ادامه اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی
محمد مهدی حاتمی-اصلي به غايت ساده و نانوشته در باب قدرت رسانه‌ها وجود دارد و آن اينكه زماني بايد به رسانه‌ها رجوع كرد كه به قدرت آنها نياز افتد. زماني كه اوضاع بر وفق مراد است و چرخ گيتي و احوال زمان مطابق ميل ما مي‌گردد، ‌چه نيازي است كه خاطرِ آرامِ خوانندگان، شنوندگان يا بينندگان مكدر شود؟!
کد خبر: ۴۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد، سازمان نظام پزشكي روز شنبه نشان داد كه از اين اصل نانوشته و نيز از قدرت افكارعمومي آگاه است. نشست خبري سازمان نظام پزشكي را شايد نتوان جز واكنشي به اخباري كه عليه اين سازمان وجود دارند، جور ديگري تعبير كرد. سازمان نظام پزشكي يك نهاد صنفي پرنفوذ است و صد البته، آن قدر كه نفوذ دارد، مسووليت هم دارد. در هفته‌هاي اخير اما وزارت بهداشت خيز بلندي برداشته بود براي اصلاح رويه اجرايي طرح تحول سلامت و همزمان، محدود كردن اختيارات سازمان نظام پزشكي. به نظر مي‌رسيد وزارت بهداشت به درستي حس كرده بود كه پيشروي طرح تحول سلامت مطابق برنامه‌ها، با موانعي جدي روبه‌روست كه حتي موجوديت كل طرح را با خدشه مواجه كرده است. داروخانه‌داران بخش خصوصي از اينكه بيمارستان‌ها موظف‌اند داروهاي مورد نياز بيمار را در خودِ بيمارستان تامين كنند و در نتيجه از فروششان كاسته شده، ناراحت‌ هستند و پزشكان هم باوجود افزايش و اصلاح تعرفه‌هاي پزشكي، از نخواندن دخل‌وخرجشان مي‌گويند، چيزي كه نمونه‌اش را در باب راديولوژيست‌ها شاهد بوديم. طرح تحول سلامت، برگ برنده دولت يازدهم است، به گونه‌يي كه حتي شخص رييس‌جمهور نيز از كمتر تريبوني پايين آمده است بي‌آنكه سخني از باب تبليغ براي اين طرح نگفته باشد. دولت از همه سو به اين طرح بودجه تزريق كرده و روي موفقيتش شرط بسته است. با همه اينها، خستگي روزافزون و تك گفتارهاي حسن هاشمي، وزير بهداشت كه اين‌سو و آن‌سو بر زبان او جاري مي‌شود، نشان مي‌دهد كه طرح تحول را بايد نجات داد وگرنه از دست خواهد رفت. وزارت بهداشت شمشير را از رو بسته و چندي پيش اعلام كرده بود كه در راستاي بهبود عملكرد اجراي طرح تحول سلامت، وظايف نظارتي نهادهايي را كه قادر نبوده‌اند كارشان را به درستي انجام دهند، از آنها خواهد گرفت. روي سخن وزارت بهداشت، آن‌چنان كه روزنامه تعادل نيز در همان زمان به اين مساله پرداخته بود، با سازمان نظام پزشكي و سازمان دامپزشكي كشور بود. سازمان دامپزشكي، زيرنظر وزارت جهاد كشاورزي است و وزارت بهداشت با وجود نارضايتي‌اش از عملكرد اين سازمان، از اين ناراحتي طرفي نخواهد بست. مي‌ماند سازمان نظام پزشكي و پزشكاني كه به گفته وزير بهداشت، اصلي‌ترين مخالفان اجراي طرح تحول‌اند. وزارت بهداشت ناراضي است و پزشكان نيز تصميم گرفته‌اند براي اقناع افكارعمومي و از دست ندادن قدرت و نفوذشان، دست پيش را بگيرند تا به قول معروف پس نيفتند.

رييس سازمان نظام پزشكي از مقايسه درآمد پزشكان با معلمان و پرستاران انتقاد كرده و آن را خطرناك دانسته است و از جراحاني گفته كه در معيشت روزانه‌شان مانده‌اند. زالي از اين هم گفته كه پزشكان تنها قشري هستند كه مجبورند براي گذراندن طرح‌هاي اجباري به شهرستان‌هايي بروند كه بي‌تسهيلات‌اند. اينها را شنونده‌يي كه اندكي حافظه خبري داشته باشد، كنار سخنان وزير بهداشت مي‌گذارد كه گفته بود بسياري از پزشكاني كه براي گذراندن طرح به مناطق دورافتاده كشور مي‌روند حتي راضي به حقوق ۱۷ميليون توماني هم نيستند.

سخنان روز شنبه عليرضا زالي، رييس سازمان نظام پزشكي و جمعي ديگر از همراهان او، نشان مي‌دهد كه آنها همزمان هم در مقام دفاع و هم در مقام پيش روي، روبه‌روي رسانه‌ها قرار گرفته بودند. گفتن اينكه «فرمان دست ما نيست» و سازمان نظام پزشكي مسووليت نظارتي‌اي در اختيار نداشته كه بخواهد از دستش بدهد و همزمان گفتن اينكه پزشكان دغدغه‌مند حبس شدن و از دست رفتن وجهه اجتماعي‌شان در نزد مردم‌اند، اجزاي پازل دعوت از اصحاب رسانه توسط اين نهاد صنفي است. اصولا بايد پرسيد كه اگر پزشكان نگران وجهه عمومي يا مورد مواخذه قرار گرفتن در باب مسايلي هستند كه در مورد آنها قدرتي در اختيار ندارند، چرا بايد ناراحت شوند و موضع تدافعي بگيرند؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار