از ۱۹ لانه موجود در منطقه حفاظت شده لاک پشت های دریایی کیش در شرایط کنونی پنج لانه باز شده و ۲۵۰ بچه لاک پشت پس از تولد وارد آبهای نیلگون خلیج فارس شده اند .
کد خبر: ۴۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸ 08 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، از ۱۹ لانه موجود در منطقه حفاظت شده لاک پشت های دریایی کیش در شرایط کنونی پنج لانه باز شده و ۲۵۰ بچه لاک پشت پس از تولد وارد آبهای نیلگون خلیج فارس شده اند .
 
تخمگذاری لاک پشت ها در جزیره کیش همه ساله از اواخر اسفند آغاز می شود و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد، بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم نیز از اوائل خرداد آغاز و تا اواخر مرداد ادامه دارد.از ۱۲ خرداد تا کنون ۲۵۰ جوجه لاک پشت درسواحل جزیره کیش از تخم بیرون آمده است .
 
اصلی ترین محل تخمگذاری لاک پشت های دریایی در کیش، ساحلی به طول حدود ۸۰۰ متر در ناحیه جنوبی است که به منظور مدیریت بهینه سایت فنس کشی شده و ۹ سال پیاپی است که در فصل زادآوری لاک پشتها توسط اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش ، با همکاری حفاظت فیزیکی به صورت شبانه روزی محافظت می شود .
 
سایت لاک پشت های جزیره کیش تنها منطقه حفاظت شده این آبزیان درکل کشور است که با حذف عوامل تهدید انسانی مانند چراغهای روشنایی، آلودگیهای ساحلی ، شکار و برداشت تخمها از این جانوران حفاظت می شود تا بچه لاک پشت ها پس از تولد به سلامت راهی خلیج فارس شده وسفرشان آغاز کنند.
 
به گزارش سازمان منطقه آزاد کیش ، با ورود لاک پشت های مادر تمامی مراحل تخم گذاری ٫تولد جوجه ها وحرکت بچه لاک پشت ها به سمت دریا توسط کارشناسان محیط زیست کیش مونیتور می شود.
 
این کارشناسان ضمن پایش رفتار این آبزیان با تگ گذاری , ثبت تعداد مراجعات لاک پشتان به ساحل برای شناسایی و تخم گذاری، تعداد لانه سازی ، تعداد تخمهای هر لانه، ثبت وزن و اندازه لاک پشت، اندازه گیری وزن تخمها و لانه ها به منظور مراقبتهای زمان بیرون آمدن بچه لاک پشت ها , اطراف لانه ها رافنس کشی و کد گذاری می کنند.
 
لاک پشتان دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور بوده که در فهرست قرمزسازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN ) ، عهد نامه تجارت گونه های در معرض خطر (CITES ) و عهـــد نامه گونه های مهاجر ( CMS ) هستند واز نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.
 
لاک پشت های پوزه عقابی که در جزیره کیش تخمگذاری می کنند از جمله گونه های به شدت در معرض خطر انقراض هستند.
 
فشارهای انسانی بر محیط زیست دریایی ازجمله تخریب زیستگاههای ساحلی ، تخریب جوامع مرجانی، برداشت شن و ماسه از سواحل ، فعالیت های صید و صیادی به صورت غیر اصولی ، آلودگی های نفتی ، تخلیه زباله در دریا و سواحل ، ساخت و ساز ساحلی ، وجود نورهای مصنوعی در سواحل ، برداشت تخمها و شکار بالغین از جمله مهمترین عوامل نابودی این لاک پشت ها به شمار می رود .
 
 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار