رئيس مركز پژوهشهای علوم جوی اقيانوسی دانشگاه شيراز گفت: اطلاعات ماهواره ای مركز پژوهشهای علوم جوی اقيانوسی دانشگاه شيراز بر روی سایت این مرکز قرار می گیرد.
کد خبر: ۴۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 31 May 2015

تابناک فارس:جعفر ناظم السادات در این خصوص گفت: از طریق این تجهیزات می توان اطلاعات ذخاير آبزيان در گستره خليج فارس،عمان و خزر را روزانه در اختيار مراجع مربوطه قرار داد.

وی ادامه داد: این ماهواره ها موضوعات را اسكن مي كنند كه البته اين اسكنها در ۳۶ باند مغناطيستي انجام مي شود و مانند اين است كه هر روز ۳۶ چشم گوناگون كشور را نگاه مي كنند.

وي با تاکید بر اینکه از طریق این سامانه می توان خشکسالیهای، سرما، رصد آتش سوزی را پیش بینی کرد، اظهار داشت: اين گيرنده هاي ماهواره اي اطلاعات مربوط به پوششهاي گياهي، سطوح برف گير، ابرها، گستره خليج فارس، درياي عمان و خزر، جنگلها و همچنين آتش سوزي جنگلها را پايش و اطلاعات را به طور همزمان در سايت ماهواره اي دانشگاه شيراز ثبت مي كنند.

وی با اشاره به قرار گرفتن این اطلاعات در سایت بیان کرد: در این راستا علاقه مندان می تواند با مراجعه به سایت نسبت به برداشت داده ها در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، محیط زیست و... اقدام کنند.

ناظم السادات با بیان اینکه اطلاعات بسیار خوبی با این ماهواره به دست می آید، گفت: در این راستا می توان اطلاعات و داده های مربوط به دریاها، هوا، ابر و... را به دست آورد.

وی گفت: علاوه بر این با گيرنده ماهواره ای مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسی دانشگاه شيراز می توان ویژگی ابرها را نیز رصد کرد که آیا این ابر زودگذر بوده یا خیر.

رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسی دانشگاه شيراز بیان کرد: علاوه بر این اطلاعات مربوط به سطح آب در خلیج فارس، دریای سرخ، مدیترانه و ... را می توان از طریق این ماهواره به دست آورد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پوشش های گیاهی هر نقاط مختلف کشور به صورت تاریخی ماهواره ای بر روی سایت قرار می گیرد.

ناظم السادات با بيان اينكه اين اطلاعات ثبت شده ارزش فوق العاده اي دارند، ادامه داد: مي توان از اين اطلاعات براي مديريت جنگلها، كشاورزي، سرمازدگي و خشكسالي استفاده كرد براي نمونه مي توانستيم خشكساليهاي اخير كه در استان فارس صدها ميليارد تومان خسارت وارد كرد را با كمك اطلاعات اين ماهواره و سازمان جهادكشاورزي شناسايي و از بسياري از خسارتها جلوگيری كرد.

مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار