آیت الله جوادی آملی مطرح کرد
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی و مساله آب و هوا، مبذول داشته و این‌ها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.
کد خبر: ۵۷۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ 06 March 2018

به گزارش  تابناک قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در سخنانی به مناسبت 15 اسفند ماه روز درختکاری اظهار داشت: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی و مساله آب و هوا، مبذول داشته و این‌ها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

وی ادامه داد: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند همانند این است که یک مؤمن تشنه ای  را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می‌دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و  جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشت: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می‌کارید یا در مزرعه کشاورزی می‌کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه‌ها را از انبار به مزرعه می‌برد و زیر خاک پنهان می‌کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می‌دهد و زنده می‌کند، تنها خداست.

وی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می‌دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می‌کند اما آنکه حیات می‌دهد و زارع است، خداوند است. لذا به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَیتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم سپس به حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنان اشاره کرد و گفت: از امام صادق (ع) چنین آمده است: درخت‌های ثمردهنده را قطع نکنید که[اگر چنین کنید] خدا سخت بر شما عذاب فرو می‌ریزد.

همچنین از امیرمؤمنان (ع) نقل شده است: از عوامل افزایش عمر رها کردن آزار دیگران، احترام به پیران، صله رحم و اینکه از بریدن درخت سبز پرهیز شود، مگر برای ضرورت، چنان‌که از امام صادق (ع) نقل شده است: بریدن درخت خرما روا نیست؛ همچنین حفظ درخت برای مناطق کم‌درخت و بیابانی را، سودمند‌تر معرفی کرده و فرمودند: قطع درخت (سدر) در مناطق بیابانی روا نیست، چرا که درخت، در آن مناطق کم است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار