یک همایش و چند روایت متناقض
فرماندار کرج می‌گوید: ‌نباید فشارهای احزاب و گروه‌های سیاسی را نیز نادیده گرفت، اما نمی گوید که فشار کدام گروه سیاسی به مسئولان ارشد استان البرز موجب لغو سخنرانی علی مطهری شده است.
کد خبر: ۴۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 30 May 2015
به گزارش تابناک – البرز: ماجرای دعوت از علی مطهری و سخنرانی وی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور رفته رفته در حال تبدیل شدن به گره‌ای باز نشدنی است.
علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری، نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی به دلیل مواضع خاص‌اش در جامعه سیاسی امروز ایران موافقان و مخالفان سرسختی دارد.
به همین دلیل سخنان و همچنین جلسات سخنرانی وی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و این ماجرا از زمان وقایع شیراز حساسیت بیشتری یافته است.
وی اسفند ماه سال گذشته و زمانی که برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهرستان سفر کرده بود، با حمله افراد ناشناس در فرودگاه روبه‌رو شد.
پس از انتشار توهین به علی مطهری، استاندار فارس که منصوب دولت حسن روحانی است، مواضع سرسختانه‌ای دربرابر دعوت از وی گرفت در جلسه شورای اداری استان فارس گفته بود: اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید با توجه به جوی که در آنجا حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت. اگر در زمان سخنرانی اتفاق ناگواری حادث می‌شد و دانشجو و فردی آسیب جانی می‌دید، چه کسی پاسخگو بود و این مسئله که دانشگاه به توصیه‌های شورای تامین بی‌تفاوت باشد صحیح نیست.
سید محمد احمدی سپس تاکید کرد که شورای تامین شهرستان شیراز به دلیل مشکلات موجود در دانشگاه شیراز از چندی قبل اعلام کرده بود که برگزاری سخنرانی علی مطهری به صلاح نیست اما این نماینده مجلس و برگزار‌کنندگان این سخنرانی به این موضوع توجه نکردند.
استاندار فارس تصریح کرد: شورای تامین شهرستان شیراز کتبا نظر خود را در خصوص این برنامه و حضور آقای مطهری اعلام کرده بود. ما از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارند، از ایشان خواسته بودیم که برای این سخنرانی به شیراز نیایند و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهند، ظاهرا ابتدا ایشان پذیرفته بودند اما بعد اعلام می‌کنند که باید از طرف دانشگاه نیز اعلام شود.
احمدی با بیان اینکه مدیرکل سیاسی استانداری از طریق تماس تلفنی از قائم مقام دانشگاه در مورد زمان حضور آقای مطهری سئوال کرده بود اما زمان دقیق اعلام نشد، فرماندار شیراز نیز نامه نوشته و خواستار اعلام زمان برنامه‌ ورود و سخنرانی شده بود. ما که نمی‌توانستیم از ابتدای صبح گارد در محل فرودگاه مستقر کنیم،‌ این اقدام شایسته نبود، از طرفی حتی دعوت‌کنندگان نیز به‌درستی کار استقبال را انجام نداده‌اند.
چند روز بعد و با اعتراض اصلاح‌طلبان به دولت حسن روحانی، استاندار فارس مجبور به تعدیل نظرات و دیدگاه‌های خود شد و حتی در تهران به دیدار علی مطهری رفت و ضمن دلجویی از وی، به مطهری قول داد که شخصا مسئولیت هیاتی را که برای بررسی ابعاد حادثه تعیین شده  بر عهده گرفته است و با هتاکان برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.
شنیده‌ها حاکی از آن است که از سوی مسئولان ارشد دولت نیز به استاندار فارس تذکرات جدی داده شده بود.
این ماجرا موجب شد که در ماه‌های اخیر تعداد دعوت از علی مطهری افزایش یافته و در مقابل اکثر برنامه‌های سخنرانی وی در مناطق مختلف کشور لغو شود. به همین دلیل از علی مطهری به عنوان سخنران بی تریبون نیز یاد می‌شود.
استان البرز نیز قرار بود عصر پنجشنبه میزبان علی مطهری باشد.
در همین رابطه همایشی با عنوان تبیین شعار سال 94 دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی با حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شود که چند ساعت مانده به برگزاری، خبر لغو این همایش رسید.
فرماندار کرج در این زمینه به ایسنا گفته است: این سخنرانی به علت تداخل با برنامه‌ای که از مدت‌ها قبل هماهنگ شده بود کنسل شد.
به نظر می‌رسد که اشاره فرماندار کرج به برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان از چهره‌های سرشناس اصولگرا است که پنجشنبه و همزمان با زمان برگزاری همایش فوق در کرج حضور داشته است.
محمد تقی ایرانی افزود: مدیریت مجموعه نژادفلاح با بخش خصوصی است و ما دخالتی در فرآیند اجرای برنامه در سالن‌های این تالار نداریم.
معاون استاندار البرز ابراز کرد: علاوه بر این گرفتن سالن برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف جزو وظایف فرمانداری نیست.
ایرانی سپس به نکته مهم اشاره کرده و می‌گوید: ‌البته در کنار این موارد نباید فشارهای احزاب و گروه‌های سیاسی را نیز نادیده گرفت.
البته وی نگفته که فشار کدام حزب و گروه سیاسی در البرز به مسئولان ارشد این استان و همچنین فرمانداری کرج موجب لغو سخنرانی علی مطهری شده است.
از سوی دیگر احمد شریف، دبیر کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از برگزار کنندگان همایش فوق نیز ایسنا گفته است: ما در تاریخ 25/ 1/ 94 نامه‌ای به استانداری نوشته و اعلام کردیم که همایشی با عنوان تبیین شعار سال 94 دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی را درصدد برگزاری هستیم. این نامه از طریق استانداری به فرمانداری استان کرج فرستاده شد و ما مکاتبانی را با آقای ایرانی فرماندار کرج و آقای عسگری معاون سیاسی فرماندار داشتیم و اسامی سخنرانان و محل سخنرانی را مشخص کردیم، آنها هم شفاها موافقت خود را اعلام کردند.
وی افزود: با این وجود خبرهایی به ما می‌رسید که عده‌ای با سخنرانان مراسم ما مشکل دارند و مخالف سخنرانی آنها هستند. ما از آقایان علی مطهری، موسوی لاری، ابراهیم اصغرزاده، محسن مهرعلیزاده، نجفقلی حبیبی و احمد توکلی دعوت کرده بودیم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: شنیده‌های ما حاکی از آن است که فرماندار، موافق برگزاری این همایش بوده اما شورای تامین استان اعلام مخالفت کرده است. آنها به ما جواب مکتوبی ندادند که مخالف هستند یا موافق و در کمتر از 48 ساعت به برگزاری همایش به ما اعلام کردند که مکان جلسه را عوض کنید زیرا قرار است قبل از همایش ما مراسم دیگری در همان سالن برگزار شود در حالیکه ما از 40 روز قبل اعلام کرده بودیم که این مراسم را در این سالن برگزار می‌کنیم، ما امکان تعویض سالن را نیز نداشتیم زیرا هماهنگی‌ها از قبل انجام شده بود.
شریف همچنین خاطرنشان کرد: ما حتی حاضر شدیم مراسم را یک ساعت دیرتر برگزار کنیم اما مسئولان سالن برگزاری همایش به ما گفتند که به آنها گفته شده که سالن را برای برگزاری این همایش در اختیار ما قرار ندهند در حالیکه موضوع همایش ما بررسی شعار سال از نظر دیدگاه‌ها و شاخص‌های مختلف بود.
دبیر کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در پایان گفت: تشکل ما یک تشکل اصلاح‌طلب است و ما قبلا مواضع خود را صراحتا اعلام کرده بودیم، ما برای این همایش به دنبال کار جناحی نبوده بلکه درصدد تبیین شعار سال بودیم، ما به دنبال کمک به دولت بودیم اما مسئولان استانی با ما همراهی نکردند.
در همین زمان خبرگزاری مهر با رضا عسگری معاون سیاسی انتظامی فرمانداری کرج که به تازگی به این سمت منصوب شده، گفت‌وگویی انجام داده که سخنان وی در تناقض با اظهارات فرماندار کرج بوده و ابهامات بسیاری دارد.
عسگری در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه دلیل لغو سخنرانی علی مطهری چیست؟ اظهار کرد: همایش دولت، ملت، همدلی و همزبانی و همچنین سخنرانی علی مطهری در کرج لغو نشده است!
وی در ادامه بیان کرد: کانون هبستگی و فارغ التحصیلان بانی برگزاری این همایش بود. مکان و ساعت برگزاری این همایش با برنامه ای که از سوی طیف اصولگرا در کرج برگزار می شد تداخل داشت به همین منظور از برگزار کنندگان خواستیم محل برگزاری همایش را تغییر دهند. کانون همبستگی و فارغ التحصیلان اعلام کرد؛ به دلیل اینکه اطلاع رسانی کرده است امکان تغییر مکان برگزاری همایش را ندارد.
وی گفت: به برگزارکنندگان پیشنهاد شد برنامه مدنظر را در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد کرج برگزار کنند ولی مخالفت کرده و سخنرانی را لغو کردند.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شورای تامین استان با برگزاری مراسم مخالفت کرده است است خیر؟» گفت: خیر!؟! ما با برگزاری همایش و همچنین سخنرانی علی مطهری مراسم مخالفتی نداریم. وظیفه تامین امنیت همایش به عهده استان البرز است و تداخل برگزاری این همایش با برنامه اصولگرایان احتمال تنش را زیاد می کرد به این دلیل با برگزاری همایش در تالار شهیدان نژادفلاح مخالفت کردیم.
معاون فرماندار کرج در حالی خبر مخالفت شورای تامین استان البرز با حضور و سخنرانی علی مطهری در کرج را تکذیب می‌کند که شنیده‌ها خلاف اظهارات وی را ثابت می‌کند.
روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز با انتشار گزارشی اعلام کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که این برنامه توسط شورای تأمین استان البرز منتفی و از حضور علی مطهری در کرج جلوگیری شده است.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز یکی از اعضای شورای تامین استان البرز است.
در گزارش فوق تاکید شده است که "قرار بود علی مطهری به همراه احمد توکلی در سالن شهیدان نژاد فلاح به ایراد سخنرانی بپردازد که تلاشهای برگزار کنندگان  برای انجام این برنامه بی نتیجه مانده و تصمیم گیران استانی با این حضور مخالفت نموده اند."
در ادامه گزارش روابط عمومی سپاه استان البرز می‌خوانیم: "همچنین گفته شده است که تلاش‌های برنامه چینان طرفدار وی برای این حضور، ادامه دارد و دانشگاه آزاد اسلامی مورد بعدی به عنوان محل سخنرانی درنظر گرفته شده است. این بار منابع موثق دیگری اعلام کردند که دانشگاه آزاد اسلامی نیز از پذیرفتن پسر شهید مطهری سرباز زده است."
با کنار هم قرار دادن این مستندات، می‌توان نتیجه گرفت که شورای تامین استان البرز با حضور و سخنرانی علی مطهری در کرج مخالفت کرده است.
شورای تامین در استان‌ها به ریاست شخص استاندار برگزار می‌شود و باید گفت که این بار سید حمید طهایی استاندار البرز به علی مطهری نه گفته است.
لغو همایش فوق حواشی دیگری نیز داشته که متعاقبا گزارش آنها از سوی تابناک البرز منتشر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
متاسفانه با تغییر دولت، مدیرانی در البرز منصوب شدند که هرگز حاضر به دفاع صریح از دستاوردهای دولت و اصول دولت تدبیر و امید نیستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
ما با امید به دولت تدبیر رای دادیم و این کارها نشان دهنده این است که مدیران ارشد البرز چندان برای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید جدی نیستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
نه را باید به مدیران بازنشسته استان گفت که بر خلاف قانون به کار گمارده شده اند نه اینکه نه را به فرزند برومند شهید مطهری بگوییم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار