کد خبر: ۴۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 16 April 2017

به گزارش تابناک یزد،وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت یزد و گیلان دو شهری هستند که از کمترین میزان ابتلا به افسردگی در کشور برخوردارند. دکتر قاضی زاده هاشمی با اعلام این خبر افزود تهران بالاترین میزان ابتلا به افسردگی شدید را دارد و 16.5 درصد زنان و 10.8 درصد مردان کشور مبتلا به افسردگی هستند.

انتشار این آمار از سوی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حالی صورت می گیرد که سال 1391 انتشار یک آمار از جهاد دانشگاهی کشور مبنی بر این که یزدی ها از کمترین میزان شادکامی در کشور برخوردارند یزدی ها را در بهت و حیرت فرو برد. انتشار این آمار البته زمینه ای شد تا مراسم روضه خوانی در یزد که به شدت رایج است زیر سوال برود و مسئولان استان از ضرورت برنامه های شاد از جمله کنسرت های موسیقی برای مردم سخن بگویند.

این آمار یک بار دیگر هم سال 1394 در فضای مجازی استان منتشر شد زمانی که اوج گرفتن برنامه های کنسرت موسیقی در استان با مخالفت متعدد برخی از گروه ها و اقشار مردم مواجه شد.

تاکید بر افسردگی و غمگین بودن مردم یزد به استناد این تحقیق و برگزاری کنسرت های موسیقی و برگزاری نشست ها و برنامه های متعدد برای به اصطلاح شاد کردن و انرژی بخشیدن به مردم باعث شد تا سال گذشته آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد هم به این مطلب واکنش نشان دهد.

آیت الله ناصری ششم مهرماه سال 95 در گرد‌همایی "رهروان مکتب حسینی" در سخنان هشدار آمیزی که روز جمعه در خطبه های نماز جمعه نیز تکرار شد گفت عده ای به بهانه افسردگی مردم یزد به دنبال توطئه علیه مجالس روضه خوانی هستند.

اما انتشار مجدد نظرسنجی جهاد دانشگاهی در حالی انجام شد که دکتر علی منتظری رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی کشور و مجری این پژوهش اعلام کرد از نتایج این تحقیق سوء برداشت و سوء استفاده شده است . منتظری در مصاحبه ای که با خبرگزاری ایسنا در مردادماه سال 94 داشت گفت استناد به نتایج تحقیق سال 91 گواهی بر افسردگی و ناشادکامی مردم استان نیست و علاوه بر این ، میانگین شادکامی مردم کشورمان بر اساس نتایج آن تحقیق 3.4 بوده و بالاترین میزان نشاط اجتماعی نیز مربوط به شهر زنجان با 3.6 بوده که نشاط اجتماعی مردم یزد با 3.1 فاصله چندانی با میانگین استان صدر نظرسنجی و میانگین کشوری نداشته است.

منتظری گفت معیارهای ارزیابی در این تحقیق فقر، سلامت و موقعیت جغرافیایی بوده و هیچ ارتباطی به نبود فضای تفریحی و برگزار نشدن کنسرت‌ها یا برعکس برگزاری مراسم عزاداری نداشته چرا که در مورد موضوع اخیر نیز بررسی‌های علمی ثابت کرده که گریه کردن برای امام حسین(ع) باعث بهجت و شادی انسان می‌شود.

وی گفت کسانی که بخواهند با مسائل دینی مخالفت کنند، همواره در تلاش برای گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند و برای خود بهانه‌هایی درست می‌کنند. منتظری برداشت افسردگی مردم استان از نتایج این تحقیق را نوعی کج‌فهمی و عدم آشنایی با حوزه‌های علمی و پژوهشی دانست و اظهار کرد: شادی به لحاظ تئوریک و مفهومی، یک امر فردی است حتی واژه نشاط اجتماعی نیز از لحاظ نظری غلط است، چون اجتماع شاد از افراد شاد به وجود می‌آید.

این پژوهشگر کشورمان با بیان این که در تحقیق مزبور مصادیق و معیارهای شادی از زبان افلاطون بیان شده و مفهوم ناشادکامی در این تحقیق با مفهوم افسردگی تفاوت دارد گفت نباید با استناد به این تحقیق ، وضع مردم یزد را اسفناک نشان داد.

در چنین حالی ، انتشار آمار ابتلا به افسردگی در کشور از سوی وزرات بهداشت و جایگاه استان یزد در ردیف کمترین شهرها به لحاظ ابتلا به این بیماری ، نادرستی استناد به تحقیق پنج سال پیش را بیش از پیش ثابت می کند.

این در حالیست که بر خلاف آن چه برخی اظهار می دارند تعدد مجالس روضه در استان یزد و اشک ریختن برای مصائب امام حسین (ع) عامل افسردگی و ناشادکامی مردم استان یزد بوده است نتایج تحقیقات علمی حاکی از آن است که گریه کردن یک مکانیسم طبیعی و قدرتمند برای کنار آمدن با درد ، استرس و فشار روحی و روانیست. گریه کردن موجب دفع مواد شیمیایی استرس زا در بدن و ترشح هورمون ها و مواد آرامش بخش در بدن می شود و در واقع بر همین اساس است که انسان ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری می کنند و در واقع سبک و خالی می شوند.

علاوه بر این توصیه های متعددی از سوی ائمه اطهار علیهم السلام برای برپایی مجالس عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام و گریستن بر مصائب آن حضرت شده و گریستن در این مجالس نه تنها موجب کاهش شادی و نشاط مومنان نمی شود که بر صفای باطنی و معنوی شیعیان می افزاید و موجب تقویت ایمان و در نتیجه آرامش فرد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار