کارشناس مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: مكانیزه كردن برداشت زعفران باعث آسیب‌رساندن به اشتغال در این حوزه می‌شود.
کد خبر: ۴۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 30 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی رامین اسمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به این كه زعفران گیاهی خرده‌مالكی بوده و میانگین قطعات استان 6000 متر مربع است بهتر است برداشت و جمع آوری مكانیزه در گیاهانی انجام شود كه سطح كشت وسیع‌دارند.

وی از نبود فعلی دستگاهی برای کاشت مكانیزه زعفران خبر داد و گفت: مراحل ساخت این دستگاه در حال تكمیل و توسعه هستند و با توجه به اینكه آزمایشات مربوط به این دستگاه در بازه زمانی محدود 20 روزه قابل اجرا است هر سال مقداری از ایرادات آن رفع می‌شود.

وی تصمیم شورای تولید زعفران را مكانیزه كردن كاشت این محصول بیان كرد و گفت: تاثیر اقتصادی و اجتماعی زعفران در منطقه‌های روستایی و مناطق مرزی باعث شده تا به جای مكانیزه كردن برداشت زعفران، هزینه‌های تولید را با افزایش عملكرد واحد سطح تغییر دهیم.

کارشناس مسئول زعفران جهادکشاورزی استان گفت: كشورهای دیگر آگاهی لازم در خصوص عادات رشد زعفران ندارند چرا كه دانش زعفران، دانشی بومی است.

اسمی با بیان این كه صنعتگران داخلی باید به دنبال ارتقای کیفی محصول زعفران باشند، اظهار كرد: هر اقدامی در جهت ارتقای كیفی محصول زعفران باید در داخل كشور انجام شود چرا كه زعفران بومی بوده و خارج از كشور تولید خاصی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار