دومین آزمایشگاه نانوتکنولوژی استان در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید احدی شهرستان ملایر با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد.
کد خبر: ۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱ 14 February 2015
 دومین آزمایشگاه نانوتکنولوژی استان در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید احدی شهرستان ملایر با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم از ملایر، صبح امروز معاون آموزشی شبکه آزمایشگاه نانو کشور در مراسم افتتاح این آزمایشگاه اظهار داشت: باشگاه نانو حدود ۱۳ سال است که به طور جدی فعالیت می‌کند و هدف آن اشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های نانو، معرفی برای ادامه تحصیل، تربیت نیروی انسانی، برگزاری سمینار، جشنواره، نمایشگاه و غیره است.

امیر دارستانی با بیان اینکه تاکنون حدود یک هزار و ۵۷۸ سمینار با حضور ۱۳۸ هزار شرکت‌کننده در این زمینه برگزار شده است تصریح کرد: در استان همدان نیز تاکنون ۲۸ نمایشگاه با ۱۰۷ هزار شرکت‌کننده در این خصوص برپا شده است.

وی افزود:  هدف المپیاد شناسایی استعدادهای برتر، بهره‌گیری از استعدادهای برتر در توسعه فناروی نانو و حفظ روند رو به رشد توسعه فناوری نانو است.

مدیر اداره آموزش و پرورش ملایر نیز در این مراسم با بیان اینکه شاهد افتتاح دومین آزمایشگاه نانو استان و پانزدهمین آزمایشگاه نانو کشور هستیم، اظهار داشت: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به سرعت در حال پیشرفت و رشد هستند و امروز افتتاح این آزمایشگاه نمونه دیگری از این امر است.

کاوه برخورداری با بیان اینکه بدون علوم پایه توسعه هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست، خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما سربازان علوم پایه هستید و امیدواریم خداوند کمک کند تا استوار مانده و قدم‌های ارزشمندی در این راه بردارید.

وی با بیان اینکه مشی دولت این است که فرصت اشتباه نداریم و نیابد زمان را از دست بدهیم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قدمی برای رشد فرهنگی شهر برداریم می‌توانیم از همین مکان شروع کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این مراسم خطاب به مدیران آموزش و پرورش گفت: اگر در کلاس‌های درسی احساس می‌کنید برخی برنامه‌ها کهنه شده است به پدیده‌های جدید روی آورید که این پژوهشکده نمونه‌ای از این امر است.

بهروز مهری با بیان اینکه در بحث فعالیت و نوآوری در رتبه پانزدهم دنیا قرار داریم، افزود: دانش‌آموزان باید استخدام شدن را از ذهن دور کنند و به دنبال ایجاد کسب و کار باشند. متاسفانه کشور در این حوزه ضعیف عمل کرده است و در این شاخص رتبه ۱۴۵ را از ۱۸۵ کشور داراست که امیدواریم فرایند تکنولوژی ما را به رتبه‌های بهتر برساند.

وی با بیان اینکه رویکرد پژوهشی برای برنامه‌های درسی و فعالیت‌ها لازم است، افزود: زمان آن رسیده که حافظه‌پروری را کنار بزنیم. ضمن اینکه می‌توانیم از نیروهای توانمند بازنشسته و علاقه‌مندان نیز استفاده کنیم و معلمان را با رویکرد پژوهش‌محوری آموزش دهیم.

رئیس پژوهشکده دانش‌آموزی شهید احدی نیز در این مراسم با بیان اینکه آزمایشگاه نانو در این پژوهشکده با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۵ میلیون تومان راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: ۴۰ درصد این مبلغ از محل معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور، ۳۰درصد ستاد نانو و ۳۰ درصد وزارت آموزش و پرورش جذب شده است.

بشری با اشاره به اینکه هرساله رتبه های اول و دوم استان در زمینه نانو از ملایر هستند، گفت: راه ورود به این رشته المپیاد دانش‌آموزی نانو است که تاکنون پنج دوره المپیاد برگزار شده و ششمین دوره آن نیز اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال حدود ۱۶۰ نفر از نخبگان در این المپیاد ثبت نام کرده‌اند که به صورت تخصصی با جذب استاتید این رشته کلاس‌های نانو از اول مهرماه برگزار شده است.

معصومه بشری با بیان اینکه چهار دستگاه الکتروریسی، اسپالترینگ رومیزی، انفجار الکتریکی سیم و اولتراسونیک که همه ساخت جوانان داخل کشور است از تجهیزات آزمایشگاه هستند، تصریح کرد: ایران رتبه هفتم دنیا را در نانو دارد.

وی افزود: فناوری نانو علمی است که کاربردهای مختلفی در پزشکی، کشاورزی، نساجی، آب، محیط زیست، صنعت خودرو، ساختمان‌سازی و غیره دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار