مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس آمار یک سوم نوزادانی که امروز در مراکز درمانی بستری هستند مشکلات ژنتیکی و مادرزادی دارند که با تلاش ماماها می‌توانیم این آمار را کاهش دهیم.
کد خبر: ۷۳۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 30 April 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سید منصور کشفی در آئین تجلیل از ماماهای نمونه استان فارس اظهارداشت:براساس آمار یک سوم نوزادانی که امروز در مراکز درمانی بستری هستند مشکلات ژنتیکی و مادرزادی دارند که با تلاش ماماها می‌توانیم این آمار را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه ارج گذاشتن به جایگاه ماما در واقع ارزش نهادن به مقام شامخ مادر است، گفت: چنانچه بخواهیم از جامعه سالمی برخوردار شویم ضروری است به رشته مامایی بیشتر توجه شود.

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: ضرورت جامعه بر این است که حیطه وظایف همکاری بین پزشکان متخصص زنان و زایمان با رشته مامایی تعریف و اجرایی شود تا ارتباط این دو گروه افزایش یابد.

محمد ابراهیم پارسانژاد با اشاره به نقش مامایی در سلامت جامعه گفت: حیطه خدمات مامایی، حوزه‌های متفاوت بهداشتی از قبیل بهداشت باروری، مشاوره، آموزش در دوران قبل از بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را دربرمی‌گیرد.

ثریا شفیعی، رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه اظهار داشت: براساس رتبه‌بندی وزارت بهداشت در زمینه ترویج زایمان طبیعی،کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و ماردان پرخطر و همچنین ارائه مقالات از سه سال گذشته تا کنون این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه کشور معرفی شده و امسال نیز از دو نفر ماما در استان فارس به عنوان مامای نمونه کشوری تجلیل می‌شود.

 

وی با اشاره به تعداد فعالین رشته مامایی در استان فارس گفت:در این دانشگاه 2500 ماما در سطح استان فعالیت دارند که امروز در این مراسم از 70 ماما و فعالین این حوزه تجیل می‌شود.

شفیعی با تاکید بر اهمیت نقش ماما در جامعه گفت: در جهان امروز ماما نه تنها ارائه‌دهنده محوری خدمات به مادران و نوزادان است بلکه نقش این افراد بسیار پراهمیت است زیرا فعالیت این افراد از قبل از دوران بارداری آغاز و تا انتهای عمر انسان‌ها ادامه دارد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه نیز با توجه به اهمیت و نقش ماما از این قشر به عنوان قشر مهم از جامعه پزشکی یاد کرد وگفت: نقش پررنگ ماما به عنوان یک نقش تامین‌کننده سلامت گام موثری در سلامت جامعه و پیشبرد اهداف سلامت دارد.

محمدرضا کریمی با تاکید بر شعار امسال هفته سلامت، ماماها را به عنوان مدافع حقوق زنان در جامعه برشمرد و افزود: مجموعه عرصه سلامت به ویژه بهداشت، تحت تاثیر عملکرد ماماها در جامعه بوده که در این رابطه موفقیت‌های بسیار بزرگی در کاهش مرگ و میر نوزادان، مادران و کودکان به دست آمده است.

وی با تاکید بر نقش موثر ماما به عنوان عامل تاثیرگذار در کنترل بیماری‌های غیرواگیر، به اهمیت شیرمادر و تغذیه سالم به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری‌های زودرس غیرواگیر اشاره کرد.

کریمی با بیان اینکه پیش از تربیت و اقدام‌های پزشک، تربیت ماماها در اولویت است، عنوان کرد: قدمت دانشکده پرستاری و مامایی در شیراز پیش از دانشکده پزشکی است و این نشان از اهمیت ماماهاست.

وی درباره انتظارات معاونت بهداشت از ماماها اعلام کرد: مراقبت‌های پیش از بارداری و تبدیل آن به فرهنگ‌سازی در مرگ نوزادان و مادران بسیار موثر است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه به موفقیتی رسیده که توانسته آمار مراقبت‌ها را از 45 درصد به 60 درصد برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار