مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد مطرح کرد
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان، گفت: گیاهان دارویی، جایگزینی مناسب برای کشت‌های پر آب‌خواه استان یزد هستند.
کد خبر: ۶۴۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 11 August 2018

 یدالله جوادپور با اشاره به اینکه در استان یزد بیش از ۱۰ گونه گیاه دارویی کشت می‌شود، گفت: گیاه هان دارویی ازجمله زعفران، گل محمدی، مرزنگوش، نعنا فلفلی، به‌لیمو، گل‌گاوزبان، زیره، سَرخارگل، زرشک و آنغوزه کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان یزد رویشگاه مناسبی برای داروهای گیاهی است، افزود: کشت گیاهان دارویی در استان به لحاظ کم آبخواه بودن و اقتصادی بودن باعث ایجاد اشتغال شده و به لحاظ مصرف پایین آب و قیمت مناسب و عملکرد بالایی که دارند نسبت به خیلی از گیاهان که قبلاً کشت می‌شده برتری دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: گیاهان دارویی همچون زعفران با ۶۳۰ هکتار، گل محمدی با ۱۵۰ هکتار و زیره با ۱۶۶ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

جوادپور بابیان اینکه گیاه زعفران و گل محمدی در تمام شهرستان‌ها کشت می‌شود، اظهار داشت: مصرف پایین آب، نگهداری و انبار سازی مناسب، امکان پروسه‌ی فرآوری، قیمت مناسب و مقاومت بالا از مزیت‌های گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعلاً برنامه‌ای برای صادر کردن گیاهان دارویی نداریم، ابراز داشت: جایگزینی کشت گیاهان دارویی به‌جای کشت‌های پر آبخواه در استان یزد به لحاظ مصرف پایین آب، قیمت مناسب و عملکرد بالایی که دارند نسبت به خیلی از گیاهان که قبلاً کشت می‌شده است برتری دارد.

وی بابیان اینکه موفقیت‌آمیز بودن صادرات این کشت‌ها هنوز نامشخص است، اذعان داشت: نبود دستگاه‌های لازم در استان جهت فرآوری بعضی از محصولات و نبود ثبات قیمت در بازار از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

به گفته‌ی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گیاهان دارویی به استان‌های هم‌جوار به‌مانند استان‌هایی نظیر اصفهان، شیراز و کرمان صادر می‌شود.

جوادپور عنوان کرد: به لحاظ مصرف آب به‌مانند گل محمدی که چهار هزار مترمکعب آب نیاز دارد، در مقایسه با گیاهان پر آبخواه، بسیار آب کم است و گیاهان کم آبخواه علاوه بر مصرف آب پایین مقاومت بالایی نیز در برابر عوامل نامساعد ازجمله کم‌آبی دارند.

این مقام مسئول در پایان ارائه تسهیلات در خصوص توزیع نهال و پیاز آن را برنامه‌ای برای زارعی کردن گیاهان دارویی دانست و خاطرنشان کرد: برای ترویج کشت گیاهان دارویی برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص کاشت، داشت و برداشت آن برنامه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار