معاون گردشگري استان يزد اولين گام در رونق گردشگري كشورمان را معرفي ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري در سطح جهان خواند و اظهار كرد: متاسفانه در اين رابطه ضعيف عمل كرده‌ايم.
کد خبر: ۷۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 02 August 2015
به گزارش تابناک یزد،"سيد مصطفي فاطمي" اولين موضوع در توسعه و رونق گردشگري را معرفي پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري و هويت خودمان و پس از آن تامين زيرساخت‌هاي مناسب براي ميزباني مورد رضايت گردشگران به عنوان كساني كه مي‌توانند سفير و مبلغي براي رونق بيشتر گردشگري كشور و نيز استان تاريخي يزد باشند، ذكر كرد.   

وي با اشاره به وجود 19 اثر جهاني حوزه ميراث فرهنگي در كشورمان، جايگاه ايران و همچنين استان يزد را به لحاظ معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري در جهان نامطلوب ارزيابي و تصريح كرد: به عنوان نمونه يكي از اين آثار ثبت جهاني شده در كشورمان مربوط به مجموعه باغ‌هاي ايراني است كه استان يزد در اين رابطه با دو باغ جهاني دولت‌آباد و پهلوان‌پور مشاركت دارد ولي اين ميزان براي استان كهني مانند يزد بسيار ناچيز است.

فاطمي خاطرنشان كرد: هر چند استان يزد بدون ثبت جهاني شدن نيز با داشتن بزرگترين بافت تاريخي، قديمي‌ترين موجود زنده دنيا، برخوداري از بهترين ژئو‌توپ منطقه با داشتن يخچال طبيعي طزرجان در كنار رشته‌كوه شيركوه و مجموعه‌هاي ديگري از ترين‌ها  به عنوان نخستين مقصد گردشگران در كشور مطرح است، ولي در واقع تبليغات درستي براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري استان در سطح جهاني نداشته‌ايم و در اين رابطه بسيار ضعيف عمل كرده‌ايم.

وي شناخت جامعه گردشگر علاقمند به جاذبه‌هاي استان را به عنوان گامي موثر در ارائه راهكارهاي توسعه  گردشگري استان مورد اشاره قرار داد و گفت: 80 ميليون گردشگر فرهنگي در دنيا داريم كه با توجه به برخورداري از بيشترين جاذبه‌هاي فرهنگي در استان بايد بيشتر براي جذب و بهره‌بردن از آنها سرمايه‌گذاري و تلاش كنيم.

يزد، بهشت گردشگران فرهنگي است

معاون گردشگري استان متذكر شد: البته هر چند يزد بهشت گردشگران فرهنگي محسوب مي‌شود ولي نبايد از ساير انواع ظرفيت‌هاي گردشگري استان مانند گردشگري طبيعي و نيز گردشگري ماجراجويانه با توجه به برخوداري استان از طبيعت كويري تا كوهستاني غافل شد.

وي در اين مورد به ظرفيت‌هاي خوب استان در زمينه گردشگري سلامت، گردشگري تجاري و صنعتي و نيز گردشگري روستايي كه در سال‌هاي اخير مورد توجه خاصي از سوي گردشگران قرار گرفته است، اشاره كرد.

ظرفيت‌هاي قابل توجه گردشگري روستايي

فاطمي در رابطه با طبيعت‌گردي و گردشگري روستايي به ظرفيت‌هاي قابل توجه استان در اين حوزه اشاره و خاطرنشان كرد: بسياري از روستاهاي استان علاوه بر جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي، از پتانسيل‌هاي هويتي و آييني قابل توجهي برخودار هستند.

وي در همين خصوص تصريح كرد: با حركت از غرب به شرق استان بسته به ساكنان زرتشتي يا مسلمان روستاهاي استان مي‌توان تنوع بومي در آداب و آيين‌هاي زيباي آنها را شاهد بود كه اين جاذبه‌ها نه تنها براي گردشگران طبيعي بلكه مورد علاقه گردشگران فرهنگي نيز هست.

اين مسئول در همين رابطه به توجه ويژه حوزه گردشگري استان به روستاهاي تاريخي و هدف گردشگري سريزد، فهرج، توران پشت، اسلاميه، مزرعه كلانتر، ركن آباد و محمدآباد و نيز روستاهاي اطراف عقدا براي تامين زيرساخت‌هاي مناسب‌تر گردشگري با توجه به سبك همان روستاها با هدف توسعه گردشگري روستايي در اين مناطق اشاره كرد.

لزوم تقويت تمام زيرساخت‌هاي گردشگري  

معاون گردشگري استان يزد در مورد وضعيت زيرساخت‌هاي گردشگري كشور و به ويژه استان نيز اظهار كرد: متاسفانه زيرساخت‌هاي گردشگري و ظرفيت‌هاي اسمي ايجاد شده در اين حوزه با استانداردهاي جهاني فاصله دارد.

وي با اشاره به تسهيل شدن موقعيت كشورمان در بين كشورهاي اروپايي و برداشته شدن يكسري ممانعت‌ها و محدوديت‌هاي ورود گردشگران اين كشورها به كشورمان، بر تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري كشورمان در تمام حوزه‌ها اعم از هتل‌داري، خدمات، حمل و نقل جاده‌اي و ريلي و غيره تاكيد كرد.

فاطمي در پايان وضعيت زيرساخت‌هاي اقامتي در استان يزد را در مقايسه با برخي ديگر از نقاط كشور با توجه به اقدامات صورت گرفته در مقطعي از سال‌هاي گذشته نسبتاً خوب ارزيابي كرد و گفت: البته با اقداماتي كه در حال انجام است قطعاً سال 1399 شاهد افزايش تعداد تخت‌هاي اقامتي استان به ميزان كنوني خواهيم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار