امروزه بدون شک تشکل های دانشجویی میتوانند یکی از تأثیرگذارترین نهادها در جهت تعالی جامعه باشند. اگر این مراکز به دور از آزاد اندیشی و فضای گفتمانی قرار گیرد مطمئنا آفت آن دامان جامعه را خواهد گرفت و موجب کاهش سطح آگاهی، پویایی سیاسی، مطالبه گری اجتماعی و احقاق حقوق مردمی می شود.
کد خبر: ۵۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ 27 June 2015
به گزارش تابناک یزد انجمن‌ اسلامی دانشجویان که پیش و پس از انقلاب همواره در دست نیروهای خوش فکر و صاحبان اندیشه های نو و پیشبرنده اهداف عالی انسانی با درون مایه و روح آزادی خواهی بوده است، پس از گذشت سالها از انقلاب اسلامی ایران، و بویژه در هشت سال زمامداری دولت اصولگرا، با جعل های ناجوانمردانه گروگان گرفته شد، و حتی علیه خود قیام کرد؛ چرا که ماهیت جنبش های دانشجویی و انجمن اسلامی ایجاب به غیر دولتی بودن آن میکند، تا استقلال آن بتواند سخت ترین تازیانه های نقد را به پیکره دولت وارد آورد؛ حال آن که در حضیض جنبش های دانشجویی، آن به اصطلاح تشکل های دانشجویی خود تریبونی برای دولت بودند و حتی از فسادهای رنگارنگ آن نیز به جدّ و جهد حمایت کردند.

شرایطی که امروز بر اکثر دانشگاه ها حکم فرماست فضایی است که نتیجه آن هشت سال مدیریت است؛ فضایی که دولتمردان سابق با همدستی برخی تشکل ها، آگاهانه و در راستای پوساندن جنبش اصیل دانشجویی ایجاد کردند و دانشجوی مطالبه گر و آزادی خواه را با ترفندهای گوناگون از دغدغه خالی کردند؛ از این آتش اما ، سیمرغ جوان و پرصلابت دیگری سر برآورد تا بار دیگر همه بدانند وظیفه جنبش دانشجویی هدایت و اعتلای جامعه است، نه این که برای قدری عافیت، کشور را دچار هزاران گره کور کند.

در سال های اخیر شاهد بودیم جنبش اصیل دانشجویی تحت فشار زورمندان و به جهت برخی انفعال ها به انزوا رفت. شاهد هستیم تأثیر نگاه، فکر و سلیقه دانشجو در جامعه به شدت کاهش پیدا کرده و چراغی که میتوانست راهنمای مردم و مملکت باشد، خاموش شد. آنچه از دانشجویان و بویژه فعالان دانشجویی به‌عنوان قشر فرهیخته انتظار می‌رود، آرمان خواهی و حق طلبی به عنوان چشم بیدار جامعه است. دانشجو باید حساس و اهل اندیشه باشد؛ و تولیدات فکری خود را به جامعه ارائه دهد، تحلیل کند و نقد خود را شجاعانه اعلام کند. امروز توسعه عقلانیت، روش درست تفکر، نقد علمی و احترام به اندیشه های دیگر نیاز اساسی جامعه ماست که تنها از عهده همان جنبش اصیل و حقیقی دانشجویی بر خواهد آمد.

در راستای دستیابی به آنچه که پیش تر گفته شد و با هدف بازگشت به روندهای اصیل جنبش دانشجویی و با انگیزه آزادی خواهی، عدالت طلبی و اصلاح، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه یزد پس از ماه ها تلاش و پیگیری های هر روزه، توانست مجوز فعالیت خود را در واپسین روزهای سال تحصیلی 94-93 اخذ کند و با تشکیل شورای مرکزی، کار رسمی خود را آغاز کند.

انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه یزد وابسته به هیچ کانون قدرتی در دانشگاه یا وام‌دار هیچ حزب و گروه سیاسی در کشور نخواهد بود و نخواهیم گذاشت این سنگر پاک، مأوای افراطیون و بازیچه‌ی احزاب و جناح‌ها شود؛ ما تنها در سنگر دانشجویی با رویکردی انتقادی و اصلاح‌گرا برای رسیدن به اهداف جامعه دانشگاهیان تلاش خواهیم کرد، و امیدواریم بازگشت به مسیرهای قانونی و اصلاح نرم روندهای نامطلوب، موجب اعتلای نام ایران اسلامی شود؛ همچنین در نظر داریم با همکاری و همراهی دانشجویان، فضا و اتمسفر دانشگاه به سمتی هدایت شود که عقاید تنها یک عده محدود بر همه دانشجویان تحمیل نگردد، بلکه مطالبات و خواست اکثریت دانشجویان دیده و به رسمیت شناخته شود.

هم اکنون که این مسئولیت بر دوش ما قرار گرفته است، امیدواریم بتوانیم آیه ی شریفه ی” امرهم شورا بینهم” را سرلوحه‌ی کار خویش قرارداده و با تکیه بر خرد جمعی برای حفظ جایگاه اصیل دانشجو که همواره در برهه های حساس عمر انقلاب همچون عصاره ای از فضائل ملت درست ترین تصمیمات را گرفته و با هر هزینه ای اندیشه اش را در میدان عمل آزموده، تلاش کنیم و امیدوار باشیم دوران درخشان جنبش های دانشجویی بار دیگر احیا شود تا شاهد باشیم این سیاستمداران هستند که مجبور و موظف به پیروی از مطالبات دانشگاهیان به عنوان چشم باز و بینای جامعه اند؛ و نه همچون سالیان اخیر وارونه.

در پایان از تمامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه یزد تقاضا داریم که برای نِیل به اهداف یاد شده با احساس مسئولیتی جمعی و عملکرد بر اساس گفتمان راستین اصلاح‌طلبی، برای دستیابی به اجماع بیش از پیش جنبش اصیل دانشجویی تلاش نمایند و ما را در این مسیر که جز برای اعتلای نام ایران اسلامی و آرمان های اصیلش نیست یاری رسانند .

اعضای شورای مرکزی:
امیررضا اکبرپور به عنوان دبیر انجمن اسلامی
محسن فریدونی دبیر تشکیلات،
امیرحسین امین الرعایایی دبیر سیاسی،
سید محمد رستمی دبیر آموزش،
آرام محمودی دبیر صنفی،
سوگند رحیمی به عنوان دبیر فرهنگی،
سپیده اسدی دبیر روابط عمومی.
همچنین هادی سلطانی و زهرا ایزدی نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار