رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند گفت: خاک‌برداری‌های افراد بومی در یکی از مناطق حاشیه‌ایی شهرستان نهاوند سبب کشف خشت‌های گلی با قدمت تاریخی شد.
کد خبر: ۴۱۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵ 30 April 2017
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: در خاکبرداری‌های افراد بومی در یکی از مناطق حاشیه‌ایی نهاوند محوطه‌ایی تاریخی از دوران اشکانیان کشف شد.

به گزارش تسنیم، محسن جانجان اظهار داشت: خاکبرداری‌های افراد بومی در یکی از مناطق حاشیه‌ایی شهرستان نهاوند سبب کشف خشت‌های گلی با قدمت تاریخی شد که بعد از مکاتبات انجام شده و نظر کارشناسان باستان‌شناسی مشخص شد این محوطه مربوط به دوران اشکانیان است.

وی تصریح کرد: مطالعات اولیه در محوطه‌ی تاریخی تازه کشف شده انجام شده و دستور بررسی‌های تکمیلی‌تر در این محوطه به کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فرستاده شده است.

جانجان افزود: بعد از مکاتبات انجام شده و نظر کارشناسان باستان‌ شناسی مشخص شد که این محوطه مربوط به دوران اشکانیان است، که به دنبال بروز حوادث طبیعی مانند باد و باران و غیره یکسری آثار مانند آثار خشتی و سفال‌های خرد شده در این مناطق نیز از بین رفته است.

وی از درخواست اعتبار ویژه برای کاوش اولیه این منطقه خبر داد و عنوان کرد: برای کاوش این منطقه رقمی بالغ بر 30 میلیون تومان نیاز است که این کاوش می‌تواند ارتباط بین دوران اشکانیان و سلوکیان را روشن کند.

جانجان بیان کرد: روشن شدن این بخش از تاریخ، می‌تواند به روشن شدن مبهمات تاریخی در نهاوند کمک کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند اظهار داشت: سال 95، 30 میلیارد ریال اعتبار برای کاوش‌های آثار باستانی نهاوند پیش‌بینی شد که تاکنون از این مبلغ رقمی تخصیص نیافته است.

جانجان افزود: با پیگیری نماینده مردم نهاوند در مجلس، استاندار همدان و سایر مسئولان 30 میلیارد ریال اعتبار برای کاوش در سه منطقه باستانی شهرستان نهاوند که شامل تپه باستانی گیان، معبد لائودیسه و تپه باباقاسم اختصاص یافت که  متأسفانه تا کنون مبلغی از این اعتبار تخصیص نیافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به قدمت هفت هزار ساله شهرستان نهاوند و اهمیتی که بناها و اثرهای تاریخی این شهرستان در زمینه گردشگری و اقتصادی دارند ما باید زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت‌ها کشف این آثار تاریخی با ارزش و مهم شهرستان هستند.

جانجان بیان کرد: ما باید از این جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و معرفی شهرستان نهاوند استفاده کنیم ولی متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به قدمت و اهمیت تاریخی شهرستان نهاوند باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و فرهنگ‌سازی و اعتبار لازم را برای کاوش معبد لائودیسه، تپه باستانی گیان و تپه باباقاسم تأمین کنیم و در صورتی که  می‌توانیم با مساعدت مسئولان و تأمین اعتبار این آثار را به عنوان یک جاذبه‌های گردشگری مهم و قوی در کشور معرفی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند افزود: همچنین در سال 95 کمیته برنامه‌ریزی شهرستان 900 میلیون تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی و کاوش معبد لائودیسه اختصاص داد که تا کنون از این مبلغ حدود 15 درصد تخصیص داده شده که این اعتبار تخصیص یافته برای مرمت حمام حاج آقا تراب، خانه شهید قدوسی و موزه شهداء استفاده شده است.

جانجان اظهار داشت: به علت مشکلات مالی دولت در سال 95 اعتبار پروژه‌ها و به تبع آن اعتبارات پروژه‌های بخش میراث فرهنگی و گردشگری در کشور و به تبع آن شهرستان نهاوند تا کنون تخصیص داده نشده که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال مالی مبلغی از این اعتبارها تخصیص پیدا کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه رویکرد استان همدان توسعه بر مبنای گردشگری است کشف این آثار باستانی مهم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه کشف این آثار باستانی به عنوان یک زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان نهاوند محسوب شده و می‌توان برندی برای گردشگری استان همدان از این طریق ایجاد کرد و همچنین شهرستان نهاوند را از نظر اقتصادی متحول می‌کنند.

جانجان افزود: باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی تأثیرگذار در راستای شناسایی و اعتلای فرهنگ کهن نهاوند که امروز مغفول مانده استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار