نارضایتی ساکنان جزیره کیش در پی وضع قوانین دست و پا گیر خروج خودرو افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 08 August 2015
 به گزارش تابناک، از دهه 70 خودروهای پلاک گذر موقت از کشورهای حاشیه خلیج فارس در خیابان‌های کشور دیده شدند که تعدادشان انگشت‌شمار بود، اما پس از تاسیس مناطق آزاد و تصویب قوانین جدید گمرکی ورود خودروهای وارداتی با پلاک گذر موقت افزایش یافت.
 
قوانین موجود در مناطق آزاد این اجازه را به ساکنان منطقه می‌دهد که خودروهای وارادتی‌شان را از محدوده تعریف شده خارج کنند.
 
بر اساس قوانین موجود در مناطق آزاد کشورمان٬ هر یک از ساکنان مناطق آزاد می‌توانستند یک بار در سال به مدت یک ماه٬ با خودروی پلاک منطقه آزاد از حریم تعریف شده خارج و به شهرهای داخل کشور سفر کنند.
 
امکان تمدید این مدت وجود داشت البته طبق قانون خروج موقت خودرو وارداتی از مناطق آزاد این امکان تنها برای ساکنان منطقه مسیر می‌شود و متقاضیان خروج خودرو از محدوده باید ساکن منطقه باشند.
 
همچنین مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای شرایط فوق‌الذکر می‌باشند و با خودروی شخصی خود وارد کشور می‌شوند هر گاه برای آن خودرو جواز عبور از کانون‌های جهانگردی کشورهای خود (کارنه و دو پاساژ) در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند می‌توانند متناسب با مهلت ویزا و حداکثر تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تائیدیه وجه‌الضمان به گمرک، از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.
 
با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات تابستانی بسیاری از کیشوندان در تلاش هستند از اخبار مربوط به شرایط مناسب‌تر همانند سایر مناطق آزاد ایران برای خروج موقت خودروهای خود از منطقه آزاد کیش مطلع شوند.
 
صدور مجوز خروج موقت خودرو از سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار که از مهرماه سال قبل ممنوع شده، موجب نارضایتی بسیاری ساکنان این مناطق به‌ویژه جزیره کیش را فراهم کرده است.
 
امتیاز خروج موقت خودرو برای فعالان اقتصادی و خانواده‌های ساکن جزیره کیش که با توجه به موقعیت مکانی تنها مسیر هوایی را می‌توانند به عنوان گزینه اصلی برای سفر به سرزمین اصلی انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت است.
 
جزیره کیش و مسئولان آن همیشه در تلاش هستند که زمینه کاهش هزینه‌ها و ارائه تسهیلات برای سفر گردشگران و هموطنان به جزیره کیش را فراهم کنند اما آیا برای سفر کیشوندان و تمام کسانی که برای رونق تجارت و گردشگری در این جزیره در تلاش هستند نیز برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی شده است؟
 
صدور پروانه خروج موقت خودرو از کیش برای خانواده‌های ساکن در جزیره کیش یک امتیاز برای گردشگری و رفاه آنان است که متاسفانه نادیده گرفته شده و نادیده گرفته شدن آن نیز با تبعیض همراه است.
 
در حالی که ساکنان دیگر مناطق آزاد کشور که محدودیت‌های رفت و آمد مانند جزیره محصور میان آب‌های خلیج فارس را نیز ندارند از امتیاز خروج خودرو و مسافرت با خودروی شخصی خود تا صدها کیلومتر را بهره‌مند می‌شوند و این در حالی است که ساکنین منطقه آزاد کیش از این امتیاز محروم هستند.
 
همچنین یکی دیگر از مشکلات ساکنان منطقه آزاد کیش طرح ممنوعیت خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی با پلاک گذر موقت می‌باشد و این در حالی است که تقریبا نیمی از خودروهای این منطقه بالای 2500 سی‌سی هستند، که این طرح نه چندان مناسب و ناسازگار با مزایای مناطق آزاد ایران توسط دولت پیشین به تصویب رسید، و با اعتراض شدید ساکنان و فعالان اقتصادی که در بدترین شرایط گرم آب و هوایی کیش  زندگی می‌کنند مواجه گردید هر چند که متاسفانه با توجه به کاهش تحریم‌ها در شرایط فعلی این قانون در دولت یازدهم نه تنها لغو نشد، بلکه با سخت‌گیری بیشتری توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در حال اجراست.
 
اما مسئولان در دولت پیشین دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را ارز بری بالای آنها و همچنین کمبود ذخایر ارزی با اوج‌گیری تحریم‌ها عنوان می‌کردند و دلیل دوم ممنوعیت واردات خودروهای یاد شده را مصرف سوخت بالای آنها عنوان کردند و دلیل سوم را نیز حساسیت‌های اجتماعی ذکر می‌کردند و این در حالی است که وضعیت منطقه آزاد کیش از حیث موقعیت اقلیمی و اقتصادی بودن آن به گونه‌ای است که امکان استفاده از خودروهای داخلی میسر نبوده و در بلندمدت ساکنان را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد.
 
هر چند که به گفته بسیاری از متخصصان امر خودرو مصرف سوخت خودروهای بالای 2500 سی‌سی خارجی به مراتب بسیار پایین‌تر از بسیاری از خودروهای ساخت داخل کشور است.
 
در هر صورت با وجود نارضایتی فراوان فعالان اقتصادی و ساکنان جزیره کیش خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی از منطقه آزاد کیش برای مرخصی یک ماهه آنها با پلاک گذر موقت به داخل کشور ممنوع گردیده است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس در این جزیره مبنی بر سختگیری‌های صدور پروانه ورود موقت خودرو به سرزمین اصلی، نگرانی‌هایی را برای ساکنان منطقه آزاد کیش به همراه داشته است، اظهار کرد: این موضوع مربوط به قوانین بالا دستی مثل مصوبه هیئت دولت و قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران است و مطمئنا انجام اینگونه قوانین در جزیره کیش هیچ‌گونه فرقی با سایر مناطق آزاد ایران ندارد.
 
علی‌اصغر مونسان در پاسخ در خصوص تردد آزادانه خوروهای سایر مناطق آزاد کشور در محدوده استان گفت: جزیره کیش به دلیل محصور بودن در میان دریا محدودیت‌های خاص خود را دارد و هر چند که ممکن است برخی از مناطق آزاد با توجه به مصوبه‌ای که گرفته‌اند می‌توانند در محدوده استان خود تردد داشته باشند ولی ما به دلیل این محصور بودن، نمی‌توانیم از مزایای این چنینی در سایر مناطق آزاد استفاده کنیم .  
 
رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تغییر قوانین ورود خودرو به سرزمین اصلی، تصریح کرد: واقعیت امر این است که قوانین مربوط به ورود موقت خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی تغییر کرده است و سختگیری‌هایی وجود دارد که مربوط به مصوبه هیئت دولت و قوانین گمرک جمهوری اسلامی در خصوص عدم ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی به سرزمین اصلی می‌باشد که در جزیره کیش نیز  همانند سایر مناطق آزاد کشور در حال اجرا است.
 
وی در عین حال بر پیگیری این سازمان تاکید و ابراز امیدواری کرده بود که مشکل تردد خودروها با پلاک مناطق آزاد با اتخاذ راهکارهای کارشناسی مناسب برای ساکنان این جزیره رفع شود.
 
همچنین مدیرعامل جامعه بازاریان در خصوص ایجاد این محدودیت‌ها گفت: متاسفانه با اعمال این قانون در حق بسیاری از کسانی که در جهت رونق اقتصادی جزیره کیش تلاش می‌کنند، اجحاف شده است.
 
ابراهیم خلیلی به خبرنگار فارس در جزیره کیش گفت: محدودیت خروج خودرو در ایام تعطیلات تابستانی باعث مشکلات و محدودیت‌های فراوانی برای ساکنان جزیره خواهد شد که مسئولان می‌بایست برای رفع این مشکل تلاش کنند.
 
وی در عین حال گفت: جامعه بازاریان و بازرگانان کیش هم به نوبه خود پیگیر حل این مسئله از طریق گمرک و دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد است و امیدواریم این محدودیت رفع شود.
 
یکی از کیشوندان نیز در این خصوص گفت: من یک کارمند هستم که در کیش کار می‌کنم و سالی یک بار با خودروی خود به سرزمین اصلی سفر می‌کردم و این امتیاز برای من که امکان خرید و یا استفاده موقت از خودروی دیگر در سرزمین اصلی را ندارم بسیار حیاتی است.
 
وی با ابراز تاسف از اینکه تنها ساکنان جزیره کیش بدترین ضربه را از این قانون خورده‌اند، گفت: چرا باید از دیگر گمرکات و مناطق آزاد کشور این امکان تردد وجود داشته باشد اما برای مناطق دیگر به‌ویژه کیش که تنها با هواپیما می‌توانیم سفر کنیم این حق گرفته شود.
 
وی افزود: اگر هم کار خلاف قانونی از سوی برخی افراد انجام شده باید جلوی فرد متخلف گرفته شود نه اینکه این مسیر را برای همه ساکنان ببندند.
 
این کیشوند به دریافت وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه‌های سنگین بانکی و افزایش هزینه‌های خروج اشاره کرد و گفت: اگر این ممنوعیت برداشته شود و طبق شنیده‌ها افزایش هزینه برای خروج خودرو و دریافت وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه‌های سنگین بانکی لحاظ شده باز هم این اقشار ضعیف و کارمندان معمولی هستند که ضرر می‌کنند.
 
به گفته وی، برخی از ساکنان جزیره که هر سال با خودروهای معمولی و نه چندان گران‌قیمت خود به سرزمین اصلی سفر می‌کردند و از این امتیاز برای رفاه و آسایش خانواده‌های خود بهره می‌بردند که در حال حاضر این امکان از آنان سلب شده است.
 
یکی دیگر از کیشوندان نیز با بیان اینکه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای دوره تصدی این پست قول مساعدت دادند که این سازمان پیگیری‌های لازم را برای رفع این محدودیت انجام خواهد داد گفت: امیدوار بودیم برای تعطیلات تابستان مسئولان در منطقه آزاد کیش به فکر ساکنان جزیره باشند و در این راستا بتوانند اقدامی انجام دهند اما تاکنون که خبری در این خصوص منتشر نشده است.
 
وی با اشاره به تبعات منفی آزادسازی نرخ بلیط هواپیما در خطوط پروازی کشور که شامل جزیره کیش نیز شده است، گفت: با افزایش قیمت بلیط هواپیما لغو ممنوعیت خروج خودرو این موضوعات تاثیر فراوانی بر روحیه و شادابی ساکنان جزیره به‌ویژه در شروع ایام تعطیلات تابستان شده است.
 
یک فعال اقتصادی نیز می‌گوید: خبر ممنوعیت خروج خودروهای بالای 2500 سی‌سی از کیش به سرزمین اصلی در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها موجی از نگرانی در میان کسانی که هر از گاهی نیز فقط برای یک بار در سال جهت دیدار بستگان و یا مسافرت و زیارت به سرزمین اصلی برابر قوانین و مقررات گمرک کشور با خودرو شخصی خود سفر می‌کردند به وجود آورده است.
 
وی در ادامه گفت: متاسفانه در حالی که باید در یک منطقه آزاد به نام کیش روز به روز باید شاهد شرایط و تسهیلات آسان‌تر و بهتری برای رشد اقتصادی باشیم روز به روز سختگیری‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و این در حالیست که ما حتی برای ورود کالا از داخل کشور از طریق باربری‌های داخلی به جزیره کیش که جزئی از خاک کشورمان است با سختگیری‌های شدیدی مواجه هستیم به طوری که حتی برای گرفتن کالاهایمان باید به گمرک سازمان پاسخگو باشیم و این در حالی است که ارسال این بارها از سرزمین اصلی که همانند ارسال بار یک استان به استان دیگر است ولی در کیش ما باید با چند روز تاخیر و در برخی از مواقع با خواهش و تمنا بارمان را تحویل بگیریم که این موضوع در هیچ نقطه‌ای از ایران وجود ندارد.
 
این کیشوند ادامه داد: همین موضوع باعث اتلاف وقت فراوان و نارضایتی کیشوندان شده است و یا وضعیت بغرنج مدارس غیرانتفاعی که سال تحصیلی به اتمام نرسیده مدیران اینگونه مدارس والدین را به ثبت نام زودهنگام و گرفتن شهریه قبل از شروع امتحانات از همین حالا کرده‌اند.
 
وی ضمن درخواست از مسئولان دولت تدبیر و امید برای خویشتن‌داری، ابراز داشت: به راستی این دوستانی که روز به روز عرصه را بر فعالان اقتصادی تنگ و تنگ‌تر می‌کنند آیا حتی یک بار فلسفه وجودی به وجود آمدن مناطق آزاد در ایران و یا در دنیا را خوانده‌اند و یا شناختی دارند؟ آیا این گونه می‌باید سرمایه‌گذار و یک فعال اقتصادی را در این شرایط بد تحریم‌ها و وضعیت بد آب و هوایی وادار به سرمایه‌گذاری کرد، آن هم کسانی که از یک جزیره برهوت کیشی را ساختند که در حال حاضر برترین قطب گردشگری ایران شده است.
 
وی گفت: ای کاش مسئولان دبیرخانه مناطق آزاد ایران برای رفع این مشکلات و اینگونه معضلات آموزشی که بلای جان ساکنان این مناطق شده است، گام‌های اساسی با تدبیر برداشته و امید دوباره را به این مناطق بازگردانند.
 
کیشوند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جزیره کیش گفت: اگر تابستان نتوانیم از خودروهایی که مربوط به خودمان است و مالکیت این خودروها را داریم برای مسافرت استفاده نکنیم، وجود و واردات این خودروها در منطقه آزاد کیش چه دردی را از مردم دوا می‌کند.
 
اکبر پورمختار خاطرنشان کرد: روزانه تعداد کثیری از کیشوندان برای اخذ مجوز خروج خودرو به واحدهای مربوطه گمرک مراجعه و سردرگم هستند و به گونه‌ای با مردم برخورد می‌شود که انگار اصلا این مردم مالکیتی بر روی خودروهای خود ندارند.
 
محمد پوراسد نیز به خبرنگار فارس در کیش گفت: خروج خودرو از کیش برای کیشوندان در ایام تابستان مزایای بسیاری دارد چرا که آن‌ها در طول یک سال زندگی و کار سنگین و با مشغله‌های روحی نیازمند دیدار خانواده و بستگانشان به سرزمین اصلی می‌باشند و حق دارند حداکثر سالی یک بار از خودرویی که پول آن را تمام و کمال پرداخته‌اند برای سفر استفاده کنند.                                                      
 
وی ادامه داد: انجام خروج خودرو از کیش از چندین سال پیش وجود داشته و این سبب می‌شود که از سویی دیگر هموطنانی نیز از سرزمین اصلی با خودرو شخص خود در همین ایام تابستان به کیش می‌آیند و باعث ایجاد ازدحام و ترافیک می‌گردند خروج خودروهای کیشوندان بر عکس عمل کرده و سبب کاهش بار ترافیکی خیابان‌های کیش می‌شود و از طرف دیگر منبع درآمدی برای کشتیرانی، گمرک نیز می‌باشد.
 
بسیاری از کیشوندان در تماس تلفنی با خبرنگار خبرگزاری فارس در کیش خواستار رسیدگی جدی به این مشکل شدند، کیشوندان همچنین از مسئولان گمرک جمهوری اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران خواستند با اندیشه و تدابیر سازنده تصمیماتی اتخاذ کنند تا مردم جزیره کیش به ویژه اقشار کارمند بتوانند از این امتیاز خروج خودرو سالی یک بار همانند سال‌های پیشین بهره‌مند شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار