با وجود آبگیری در سال ۹۴؛
در حالی که قرار بود با اجرای سد کنگیر در شهرستان ایوان، زمین های دشت زرنه آبی شوند اما هنوز این مهم محقق نشده است.
کد خبر: ۶۴۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 26 August 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ سد کنگیر سال ۱۳۹۴ بعد از ۲۰ سال با حضور معاون رئیس جمهور آبگیری شد، سدی که قرار بود بخش مهمی از زمین های کشاورزی منطقه را آبی کند ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

سد کنگیر ایوان با هدف توسعه سیستم های نوین آبیاری برای زمین های کشاورزی دشت های زرنه و تَرَن طراحی و احداث شد اما زمین های بخش زرنه همچنان چشم انتظار آب هستند.

علی حسینی از کشاورزان منطقه زرنه ایوان اظهار داشت: زمین های کشاورزی منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اما هنوز آب وارد شبکه نشده است.

وی گفت: تنها درآمد مردم منطقه کشاورزی است و چند سال است کشاورزان این منطقه در انتظار آب سد کنگیر برای رونق کشاورزی هستند.

وی تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم برای سال جاری حتما این آب وارد شبکه شود تا کشت سال جاری با آبیاری همراه باشد.

همه کارها از طرف آب منطقه ای انجام شده است

محمدرضا رشیدی مدیر آب منطقه ای شهرستان ایوان اظهار داشت: سد کنگیر از نوع خاکی برای آبیاری دو هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت زرنه و  تَرَن آماده شده است.

وی گفت: ظرفیت این سد بیش از ۱۹ میلیون مترمکعب آب است که نقش مهمی در توسعه گردشگری و کشاورزی شهرستان دارد.

وی گفت: در ثانیه یک هزار و ۷۰۰ لیتر در این سد پمپاژ می شود و در و فاز شامل یک خط لوله ۶.۵ کیلومتری و یک خط ۲.۵ کیلومتری و ۱۲ ایستگاه به صورت ۱۰۰ درصد آماده آبیاری مزارع شده است.

رشید تصریح کرد: مشکل اصلی در این قسمت فقط عدم نصب آب پاش ها برای آبیاری تحت فشار است.

طرح آبیاری دشت زرنه و ترن امسال به بهره برداری می رسد

امید علی سبزی فرماندار ایوان اظهار داشت: طرح ملی آبیاری دشت های زرنه و ایوان با ۱۳۰ میلیارد ریال در دو فاز یک هزار و ۴۰۰ هکتاری و ۴۰۰ هکتاری امسال به بهره برداری می رسد.

وی گفت: شبکه آبیاری یک هزار و ۴۰۰ هکتار به پایان رسیده و در مرحله تست نهایی است.

سبزی عنوان کرد: فاز دوم این طرح شامل ۴۰۰ هکتار تا ۳۱ شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد، در کاشت ۹۷-۹۸ قطعا کشاورزان می توانند از این شبکه آبیاری استفاده کنند./ح

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار