یکی از وسایل پاراکلینیک رایج که با پیدایش «سی تی اسکن» و «ام آر آی» و روشهای تشخیصی پیشرفته‌تر جایگاه خود را از دست داده و کارایی چندانی ندارد «نوار مغزی» می‌باشد.
کد خبر: ۷۴۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 07 May 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ برای تشخیص صحیح یک بیماری گرفتن شرح حال و معاینه‌ی بالینی در بیش از 70 الی 80 درصد موارد منجر به نتیجه‌ی صحیح می‌گردد و تنها برای تأیید تشخیص و مشخّص کردن میزان پیشرفت بیماری استفاده از پارا کلینیک در 10 الی 15 درصد موارد کمک کننده است.

یکی از وسایل پاراکلینیک رایج که با پیدایش «سی تی اسکن» و «ام آر آی» و روشهای تشخیصی پیشرفته‌تر جایگاه خود را از دست داده و کارایی چندانی ندارد «نوار مغزی» می‌باشد.
ولی جالب است که در مراکز درمانی خصوصی و مطب پزشکان در بندر عباس به وفور یافت و مورد استفاده قرار می گیرد.
به راستی دلیل این تجویز فراوان نوار مغزی چیست؟
موارد استفاده‌ی نوار مغزی بسیار محدود و فقط در تشخیص گروهی از تشنّج‌ها کاربرد دارد ولی در مراجعه به مطب پزشکان اعصاب و روان، داخلی مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب به هر دلیلی برای بیمار درخواست نوار مغزی می‌شود.
گویی از میگرن و سردردهای تنشی و زخم معده و افسردگی و هر مرض دیگری را در نوار مغزی می‌بینند و «حکم گوی جهان نما را بازی» می‌کند.
ولی اصل داستان چیز دیگری است!
لیدهای نوار مغزی به شکل یک کلاه تعبیه و آن را بر روی سر بیمار می‌گذارند و این کار اغلب توسط منشی و نه پزشک انجام می‌شود، انجام آن هم چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و بابت این کلاه‌گذاری چند دقیقه‌ای بی‌ارزش و بی‌مورد در اغلب موارد مبلغ بالائی بین 80 تا دویست هزار تومان بسته به نوع بیمه‌ی بیمار دریافت می‌شود.
چند ورق کاغذ با پارازیت فراوان بدون تفسیر و بدون نتیجه‌ی مشخص در اختیار بیمار مظلوم قرار داده شده و با بیان کلمات بی‌ربطی نظیر میگرن شدید یا کم خونی مغزی و یا ضعف اعصاب استرس زیادی را به بیمار و خانواده‌ی وی وارد می‌کنند.
بسیاری از پزشکان اصرار به تکرار نوار مغزی در ماه‌های بعد و به کرّات دارند که متأسفانه نامی غیر از دزدی نمی‌توان بر آن گذاشت.
گروهی هم به منشی‌های خود سپرده‌اند که با نوار مغزی وارد اتاق پزشک شوند!؟
هیچ مرجع نظارت کننده‌ای وجود ندارد که پاسخگو باشد انجام نوار مغزی کار کدام تخصص است؟
موارد کاربرد آن چیست؟
یا آنکه هر کس در پستوی مغازه‌اش (ببخشید مطبش) یک دستگاه نوار مغزی گذاشته و منشی‌اش چند دقیقه کلاه نوار مغزی را بر سر بیمار گذاشته و مبلغ بالایی دریافت کنند.
به راستی عشق و علاقه به نوار مغزی چرا فقط در مطب‌ها و نه در کلینیک‌های دانشگاهی و عمومی تبلور یافته است؟
اگر بیماران "تاج ملکه الیزابت دوم" یا "کلاه پاپ" را اجاره و بر سر می‌گذاشتند و عکس یادگاری می‌گرفتند هزینه‌ی کمتری برایشان داشت.
صد البته کسب درآمد و پول درآوردن خوب است ولی اگر پول حلال نباشد گریبان گیر فرد و خانواده اش می گردد.
مسئولین محترم هم نظارت بیشتری بر پاراکلینیک خصوصی موجود در مطب ها داشته باشند و به آموزش همگانی در مورد موارد کاربرد این روش‌ها اهتمام ورزند تا دست سود جویان را کوتاه نمایند.

نوار مغزی گران‌ترین کلاه بر سر بیماران از همه جا بی‌خبر!
دریافت دویست هزار تومان بابت خط خطی های موجود 
 
نوار مغزی گران‌ترین کلاه بر سر بیماران از همه جا بی‌خبر!
 شش بار نوار مغزی در یک بیمار با فواصل کم
 
نوار مغزی گران‌ترین کلاه بر سر بیماران از همه جا بی‌خبر!
نمونه ای از نوار مغزی که به نقاشی بچه ی دو ساله شباهت دارد 


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
لایک
ناشناس
|
United States
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اعوذ بالله من الپزشک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار