیوس رقم‌های عمده انجیر در باغستان‌های دیم این شهرستان است که این رقم‌ها نیاز به گرده افشانی داشته و در صورتی که این عمل انجام نشود میوه‌ها قبل از رسیدن می‌ریزند، اضافه کرد: عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و به وسیله انسان صورت می‌گیرد و تعداد دفعات گرده افشانی (بردادن) ۲ تا ۳ نوبت و به فاصله هفت تا ۱۰ روز است.

رشیدی افزود: باغداران پس از تهیه (چیدن و یا خرید) بر انجیر، آن‌ها را درون قوطی هائی که به درخت آویزان شده، می‌ریزند و پس از مدت بسیار کمی زنبور گرده افشان (بلاستوفاگا) از میوه آن‌ها خارج شده و وارد میوه‌های تلقیح نشده، می‌شوند و عمل تلقیح انجام می‌شود.

رشیدی دلایل اصلی ریزش میوه‌های انجیر در امسال را کاهش تعداد دفعات بَر دهی (دک گذاری) بدلیل کمبود بر انجیر در منطقه، استفاده از بر انجیر وحشی که به دلیل خاصیت ماندگاری کم کارآیی لازم را ندارد، استفاده از بر انجیر‌های نامرغوب و در نتیجه زمان خروج زنبور گرده افشان (بلاستوفاگا) از برانجیر با زمان گرده افشانی انجیر متفاوت شده و در باغستان‌های انجیر دیم شهرستان کازرون عمل گرده افشانی میوه انجیر به خوبی صورت نگرفته و این عامل ریزش قابل توجه میوه‌ها را به همراه داشته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار