تابناک هرمزگان- فرماندار جاسک خواستار «ورودی جدی دستگاه قضایی و دادستان‌های جاسک و استان به موضوع صید کشتی‌های چینی» شد تا «نحوه صید و فعالیت آنها» برای مردم و ساحل‌نشینان شفاف شود.  
کد خبر: ۶۴۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳ 17 August 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، به گفته‌ی محمد رادمهر «در این مدت نارضایتی‌هایی که در جاسک مشاهده شده مربوط به صید آبزیان توسط کشتی‌های صیادی موسوم به چینی‌ها است که [این کشتی‌ها] مجوز دارند یا ندارند.»

ماجرای کشتی‌های صیادی چینی در خلیج فارس مدت‌هاست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و همچنان ابهامات زیادی دارد.

از یک سو صیادان مناطقی از هرمزگان و سیستان و بلوچستان از تأثیر حضور این کشتی‌ها بر کاهش صیدشان می‌گویند. مرادی نماینده هرمزگان در مجلس هم یکی از کسانی است که در ماه‌های اخیر این موضوع را مطرح کرده. او در یکی از اظهاراتش مدعی شد «کشتی‌های چینی ناجوانمردانه پدر صیادان بومی را درآورده‌اند».

اما از سوی دیگر مسئولان دولتی مالکیت چینی این کشتی‌ها و نیز تأثیر آن بر کاهش صید در هرمزگان را همواره رد کرده‌اند.

رئیس سازمان شیلات ایران اوایل مرداد امسال گفت: « 100 درصد شناورها متعلق به شرکت‌های ایرانی است و فراتر از 10 مایل از ساحل، "ماهیان ریز" را صید می‌کنند».

به گفته‌ی حسن صالحی؛ «حضور کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی جنوب ایران، برداشت درستی نیست، زیرا ایران 50 تا 60 فروند شناور دارد که سهامداران آن ایرانی هستند و حدود 25 درصد این شناورها احتمال دارد ساخت چین باشند».

وی تأکید کرده بود: «شناورهای یادشده در آب‌های سرزمینی [ایران] صید نمی‌کنند و از این رو تأثیری در صید سنتی ایران ندارند».

با وجود این گفته‌ها؛ فرماندار جاسک (منطقه‌ای که این کشتی‌ها بیشتر دیده شده) گفته «موضوع صیادی کشتی‌های غول‌پیکر چینی در آب‌های خلیج فارس و محدوده جاسک باید از طریق دستگاه قضایی استان و شهرستان خاتمه پیدا کند ، چرا که این موضوع تمام مردم و صیادان جاسکی را نگران کرده و معیشت و زندگی این قشر را در شهرستان با خطر مواجه ساخته است».

حجت‌الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان هم در مراسم معارفه رئیس جدید دادگستری جاسک ، از مسئولان قضایی این شهرستان «رسیدگی به موضوع صیادی توسط کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی استان را به عنوان یکی از مطالبات عمومی» خواستار شد.

در ماه‌های اخیر، احمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس بارها موضوع حضور کشتی‌های صیادی منسوب به چینی در خلیج‌فارس را مطرح کرده. او در این رابطه گفته بود: «بارها گفته‌ام کشتی‌های چینی در استان‌های جنوبی ناجوانمردانه پدر صیادان بومی را درآورده‌اند. ماهی همواره سر سفره مردم هرمزگان بوده است اما امروز ماهی کجاست و مردم چطور ماهی کیلویی خدا تومان خریداری کنند؟»
او همچنین گفته بود: «احساس می‌کنم پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است و این افراد با استفاده از خلاءهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند».

فریدون همتی استاندار هرمزگان هم در روزهای اخیر از کسانی که پیگیر موضوع این کشتی‌ها هستند صریحا انتقاد کرد و گفت: «صیادی کشتی‌های چینی در خلیج فارس، دستاویزی برای برخی شده که خودشان حتی یک بار هم برای صید به دریا نرفته‌اند و چنین شایعاتی را برای "جوسازی‌های بیهوده" می‌سازند.»

استاندار هرمزگان همچنین « تأثیر ماهیگیری کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس بر معیشت ماهیگیران محلی استان» را رد کرده و اظهار داشت: «این خبر اصلا واقعیت ندارد».

به گفته‌ی استاندار هرمزگان؛ «این کشتی‌ها چینی نیسیتند و مجوز‌های صید آن متعلق به ایرانی‌هاست که هرسال تمدید می‌شود».

استاندار هرمزگان همچنین گفته بود: «به فرمانداران شهر‌های ساحلی هرمزگان دستور دادیم، شخصا درباره این مسئله ورد کنند، زیرا "جوسازی‌های بی‌مورد" روی این مسئله، آن را تبدیل به یک دغدغه برای مردم کرده است».

با توجه به توضیحات مسئولان شیلات کشور و نیز استاندار هرمزگان، ممکن است همانطور که گفته شده مالکیت این کشتی‌های منسوب به چینی متعلق به افراد حقیقی یا شرکت‌های ایرانی باشد و حضور چینی‌ها صرفا به عنوان پیمانکار باشد.
اما در تصاویر منتشرشده از یکی از این کشتی‌ها مشخص است برخلاف آنچه مسئولان مدعی هستند این کشتی‌های صیادی صرفا به «صید ماهیان ریز» بسنده نمی‌کنند و انواع و اقسام ماهی و میگو را صید و بسته‌بندی می‌کنند.

تاکنون مسئولان شیلات و استانداری در این‌باره توضیح داده‌اند و اگر این توضیحات اثرگذار می‌بود طبیعتاً صیادان هم دیگر اعتراضی نداشتند.

بی‌تردید راهکارهایی همچون شفاف‌سازی ، منتشر کردن مجوز نوع فعالیت این کشتی‌ها می‌تواند به از بین رفتن ابهامات کمک کند و از نگرانی صیادان بکاهد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار