عضو مجلس خبرگان رهبري
يک عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: شوراي نگهبان سه بحث حق‌الناس بودن راي مردم، عدم امکان احراز صلاحيت نامزدها و رعايت قانون را براي برگزاري يک انتخابات خوب درنظر بگيرد.
کد خبر: ۷۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 03 August 2015

آيت‌الله دکتر هاشم هاشم‌زاده هريسي در گفتگو با خبرنگاران با حمايت از سياست تجميع انتخابات‌ها،‌ اظهار داشت: برگزاري انتخابات هزينه‌هاي اقتصادي، سياسي،‌ اجتماعي و اخلاقي فراواني به‌همراه دارد، تعدد انتخابات‌ در کشور منجر به روي‌آوردن مسئولان‌ به موضوع تجميع گرديد.

وي افزود: برخلاف تصور عمومي،‌ برگزاري انتخابات‌هاي متعدد و اينکه مردم هميشه سر صندوق و خيابان باشند، چندان خوب نيست و باتوجه به هزينه‌هاي فراوان آن تبديل به فاجعه مي‌شود. انتخابات بايد کم و با فاصله‌هاي زياد برگزار شود٬ به‌بيان ديگر کميت انتخابات اهميت ندارد و اين کيفيت انتخابات است که ارزشمند است و بايد تلاش کنيم انتخاباتي آزاد و باشکوه برگزار کنيم و سياست تجميع انتخابات٬ عليرغم مخالفت برخي،‌ سياستي منطقي و عاقلانه است.

اين نماينده مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بحث غيرسياسي بودن انتخابات مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: باتوجه به اينکه عموماً مجالس توسط احزاب تشکيل مي‌شود، سياسي‌بودن مجالس به‌طور کلي امري طبيعي است و اتفاقاً حضور افراد با سلايق مختلف سياسي از جناح‌هاي سياسي گوناگون نمک مجلس است و علاوه بر آن منجر به پختگي بيشتر قوانين مي‌گردد٬ اما باتوجه به ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد مجلس خبرگان، شرايط به‌گونه ديگري است.

آيت الله هاشم‌زاده هريسي ادامه داد: باوجود آن‌که سياسي و حتي جناحي بودن مجالس در حد اعتدال و عقل و در صورتي که منافع ملي را تحت‌الشعاع قرار ندهد، اشکالي ندارد اما باتوجه به اين‌که مجلس خبرگان ماهيتاً و هويتاً متفاوت است، اين شرايط براي مجلس خبرگان مصداق ندارد.

وي با اشاره به تفاوت‌هاي ماهوي مجلس خبرگان با ديگر مجالس قانونگذاري در ايران و جهان، يادآور شد: وجه افتراق نخست درخصوص مجلس خبرگان اين است که اين مجلس متشکل از علماست و بنابراين ميان اعضاي خبرگان اختلافات زيربنايي و اساسي وجود نداشته و تنها در روش‌ها و روبنا با يکديگر اختلاف‌نظر دارند و در ثاني مجلس خبرگان،‌ مجلس عدالت و روحانيت است و نکته ديگر اين‌که همه اعضاي مجلس خبرگان رهبري، به معتقد به ولايت‌فقيه هستند و اساساً موضوع بحث مجلس خبرگان رهبري، ولايت است.

وي افزود: ولايت به معناي پدر است و از آن هر دو جناح بوده و بايد با رويکرد فراجناحي و غيرسياسي در اين خصوص ورود کنيم٬ چراکه اگر بخواهيم مباحث مجلس خبرگان را سياسي و جناحي کنيم، ماهيت و هويت وجودي ولايت و مجلس خبرگان خدشه‌دار مي‌شود و جناحي کردن مجلس خبرگان، ظلمي بزرگ به آن است و در صورتي‌که مجلس خبرگان سياسي بشود، اساساً نبودنش بهتر از بودنش خواهدبود.

اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: همانگونه که مجلس خبرگان عرصه سياست و سياست‌بازي نيست،‌ عرصه جوان‌گرايي صِرف نيز نيست. البته اين‌ بدان معنا نيست که جوانان را حذف کنيم و در واقع اينکه برخي از جوانان عالم و آگاه هم در مجلس خبرگان حضور يابند، بسيار خوب است اما اينکه اکثريت مجلس خبرگان را جوانان تشکيل بدهند، مغاير با ماهيت اين مجلس است.

آيت‌الله دکتر هاشم‌زاده هريسي با اشاره به نقش مهم شوراي نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري براي جلوگيري از تنش‌ها، اعلام کرد: اگر مجلس شوراي اسلامي ضامن جمهوريت نظام است، مجلس خبرگان رهبري نيز اسلاميت نظام را تضمين مي‌کند و برگزاري انتخاباتي که منجر به دلگرمي مردم باشد و مشارکت مردم را ارتقا ببخشد، اهميتي به‌سزايي دارد.

وي افزود: شوراي نگهبان متشکل از حقوقدانان متدین و علماي بزرگ منتخب رهبري است که به‌خوبي به ظرائف کار اشراف داشته و به‌واقع دلسوز نظام و ملت‌اند اما نکته‌اي که بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است که انتخابات بايد به شکلي برگزار شود که دومرحله اي تلقي نشود به شکلي باشد که در اذهان عمومي دو مرحله ای متبادر نشود نه‌اينکه ابتدا افرادي خاص توسط شوراي نگهبان انتخاب شوند و بعد اين افراد منتخب در معرض راي و انتخاب دوباره مردم قرار بگيرند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر عدم امکان احراز صلاحيت تصريح کرد: همان‌گونه که نمي‌شود دين کسي را اندازه‌ گرفت، اعتقادات دروني مردم نيز قابل احراز نيست و سوالي که همواره در اين خصوص مطرح مي‌شود اين است که ما چگونه صلاحيت کساني که تاييد شده را احراز کرده‌ايم. بنابراين تاييد صلاحيت نامزدها مي‌بايست بنابر قانون انجام بگيرد٬ چراکه بحث احراز تنها در مسائل ملموس قابل تحقق است و در مسائل غيرملموس امکان‌پذير نيست.

وي افزود: در احاديث ما ذکر شده اگر کسي در حقوق‌الناس خطا کند و کسي که قابل عفو نبود را عفو کند، بهتر از آن است که کسي را به اشتباه عقوبت کنيم. بنابراين رعايت قانون و احتياط در حقوق‌الناس و عدم نگراني از انتقادها و تخريب‌ها ازسوي شوراي نگهبان راهگشاي برون‌رفت از بسياري از مشکلات در بحث برگزاري انتخابات عادلانه، آزاد و باشکوه است.

آيت‌الله هاشم‌زاده در پايان ضمن تاکيد بر صلاحيت و دلسوزي انکارناپذير تمامي اعضاي شوراي نگهبان، تصريح کرد: باتوجه به نظام منسجم و مستحکم مجلس خبرگان رهبري، هرکسي که وارد اين مجلس شود، رويکرد ولايتمدارانه خبرگان تغيير نخواهد کرد. البته درجات ولايتمداري افراد متفاوت است اما کسي قادر به اندازه‌گيري آن نيست و اينکه کسي در مجلس خبرگان مومن و ديگري بي‌ايمان، يکي انقلابي و ديگري غيرانقلابي و يکي ولايتمدار و ديگري ضد ولايت‌فقيه باشد، امکان‌پذير نيست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار