با وجود مزیت های فراوان سهم مصرف آبزیان و فرآورده های شیلاتی در سبد غذایی خانوار ایرانی در مقایسه با گذشته با افزایش قابل توجهی مصرف مردم روبرو بوده ایم.
کد خبر: ۶۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸ 15 July 2015
به گزارش تابناک یزد محمد مهدی شطرنجی مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تعداد مجوزهای صادر شده در خصوص فعالیت های شیلاتی تاکنون بالغ بر ۷۵۰ مورد بوده است که شامل پرورش ماهیان سردابی ، گرمابی ، خاویاری و ماهیان زینتی می باشد. البته لازم به ذکر است که به دلیل وقوع خشکسالی های پی در پی و کاهش منابع آبی در استان ، از تعداد فعالین در این زمینه کاسته شده اما انجام فعالیتهای آبزی پروری در بین علاقه مندان با استفاده از روش های نوین ، مکانیزاسیون و ساخت سیستم های پرورش متراکم با هدف استفاده بهینه از منابع آبی ، کماکان ادامه دارد.                                                      
 وی بیان  کرد: اینکه جهت انجام امور شیلاتی با توجه به نوع و نیاز ماهی پرورشی می توان از استخرهای بتنی ، خاکی ، پلیتون و حتی آکواریوم به منظور پرورش ماهیان زینتی ، استفاده نمود. در این رابطه تجربه ، علاقه و امکانات پرورش دهنده نقش به سزایی در انتخاب نوع فعالیت شیلاتی دارد.
شطرنجی افزود:مصرف ماهیان پرورشی خوراکی امروزه در سطح استان متقاضیان بسیاری دارد در این رابطه فعالیت مدیریت شیلات استان در زمینه فرهنگ سازی و افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان را نمی توان نادیده گرفت.به نحوی که آبزی پروران و کشاورزان عزیز در خصوص بازاریابی محصولات خود با مشکل مواجه نخواهند شد.
 وی با تصریح گفت:در خصوص تولید ماهیان خوراکی داشتن امکاناتی از قبیل منبع آبی با خصوصیات کیفی مناسب ، استخر جهت ذخیره آب ، دسترسی به بازار فروش و امکاناتی از قبیل دسترسی به منابع تامین انرژی نیاز است.تامین بچه ماهی با وزن مناسب ، غذای تجاری مطلوب و اطلاعات علمی مکفی نیز در حین پروسه پرورش ضروری می نماید.    
 وی فعالیت های آبزی پروری در استان را شامل پرورش ماهیان گردابی ، سردابی ، خاویاری و زینتی بیان کرد و از مشکلات شیلات به مهم ترین عامل محدود کننده فعالیت های شیلاتی در استان را کمبود منابع آبی و کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی عنوان نمود که البته این درد کهن و آشنایی بر پیکر کشاورزان استان است.                                                      
شطرنجی مدیریت شیلات از اینکه علم شیلات و آبزی پروری با اراعه راهکارهای نوین پرورش ماهی در این جهت گام برداشته و امکان پرورش ماهی با حداقل مصرف آب را ممکن می سازد احساس رضایت و خشنودی کرد.                          
و در ادامه اضافه کرد:بنابراین صنعتی نمودن آبزی پروری استان در سالهای آتی هم مشکلات بهره برداری از منابع آبی را مرتفع می نماید هم نیاز مردم را ، در جهت دسترسی به این غذای سلامتی برآورده می سازد.                                               
مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد متولی هدایت کشاورزان و آبزی پروران در جهت سرمایه گذاری مطلوب به منظور انجام فعالیت های شیلاتی توام با کشاورزی است. هر چند در این خصوص تشکلهای آبزی پروری و بخشهای خصوصی مورد تایید این  مدیریت نیز می توانند راه گشای پرورش دهندگان در عرصه ی مختلف می باشد.                       
از اینکه امروزه به یمن فعالیتهای ترویجی کارشناسان این مدیریت در خصوص  ارتقاء فرهنگ مصرف ماهی در استان مراکز عرضه محصولات شیلاتی روز به روز در حال افزایش است کمال خوشحالی کرد. هر چند نظارت بر کیفیت محصولات عرضه شده به عهده سایر ارگانهای دولتی می باشد.
محمد مهدی شطرنجی مدیریت شیلات استان یزد  گفت:آگاهی مردم از اهمیت استفاده از گوشت سفید در زندگی روزمره و خواص انکار ناپذیر گوشت ماهی در خصوص جلوگیری از بروز بیماری های قلبی_ عروقی افزایش مصرف ماهی را در استان در پی داشته است و افزایش سرانه مصرف از ۵/۱ کیلوگرم در سال ۱۳۷۵ به ۵/۷ کیلو گرم در سال ۱۳۹۴ دلیلی بر این کار می باشد.                    
وی در پایان بیان کرد:هر چند این میزان از متوسط کشوری پایین تر بوده و لزوم فرهنگ سازی همچنان احساس می شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
سلام خدا قوت نظری داشتم کسی نیست؟
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
با عرض سلام و احترام
در این شرایطی که قدرت خرید مردم پایین می باشد چرا برای پست و مقام حرفهای پوچی میزنید که اذهان عمومی رو تغییر بدید
ومن الله توفیق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار