طرح توسعه ورزش قهرماني و همگاني استان کرمان در سال گذشته با ايده استاندار و همت اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان تدوين و در آييني با حضور وزير ورزش و جوانان رونمايي شد.
کد خبر: ۴۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 15 June 2015
پس از آن براي بخش هاي مختلف برنامه هاي مد نظر اعلام شد که يکي از اجزاي اين طرح توسعه ورزش همگاني است.

نخستين بار روز يکشنبه شوراي ورزش همگاني استان با حضور نمايندگاني از دستگاه هاي مختلف که مي توانند در اين زمينه تاثير گذار باشند برگزار و مطالب موافق و مخالفي در رابطه با اين طرح مطرح شد.

**نهادينه کردن ورزش همگاني در خانواده ها 

رييس گروه ورزش همگاني اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در اين نشست گفت: هدف ما در اين طرح نهادينه کردن ورزش همگاني در خانواده هاست که بايد همه برنامه ها در قالبي منسجم باشد.

عذرا رياحي خاطرنشان کرد: قصد داريم تعداد شرکت کنندگان در ورزش هاي همگاني را افزايش دهيم و به اوقات فراغت همه اقشار از جمله دانش آموزان، زنان خانه دار، سالمندان و کارمندان بپردازيم.

وي درخواست برگزاري نشست شوراي عالي ورزش را با حضور استاندار کرمان مطرح کرد و گفت: در اين نشست از استاندار بخواهيم که ورزش همگاني را حمايت کند.

رياحي تصريح کرد: تشکيل شهردار محله ها و وجود يک رابط بين شهرداري، سازمان تبليغات اسلامي، بسيج ورزشکاران و نيروي انتظامي با مردم مي تواند بسيار به ما کمک کند.

وي خواهان اين شد که کميته ورزش همگاني در همه هيات هاي ورزشي استان تشکيل شود و افزود: شهرستان ها هم نماينده کميته همگاني داشته باشند.

رياحي اظهار کرد: همچنين مي توانيم از استاندار کرمان بخواهيم ورزش ادارات را ملزم به برگزاري مسابقات شهرستاني و سپس استاني کند و براي ورزش کارکنان در ساعات اداري نيز بتوانيم تصميم بگيريم تا ارگان ها و نهادها ساعتي را به ورزش همگاني بپردازند.

وي ادامه داد: پرداختن به ورزش محلات، کارکنان دولت، آموزش و پرورش، سالمندان، برگزاري راهپيمايي هاي خانوادگي، ورزش صبحگاهي و غيره از مواردي است که براي توسعه ورزش همگاني در نظر گرفته شده است.

**نياز به نيروي انساني با انگيزه و متخصص 

مديرکل ورزش و جوانان استان کرمان هم ضمن قدرداني از هيات همگاني به عنوان محور اجراي اين طرح گفت: ورزش همگاني حوزه بسيار گسترده اي است که اين هيات به تنهايي نمي تواند کار را انجام دهد.

محمود محمودي نيا بر لزوم تشکيل تيم قوي و خوب براي پيشبرد اهداف اين طرح گفت: بايد برنامه هاي کاربردي را در اين رابطه در نظر بگيريم تا آنها را براي تصويب به شوراي عالي ورزش ببريم.

وي خاطرنشان کرد: از اواخر فرودين ماه گذشته طرح توسعه ورزش همگاني و قهرماني را آغاز کرده ايم و طرحي که تدوين شده بود تبديل به يک سند شد و اکنون بايد در بخش عملياتي کار را آغاز کنيم.

مديرکل ورزش و جوانان استان کرمان بيان کرد: هم افزايي براي ورزش همگاني بايد انجام شود.

محمودي نيا گفت: در سمينار مديران کل ستادي در مشهد که هفته گذشته برگزار شد طرح توسعه ورزش کرمان را تشريح کردم و براي همه جالب بود و درخواست کردند که آن را به عنوان الگو به ديگر استان ها بدهيم.

وي خاطرنشان کرد: اين طرح در سطح ملي بازخورد خوبي داشته است و اميدواريم بتوانيم در بخش عملياتي نيز بخوبي عمل کنيم ولو اينکه طرح در سال جاري 30 تا 40 درصد عملياتي شود.

وي ورزش قهرماني را با ورزش همگاني متفاوت دانست و گفت: بايد در اين بخش ويژه کار شود تا به ورزش استان کمک کنيم.

محمودي نيا براي توسعه ورزش همگاني عنوان کرد: فضاهاي ورزشي و پارک ها و اماکن ديگر بصورت رايگان در اختيار مردم قرار دارد که نيروي انساني باانگيزه و متخصص مي تواند به ما کمک کند.

وي خاطرنشان کرد: ايستگاه هاي سلامت و تندرستي در شهرها در اين طرح مورد توجه ويژه قرار گرفته که هزينه خود را دارد و در برخي شهرستان ها که از اين ايستگاه ها وجود ندارند بايد براي ايجاد آنها ورود کنيم.
وي ادامه داد: کاري که قرار است در کشور اجرا شود و دوباره به قوانين اضافه شده اين است که دستگاه ها مجاز هستند يک درصد از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند.

محمودي نيا بيان کرد: اگر استاندار کرمان در اين طرح بصورت ويژه ورود کند اين يک درصد مي تواند به صورت قانوني به حوزه ورزش بيايد.

وي تصريح کرد: راهپيمايي هاي خانوادگي را حداقل ماهانه در شهرستان ها داشته باشيم که مورد تاکيد استاندار کرمان است.

**شهرداران محله به کمک ورزش همگاني بيايند 

معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار کرمان در ادامه اين نشست گفت: شهر کرمان 44 شهردار محله دارد که از اين فرصت مي تواند براي ترويج ورزش همگاني استفاده کرد.

حجت الاسلام سيد مرتضي حسيني افزود: به نظر مي رسد اين سند در بخش همگاني مقداري انتزاعي و در مرحله بايدها ورود کرده و ممکن است گاهي با واقعيت مطابق نباشد.

وي گفت: بهتر است اين سند قدري واقع بينانه تر طراحي شود.

حجت الاسلام حسيني بيان کرد: اگر قرار باشد246 ايستگاه تندرستي در سطح استان با حضور مربي کار کند بايد حداقل ماهيانه 250 ميليون ريال براي آن هزينه کرد که اين در حد توان هيات ورزش هاي همگاني نيست.

رييس هيات ورزش هاي همگاني استان کرمان افزود: اگر وضعيت موجود را آسيب شناسي کنند، کارساز خواهد بود و نمي گويم اکثر قدم هايي که برداشته شده به نحو احسنت برداشته شده اما بايد اين قدم ها را آسيب شناسي کنيم و ببينيم در چه جاهايي ضعف و قدرت داريم.

وي تاکيد کرد: روند اجرايي پيگيري اين سند بايد انجام شود و الگوي خوبي است و اميدواريم در مسير اجرا اصلاحات را انجام دهيم.

**تشکل هاي ورزشي پاي کار هستند

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان هم گفت: چند سازمان مردم نهاد ورزش همگاني در استان وجود دارد و چند تشکل جديد نيز در حوزه فرهنگ ورزش بتازگي کار خود را آغاز کرده اند که اميدواريم بتوانند در اين زمينه کمک کنند.

روح الله اسدي خاطرنشان کرد: برخي محله ها مشکلات فرهنگي بسياري دارند که بايد اين محله ها در توسعه ورزش همگاني ويژه ببينيم.

**نقش مساجد پررنگ تر ديده شود

نماينده سازمان تبليغات اسلامي استان کرمان در ادامه اين نشست گفت: نقش مساجد در توسعه ورزش همگاني پررنگ تر ديده شود زيرا مساجد هم جايگاه دارند و هم شايد زيرساخت هايي داشته باشند که مورد غفلت قرار گرفته اند.

حجت الاسلام محمدرضا قنبري افزود: در ارتقاي ورزش و سطح سلامت مردم اتفاق خوبي افتاده و هم در بخش سلامت روحي مردم کارهاي خوبي انجام شده است.

وي ادامه داد: توجه به مساجد در اين طرح باعث جذب جوانان بيشتري به مسجد مي شود که در بخش هاي جسماني و روحاني مفيد خواهد بود.

وي اظهار کرد: در اين طرح منابع و امکانات مساجد را در اختيار شما قرار مي دهيم. 

در اين طرح ايستگاه هاي تندرستي در پارک ها و مساجد ديده شده و پايگاه اصلي شوراي ورزش محلات مساجد هستند.

**سپاه 80 کانون ورزشي را در دست احداث دارد 

مسوول تربيت بدني سپاه ثارالله استان کرمان نيز گفت: 80 کانون ورزشي در دست ساخت در استان بوده که 60 سالن آن در دست بهره برداري است.

عليرضا شمس الديني افزود: در ورزش هاي آمادگي جسماني، تيراندازي، ورزش هاي رزمي و کوهپيمايي ها و فتح قله ها فعاليت هايي انجام مي شود.

**جاده تندرستي مناسب تفريح و بازي نيست

نماينده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کرمان نيز در ادامه اين نشست گفت: اختصاص ساعتي براي ورزش توسط کارفرماها براي کارگران اجباري است اما مي بينيم که در موارد بسياري مانند شهرک هاي صنعتي کار انجام نشده و توان نيرويي ما در اين زمينه کم است.

عليرضا امينايي اظهار کرد: جاده تندرستي که در شهر کرمان طراحي شده حالت تمرين دارد و مانند باشگاه بدنسازي است تا اينکه بازي و تفريح باشد و مورد تاييد نيست.

وي ادامه داد: بايد اين موضوع مطرح شود که طرح ورزش صبحگاهي نخستين بار در استان کرمان توسط حميد ميرزاده استاندار اسبق کرمان پياده شده است.

**زمين هاي باير براي توسعه ورزش استفاده شود

رييس کميسيون ورزش شوراي شهر کرمان نيز گفت: در شوراي شهر کرمان هر وقت اسم ورزش همگاني مطرح شده، شهردار و معاون فرهنگي وي و همه مدعوان از آن استقبال کردند.

صديقه زاهدي با تاکيد بر احياي ورزش محلات و ورزش هاي قديمي افزود: زمين هاي خالي که شهرداري در اختيار دارد آماده سازي کند و در اختيار ورزش قرار دهد.

وي گفت: در اين رابطه مي توانيم در نشريات اطلاعيه بدهيم، از مردم بخواهيم و بخش خصوصي با حفظ مالکيت اين زمين هاي باير را در اختيار ورزش قرار دهند تا براي آنها درآمدزا باشد.

زاهدي بيان کرد: ايجاد خطي براي دوچرخه سواري، مناسب سازي فضاهاي ورزشي براي معلولان، استفاده از استخر آموزش و پرورش براي همه کارکنان اين اداره کل و حتي دانش آموزان، از جمله مواردي است که مي توان در اين زمينه اجرا کرد.

رييس کميسيون ورزش شوراي شهر کرمان خاطرنشان کرد: جوانان ما به تخليه هيجاني نياز دارند و ورزش هاي هيجاني با استانداردهاي لازم براي آنها نياز است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار