کد خبر: ۴۹۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 20 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،با افزایش 15 درصدی مساحت زیر کشت زردآلو و افزایش آن به 2480 هکتار در سال‌جاری، تولید این محصول سر‌درختی استان از 34 هزار و 317 تن در سال گذشته به 34 هزار و 920 تن افزایش یافته است.
نگین استان یزد در تولید زردآلو، شهرستان ابرکوه با تولید 60 درصد از زردآلوی استاناست که یکی از قطب‎‎های تولید زردآلوی کشور محسوب می‌شود.
این میوه تابستانه با طبیعتی سرد و ‌تر، دارای ارزش غذایی بالایی است، به‌طوری‌که سرشار از ویتامین‌‌هایA ، C و گروه ویتامین‎‎های B شامل ریبوفلاوین (B2) و نیاسین(B3) است.
همچنین این میوه که به دلیل برخورداری از مقادیر زیادی قند طبیعی، راحت هضم می‎‎شود، سرشار از مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی ‌مس، آهن و روی است.

افزایش سطح زیر کشت زردآلو
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به افزایش میزان تولید زردآلوی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته، تصریح می‎‎کند: میزان تولید زردآلوی استان در سال گذشته 34 هزار و 317 تن و امسال معادل 34 هزار و 920 تن بوده است.
«یدالله جوادپور» می‎‎گوید: این محصول بیشتر در مناطق سردسیر استان به دست می‎‎آید و بیشترین تولید آن در ابرکوه به میزان 60 درصد تولید استان است.
وی ادامه می‎‎دهد: زردآلوی ابرکوه از نظر طعم، کیفیت، پیش‎‎رسی و مرغوبیت، رتبه خوبی را در کشور به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، معروف‌ترین ارقام زردآلوی تولیدشده در ابرکوه شامل تخم‎‎گردی، فلکه‎‎ای، خیاری و خانی است.

نابودی 30 درصد باغ‌ها
جوادپور عنوان می    کند: در حال حاضر 2480 هکتار از باغ‎‎های استان به تولید این محصول اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته، این میزان 15 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان این‌که کشاورزان استان با مشکلات زیادی در رابطه با تولید زردآلو مواجه هستند، اظهار می‎‎کند: از مهم‌ترین این مشکلات کمبود آب به دلیل خشکسالی، نبود سرمایه و نقدینگی برای اصلاح و تغذیه باغ ها، خسارت ناشی از آفات و علف‎‎های هرز است.
این مسئول درباره مشکلاتی که خشکسالی برای کشاورزان ایجاد کرده است، می‎‎گوید: حدود 30 درصد از باغ‌های زردآلوی استان در چند سال گذشته در اثر نبود آب و همچنین بارش تگرگ، خشک شده است.
وی درمورد اقدامات ترویجی برای توسعه کشت زردآلو در استان نیز بیان می‎‎کند: برگزاری کلاس    های آموزشی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی، بازدید کارشناسان از باغ‌ها و آموزش کشاورزان برای استفاده صحیح از سموم و راهنمایی‎‎های کارشناسان از اقدامات انجام‌گرفته از‌سوی جهادکشاورزی برای ترویج و توسعه تولید این محصول بوده است.

خشکسالی؛ بزرگ‌ترین مشکل
یکی از تولیدکنندگان زردآلو در ابرکوه درباره مشکلات کشاورزان برای تولید این محصول می    گوید: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان به‌ویژه باغداران زردآلو، خشکسالی‎‎های متوالی است که خسارات زیادی وارد کرده است.
«رضا محمدی» خشکسالی را یک مشکل جدی در استان می    خواند و تصریح می‎‎کند: این مشکل به حدی حاد است که موجب خشک شدن بیش از 20 درصد از درختان زردآلوی باغ‌های من شده است.
وی ضعف درختان زردآلو را نیز نتیجه خشکسالی می    داند و آن را دلیل عمده حمله آفات به باغ‌های زردآلوی ابرکوه عنوان می‎کند.
محمدی همچنین به پرداخت نشدن تسهیلات بانکی از سوی بانک کشاورزی شهرستان به‌عنوان دیگر مشکلات این بخش اشاره می‎‎کند.
وی به مشکلات مالی ناشی از سرمازدگی و آفت‎‎زدگی درختان باغ‌های خود اشاره می    کند و می‎‎افزاید: امسال قیمت سموم به‌شدت افزایش یافته که فشار اقتصادی دوچندانی به کشاورزان ابرکوه وارد کرده است.
محمدی می‎‎گوید: به طور متوسط از هر هکتار باغ‌های ابرکوه  15 تن محصول برداشت می  شود که در برخی موارد این میزان تا 30 تن نیز مشاهده شده است.
وی یکی از دلایل محبوبیت زردآلوی ابرکوه را که شهرتی کشوری یافته است، زودرس بودن آن ذکر و اضافه می‎‎کند: زودرس بودن زردآلوی ابرکوه در کشور باعث شده تا طرفداران بیشماری داشته باشد.
به گفته این باغدار ابرکوهی، با توجه به این‌که باغ‌های زردآلو در ابرکوه نسبت به دیگر شهرها کمتر سمپاشی می‎‎شود، از کیفیت بالایی برخوردار است و وزن برخی از آنها را به 130 گرم نیز می‎‎رسد.
محمدی با بیان این‌که زردآلوکاران ابرکوه با وجود تجربه‎‎ بالا، غالبا محصولات خود را مستقیم به بازارهای تهران، شیراز، اصفهان و تبریز می‎‎رسانند، اظهار کرد: به دلیل وجود رقابت بسیار در خرید این محصول در کشور، کشاورزان خرد ابرکوه که خود قادر به ارائه مستقیم محصول در بازار نیستند، باید محصولات خود را برای فروش به واسطه‎‎ها بسپارند که از این محل نیز متضرر نمی‎‎شوند.
محمدی از نبود صنایع فرآوری زردآلو در استان گلایه می‎‎کند و می    گوید: با توجه به اهمیت این موضوع، مسئولان باید با حمایت از ظرفیت‎‎های بخش خصوصی در ایجاد این صنایع بکوشند و ضمن رونق بخشی به اقتصاد منطقه، از هدررفتن حجم بالای زردآلوی استان جلوگیری کنند.

    صادرات 70 درصدی  زردآلوی استان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان درباره صادرات این محصول اعلام می‎‎کند: هرچند در حال حاضر صادرات این محصول به خارج از کشور را نداریم، ولی 70 درصد از زردآلوی یزد برای مصرف داخلی به دیگر استان‎‎های کشور صادر می‌شود.
«یدالله جوادپور» می‎‎افزاید: البته با توجه به زودرس بودن زردآلوی استان، از خردادماه به دلیل نبود زردآلو در استان، عمده نیاز استان از سایر استان‎‎ها به یزد وارد می‎‎شود.
وی با بیان این‌که استان یزد واحد فرآوری زردآلو ندارد، اظهار می‎‎کند: زردآلوی استان در حال حاضر به‌صورت سنتی و در قالب مشاغل خانگی، به لواشک و قیصی نیز تبدیل می‎‎شود.
به گفته جوادپور، هر چند زردآلوی یزد از لحاظ زودرسی و مرغوبیت، در رتبه اول کشوری قرار دارد، ولی از نظر تولید، رتبه هفتم کشور را در اختیار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار