معاون دانشگاه علوم پزشكي يزد:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد اعلام مي‌كند: علي‌رغم اين كه متاسفانه کمک‌های پيشنهاد شده دولت بیشتر مواقع با تاخیر پرداخت می‌شود اما بخش خصوصی در مورد اجراي طرح حمايت مالي از بيماران نابارور نهايت همكاري داشته است.
کد خبر: ۵۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲ 04 February 2018

به گزارش تابناک يزد، مسئله جمعيت، مسئله‌ای بنيادین در امر سياست‌گذاری و برنامه‌ریزی آینده است و بر اساس اطلاعات حاصل از سرشماری سال 1390 ميزان باروری در  كل كشور به  2.1  فرزند به ازای هر زن كاهش یافته است  كه با ادامه اين روند باروری، رشد جمعيت در  سال‌های 1415 تا 1420 به  حدود  صفر  خواهد رسيد . 

با  توجه  به  اسناد  بالا دستی  مشتمل  بر  بند يك سياست‌های جمعيتی ابلاغی مقام  معظم رهبری مورخ 30/2/93 مبنی  بر  ارتقاء، پویایی و بالندگی و جوانی جمعيت با افزایش  نرخ  باروری و  نيز  سند   بين‌المللی  اهداف  توسعه هزاره( منتشره  در سال 2000 ميلادي)، دسترسی  همه  افراد  به  خدمات  درمان  ناباروری ضروری است . 

بنا به گزارش ايسنا – منطقه يزد، بر همين اساس نيز حل مشكل ناباروری زوجين، نه تنها به افزایش نرخ رشد جمعيت و ارتقای سلامت جسمی آنان كمك خواهد كرد بلكه سبب خواهد شد تا سلامت زوجين نابارور و خانواده‌های آنان در سایر ابعاد سلامت مانند ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی ارتقاء یابد . 

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه يكي از مشكلات و موانع اصلي ازدياد جمعيت مسائل مالی است لذا دولت در راستاي برنامه‌هاي تحول نظام سلامت علاوه بر اقداماتي مانند رايگان كردن زايمان طبيعي، طرح  حمایت  مالی  از  زوجين  نابارور و نيز  توسعه  خدمات  ناباروری را نيز در راستاي ارتقا و افزایش جمعيت عملياتي كرده است . 

اين طرح كشوري در حالي در استان يزد به عنوان يكي از قطب‌هاي درمان ناباروری كشور به مرحله اجرا درآمده كه بسياري از بيماران غيربومي مراجعه‌كننده جزو هموطنان محروم و كم‌برخوردار استان‌هاي جنوب و جنوب غرب كشور هستند به نحوي كه حتي براي هزينه‌هاي مسافرت و اسكان خود در مدت درمان با مشكل مالي مواجه مي‌شوند . 

پروفسور «عباس افلاطونیان» رییس بیمارستان تخصصی زنان، زایمان و نازایی مادر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه يزد، با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمانی در حوزه ناباروری، از اجرای طرح حمایت مالي از بيماران نابارور در استان  خبر مي‌دهد و تصريح مي‌كند: بر همين اساس افرادی که از تمکن مالی برخوردار نیستند، مشروط بر این که فرزندی نداشته و در سنین معمول باروری نيز قرار داشته باشند، می‌توانند از خدمات این طرح استفاده کنند . 

وی با بيان اين كه طرح مذكور هم‌اكنون در بیمارستان تخصصی زنان و زایمان مادر و همچنين پژوهشکده علوم تولید مثل در استان یزد در حال اجراست، در اين مورد خاطرنشان مي‌كند: افراد مشمول این طرح می‌توانند سالیانه یک بار از حمایت حدود 40 درصدی دولت در هزینه‌های آی.وی. اف، انتقال و فریز جنین بهره‌مند شوند . 

رییس مرکز پژوهشکده علوم تولید مثل یزد از حمايت نامطلوب دولت از اين طرح گلايه مي‌كند و مي‌گويد: طرح حمایت از بیماران نابارور، از زمان اجرا بدون وقفه در استان انجام شده اما هنوز دولت در ازاي اجراي آن هیچ هزینه‌ای از اول فروردین ماه تاکنون پرداخت نکرده است . 

« علی دهقان» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهد صدوقي یزد نيز با بيان اين كه حداقل 10 درصد زوج‌ها دچار مشكل ناباروي هستند، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در رابطه با طرح کمک به درمان زوج‌های نابارور اظهار مي‌كند: اقداماتي مانند میکرو اینجکشن، آی.وی.اف، فریز و کاشت جنین و آی.یو.آی به ترتیب تا سقف یک میلیون و 700 هزار تومان، یک میلیون و 500 هزار تومان، 500 هزار تومان و مورد آخر نیز 600 هزار تومان را شامل می‌شود . 

وي در مورد شرایط این طرح نيز مي‌گويد: طرح حمایت از زوج‌های نابارور ویژه افراد زیر 42 سال و ایرانی است که برای فرزند اول خود اقدام به باروری می‌کنند . 

دهقان با اشاره به عملياتي شدن اين طرح از بهمن‌ماه سال 94، بيان مي‌كند: اين طرح تا بهمن‌ماه 1395 تنها مختص مشمولان نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی بود كه در مجموع نيز دو هزار و 212 نفر از مددجويان یزدي و دیگر استان‌ها توانستند از خدمات اين طرح به ارزش جمعاً دو میلیارد و 520 هزار تومان بهره‌مند شوند . 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی يزد اضافه مي‌كند: با آزاد شدن استفاده از خدمات اين طرح براي عموم از اواخر اسال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون 3 هزار و 293 نفر مشمول حمایت‌های این طرح بعه مراكز درماني استان مراجعه كرده‌اند كه در مجموع از سوي دولت براي كمك به درمان آنها، چهار میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه‌ شده است . 

وی به موضوع عدم پرداخت به موقع هزینه‌های اين طرح حمايتي از سوي دولت اذعان مي‌كند و مي‌گويد: متاسفانه کمک‌هایی که از سوی دولت پشنهاد شده به ويژه در مورد اين طرح، در بیشتر مواقع با تاخیر پرداخت می‌شود و اين در حالي است كه بخش خصوصی در این زمینه نهایت همراهی را داشته و 100 درصد طرح را تاکنون اجرا کرده است . 

دهقان در اين رابطه عنوان مي‌كند: هزینه‌های حمایت از این طرح بر عهده وزارت بهداشت است لذا برای دریافت حمایت‌های لازم از اجراي طرح در استان نيز نامه‌نگاری‌هایي انجام شده تا در مورد اختصاص اين حمايت‌ها تعجیل شود كه اميدواريم به زودی این مشکل نيز مرتفع شود . 

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش از استاندارد شدن آمار سزارین استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ترویج زایمان طبیعی در استان به گونه‌ای باعث کاهش رشد زایمان سزارین شده به نحوي که رقم 30 درصدی ابتداي سال جاری به 17.5 درصد تقليل يافته است

وی با اشاره به اين كه طرح زایمان طبیعی رایگان در سه سال اخير 16 هزار نفر را در استان شامل شده است، از اختصاص بسته‌های تشویقی ترویج زایمان طبیعی در استان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: ایجاد اتاق‌های زایمان طبیعی با عنوان «ال.دی.آر» كه براي حضور خانواده فرد در كنار وي هنگام عمل زايمان ايجاد شده، از جمله بسته‌های تشویقی زایمان است . 

دهقان به راه‌اندازي 23 اتاق زایمان طبیعی جديد در استان كه عمدتاً در شهرستان‌هاي تابعه نيز قرار دارند، خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در مرکز استان دو اتاق زايمان در بیمارستان شهید صدوقی و چهار اتاق در بیمارستان افشار تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند . 

وي همچنين به برگزاري کلاس‌های آموزشی زایمان نيز اشاره مي‌كند، می‌گوید: در همني راستا کلاس‌هایی رایگان در تمام مراکز ویژه تمام اعضای خانواده فرد زائو تشکیل می‌شود . 

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان در پايان نيز راجع به امکان انجام زایمان بدون درد در استان نيز خاطرنشان مي‌كند: در تمام مراکز زایمان اعم از خصوصی و دولتی استان اين امكان فراهم شده است . 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار