دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به دلیل سبک اشتباه زندگی از جمله کم‌تحرکی، چاقی ناشی از مصرف بی‌رویه فست فود‌ها و سایر غذا‌های پرکالری، شیوع آن روز به روز گسترش بیشتری یافته است.
کد خبر: ۶۲۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:ندا هادی‌زاده کارشناس دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این بیماری، کنترل نشدن قند خون، عملکرد بسیاری از اندام‌های بدن، از جمله قلب، کلیه و چشم را دچار اختلال می‌کند، گفت: باید بیماران، مراقبت‌ها و معاینه‌های دوره‌ای را انجام دهند تا قند خون آن‌ها کنترل و از بروز عوارض آن، جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد، فرد مبتلا از بیماری خود بی خبر است، معاینه‌های دوره‌ای را در تشخیص زودرس عوارض این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن، موثر دانست و توضیح داد: مراقبت‌ها در سطح نخست خدمات، شامل مراقبت پزشک خانواده، مراقب سلامت یا بهورز و همچنین کارشناس تغذیه و روانشناس مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت است.

هادی‌زاده استاندارد‌های اولیه مراقبت بیماران مبتلا به دیابت را شامل معاینه پزشک خانواده هر سه ماه یک بار و مراقبت ماهانه مراقب سلامت یا بهورز، عنوان کرد.

این کارشناس سلامت دانشگاه تاکید کرد: مراقبت کارشناس تغذیه و روانشناس نیز باید علاوه بر آغاز شناسایی، در صورت تشخیص پزشک، به صورت مستمر انجام شود.

وی، به بیماران مبتلا به دیابت توصیه کرد تا در آغاز شناسایی و سپس سالانه، به متخصصان داخلی، غدد و چشم مراجعه کنند و اگر به نظر پزشک خانواده یا متخصص، تعداد ویزیت بیشتری در سال مورد‌نیاز باشد، این موضوع را جدی بگیرند.

هادی‌زاده با تاکید بر اندازه گیری فشار خون، بررسی وضعیت چاقی یا نمایه توده بدنی به صورت ماهیانه، بررسی پا‌ها از نظر وجود زخم و پینه، یادآور شد: معاینه دقیق پا‌ها با وسیله مخصوص، از سوی پزشک، یک بار در سال، بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دو بار در سال و همچنین تزریق واکسن آنفلوانزا سالانه یک بار در ابتدای فصل پاییز، از مواردی است که باید در مراقبت‌های ادواری، مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس دیابت درباره آزمایش‌هایی که انجام آن برای بیماران مبتلا به دیابت نیاز است، عنوان کرد: آزمایش قند خون ناشتا با نظر پزشک به صورت ماهیانه، آزمایش چربی خون دست کم دو بار درسال، آزمایش ادرار از نظر وجود پروتئین در ادرار هرسال یک بار و آزمایش هموگلوبین «ای وان سی (HBA ۱ C)» دو تا چهار بار در سال، از جمله آزمایش‌های موردنیاز این بیماران است.

کارشناس دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: آزمایش هموگلوبین «ای وان سی (HBA ۱ C)»، وضعیت کنترل قند خون در سه ماه اخیر را نشان می‌دهد و این آزمایش، به عنوان آزمایش مهمی برای تعیین وضعیت کنترل قند خون بیمار به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار