چالش‌ها و مسائل پیش روی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در نشست امروز کمیته خانواده کمیسیون فرهنگی با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.
کد خبر: ۶۳۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 23 July 2018
چالش‌ها و مسائل پیش روی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در نشست امروز کمیته خانواده کمیسیون فرهنگی با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.

به گزارش خانه ملت، اولویت بندی چالش‌ها و مسائل پیش روی زنان سرپرست خانواده (وضعیت گروه‌های مختلف زنان سرپرست خانوار، میزان افراد تحت پوشش و اولویت ها) امروز (دوشنبه، یکم مردادماه) در نشست کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور مسئولانی از وزارت کشور، بهزیستی، ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کمیته امداد، مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات قم بررسی شد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی رییس کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح این نشست، گفت: در نشست امروز چالش‌ها و موانع سد راه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، کارکرد دستگاه‌های اجرایی و همچنین علت عدم کاهش تعداد این گروه از زنان بررسی شد.

تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است، افزود: این زنان به نوعی خودسرپرست و بدسرپرست هستند؛ دستگاه‌های متولی معتقد هستند که ورودشان به موضوع حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به نوعی اشتباه بوده، زیرا در ابتدا باید نوع و جنس حمایت و مسائل و مشکلات این گروه از زنان را به خوبی شناسایی و راهکار‌های موثر را برای رفع آن‌ها اتخاذ کنیم.

وی با انتقاد از اینکه در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تنها نباید به اشتغال توجه شود بلکه توانمندسازی روحی و درونی آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: حس وحشت و ناامنی این قشر از زنان برای ورود به چرخه اشتغال و عدم موفقیت آن‌ها با توجه به شرایط موجود کشور و شرایط گذشته اقتصادی باعث شده که اعتماد به نفس خود را از دست داده و همچنان در چرخه حمایتی باقی بمانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: متاسفانه تعداد زنانی که از چرخه حمایتی کمیته امداد و بهزیستی خارج شده اند قابل توجه نیست البته نمی‌توان دستگاه‌های حمایتی را مقصر دانست، زیرا شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده توانمندسازی آن‌ها به درستی تحقق نیابد.

تعدد دستگاه‌های متولی زنان سرپرست خانوار

سیاوشی موضوع مطروحه دیگر در نشست امروز را تعداد بالای دستگاه‌های متولی زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: متاسفانه ۱۳ دستگاه در این رابطه بودجه دریافت می‌کنند.

رییس کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در نشست امروز تاکید شد که سازمان واحدی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار ایجاد و تشکیل شود، اما ما بر این باور بودیم که ایجاد هرگونه تشکیلات جدیدی علاوه بر مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی هزینه بر است و اقدام درستی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد با بهره گیری از الگو‌های موفق سایر کشور‌ها سیاست و برنامه واحدی را طراحی کنیم یعنی می‌توان همان ۱۳ دستگاه‌ها را داشته باشیم، اما سیاست و برنامه واحدی داشته باشیم به گونه‌ای که امتیازات کمیته امداد از بهزیستی بیشتر نباشد.

رییس کمیته زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: زنان سرپرست خانوار افرادی هستند که در این جامعه مانند سایر افراد، اما با شرایط متفاوت زندگی می‌کنند و نیاز است رسانه‌ها و صدا و سیما فرهنگ سازی مناسبی را در این رابطه داشته باشند.

بیش از ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار در ۷ دهک بالایی جامعه قرار دارند

سیاوشی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار در ۷ دهک بالایی جامعه قرار دارند، گفت: مابقی در سه دهک پایین قرار دارند و این امر قابل توجه است و به منزله عدم نیازمندی تمامی زنان سرپرست خانوار از پوشش حمایتی است بنابراین پوشش حمایتی باید در مسیری سوق پیدا کند که سه دهک پایینی که توسط معاونت رفاه شناسایی شده اند تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار گیرند.

تحقق بیمه زنان سرپرست خانوار با چالش مواجه است/ تخصیص بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار تحقق نیافته است

نماینده مردم تهران با انتقاد از اینکه تحقق بیمه زنان سرپرست خانوار با چالش مواجه است، یادآور شد: هر چند در بودجه ۹۷، ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه برای بیمه این زنان پیش بینی شده، اما متاسفانه هنوز ریالی از آن به کمیته امداد و بهزیستی تخصیص پیدا نکرده و این معضلی بزرگ است، زیرا وجود بیمه برای زنان سرپرست خانوار حیاتی است و تعداد بالایی از مراجعان نمایندگان را زنان سرپرست خانواری تشکیل می‌دهند که از مزایای بیمه برخوردار نیستند.

ذوالقدر: وظایف دستگاه‌های توانمندسازی تفکیک شود

فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در این نشست با تاکید بر لزوم حمایت مناسب از زنان سرپرست خانوار بر اساس شاخص‌های تعریف شده، گفت: هر کدام از دستگاه‌هایی که بودجه به آن‌ها اختصاص می‌یابد باید در رابطه با توانمندسازی تفکیک وظایف شوند تا بتوانند به درستی عمل کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: باید یک دستگاه بالادستی در راس این دستگاه‌ها قرار گیرد و بر عملکرد دستگاه‌های متولی نظارت مناسب داشته باشند تا امر حمایت از این قشر زنان و توانمندسازی آنان به درستی تحقق یابد.

همچنین سایر مسئولان حاضر در نشست امروز به موضوعاتی مانند تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، رفع خلاء‌های قانونی و قانونگذاری مناسب، توجه به بازگشت آن‌ها به زندگی و ازدواج، ایجاد بیمه خاص زنان بیوه، توجه به خودکفایی زنان در ریل قانونگذاری، فرهنگ سازی مناسب برای رفع برخی تابوها، ایجاد تشکیلات منسجم، ساماندهی حمایت ها، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، تشکیل کمیته حمایتی، وجود دستگاه‌های متولی متعدد، توجیه زنان برای مراجعه به دستگاه‌های حمایتی، استفاده از الگو‌های حمایتی موفق سایر کشور‌ها اشاره کردند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار