مدیرکل استاندارد ایلام گفت: هیچ تولید کننده ای، حق استفاده از افزودنی های غیر مجاز را در محصولات تولیدی خود ندارد.
کد خبر: ۵۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 27 June 2015
به گزارش تابناک ایلام مدیرکل استاندارایلام گفت: در برخی از استانداردهای ملی ایران بصورت خاص، بندی بنام افزودنی­های غیر مجاز وجود دارد که بر اساس آن هیچ تولید کننده­ای حق اضافه کردن ماده غیر مجاز در تولید فرآورده خود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از این مواد غیر مجاز بلانکیت یا جوهر نمک است که برای رنگبری و سفید کردن قندها استفاده می شود، افزود: در استاندارد ملی ایران به شماره 2628، ویژگی های نان سنتی، بلانکیت بعنوان ماه غیر مجاز برای افزودن به نان تعریف شده است.

مددی اضافه کرد: در صورت استفاده از این ماده در تولید نان و مصرف مداوم نان رنگبری شده، عوارض جبران ناپذیری گریبان گیر مصرف کنندگان می شود و سلامت آنها را تهدید می کند.

وی گفت: متخلفان از این ماده در تهیه برخی نان ها از جمله بربری و سنگک ماشینی بمنظور سفید کردن نان استفاده می کنند ولی برخی برخی از نانوایان از این ترکیب گوگردی در خمیر با هدف تخمیر و آماده شدن زود هنگام آن و افزایش خاصیت کششی خمیر استفاده می کنند.

مدیرکل استاندار استان ایلام ادامه داد: بدلیل زیان های بهداشتی باید این مورد توسط مراجع ناظر مربوطه کنترل و با استفاده کننده برخورد جدی و قانونی شود.

مددی تاکید کرد: استفاده از بلانکیت در تولید آرد سفید و پخت نان بسیار خطرناک است و مصرف نان حاوی این ماده شیمیایی علاوه بر افزایش ضریب ابتلا به سرطان موجب از بین رفتن پرزهای روده و معده، بی اثر سازی آنتی اکسیدان ها در بدن و اختلالات گوارشی، پوستی و چشم می شود.

وی یادآور شد: به لحاظ حفظ سلامت جامعه، کنترل کیفیت کالاهای تولیدی بخصوص آرد و نان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل استاندارد ایلام افزود: نانوایی ها بجز آرد، نمک، آب، مایه خمیر بهداشتی و سبوس حق استفاده از هیچ ماده دیگری را در پخت نان ندارند.

وی اضافه کرد: مردم باید بدانند خمیر حاوی بلانکیت در حد سم های خطرناک برای سلامتی انسان است و در صورت خرید نان بیش از حد سفید، مراتب را به مراکز بهداشتی برای پیگیری تخلف مصرف بلانکیت اطلاع دهند.

مددی خاطر نشان کرد: سفید بودن نان نشان مرغوبیت و کیفیت نیست بلکه نان مغذی باید درصد مناسب سبوس داشته باشد که استفاده از این مواد سبب تیره شدن رنگ نان می شود.

به گفته وی، در برخی استانداردها همانند استاندارد شماره 69 و 3680 استاندارد شکر و قند، نیز حد مجاز برای استفاده از این ماده تعریف شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار