همایش چشم‌انداز توسعه راه‌سازی در جنوب کشور/وزیر راه:جمعیت کشور باید به سمت جنوب هدایت شود/جنوب فارس،دروازه تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس/انتقاد فرماندار لامرد از وضعیت نابسامان فرودگاه این شهرستان/خنج از بن بست خارج می شود/بازدید وزیر از محور در حال ساخت فیروز آباد به قیرو کارزین/بازدید وزیر از محور در حال ساخت فیروز آباد به قیرو کارزین
کد خبر: ۴۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 28 May 2015
تابناک فارس:

همایش چشم‌انداز توسعه راه‌سازی در جنوب کشور/وزیر راه:جمعیت کشور باید به سمت جنوب هدایت شود/جنوب فارس،دروازه تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس

عباس آخوندی با اشاره به مهم بودن مناطق جنوبی استان فارس افزود: این مناطق از لحاظ تامین نیروی انسانی، منابع فرهنگی و ارتباطات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.
وی ادامه داد: شهرستان لامرد به دلیل نزدیکی و ارتباط با دریا و به دلیل داشتن چاه‌های گازی می تواند بیش از 20 هزار نیروی کار جدید را پذیرش کند.

آخوندی بیان کرد: کارخانه عظیم آلومینیوم لامرد از پروژه ها و اتفاقات مهمی است که در منطقه جنوب فارس در حال رخ دادن است ولی همراه با توسعه صنعت باید راه و شهرها به صورت نوین و با کارشناسی دقیق ساخته شوند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از آن جهت که شهرهای بزرگ با مشکل جمعیت روبه‌رو هستند باید جمعیت به شهرهای کوچک کشانده شود و مناطق جنوبی استان فارس از جمله این شهرها هستند.

عباس آخوندی امروز (چهارشنبه 6 خرداد) در همایش چشم‌اندازهای توسعه راه‌سازی جنوب کشور که در لامرد برگزار شد، گفت: شهرک‌سازی از دیگر اقدامات دولت در جنوب است که در این راستا دولت دو شهرک مدرن با کیفیت مطلوب برای پذیرش جمعیت در لامرد و پارسیان احداث خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد فضاهای گردشگری و رفاهی از دیگر نیازهای این منطقه است و ما با راه‌اندازی دبیرخانه جذب سرمایه گذار از سرمایه گذاری برای ایجاد فضای رفاهی استقبال خواهیم کرد.

وی با تصریح اینکه تجهیز و توسعه سواحل و پس کرانه‌ها در اولویت قرار دارد، گفت: جنوب کشور از چابهار تا هرمزگان، بوشهر و خوزستان دارای ظرفیت‌های عظیم انسانی و معدنی است که همجواری با دریا بر اهمییت و پتانسیل‌های موجود این مناطق بیش از پیش افزوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان لامرد، گفت: همجواری با منطقه پارس جنوبی و وجودمنابع گازی باعث پیش‌بینی ایجاد 50هزار شغل در این منطقه شده و این اتفاق مهمی است که روی خواهد داد.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد، زیرساخت‌هایی برای حضور و اسکان نیروها، توسعه حمل و نقل در زمینه‌های مختلف و دیگر زیرساخت‌ها باید قبل از ورود صنایع بزرگ مانند فولاد و آلومنیوم، باید مد نظر قرار گیرد.

آخوندی با اشاره به مشکلات جمعیتی در کلان شهرها، تصریح کرد: هرچه در کلان شهرها با مشکل اشتغالزایی مواجه هستیم در جنوب کشور ظرفیت پذیرش جمعیت وجود دارد و جنوب کشور در طرح آمایش سرزمین جاذب جمعیت باشد و باری را از دوش کلان شهرها بردارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به بیان پیشنهادات خود در خصوص توسعه پایدار در جنوب پرداخت و گفت: در راستای بهسازی شبکه‌های جاده‌ای با احداث بزرگ راه لامرد-خنج و تکمیل تونل منحصربه فرد شهید باقری و ادامه آن با آزاد راه لامرد-پارسیان تحول بزرگی در رشد منطقه خواهد شد که این توسعه شبکه جاده‌ای دارای ظرفیت تبدیل به آزاد راه است که ما به دنبال واگذاری احداث این بزرگ راه‌ها به بخش خصوصی هستیم.

انتقاد فرماندار لامرد از وضعیت نابسامان فرودگاه این شهرستان

فرماندار شهرستان لامرد معتقد است که وضعیت فرودگاه این شهرستان که از فرودگاه‌های قدیمی و پر رونق استان فارس به‌شمار می‌رود، مطلوب نیست.

عبدالرضا منصوری چهارشنبه 6 خرداد در همایش چشم‌انداز توسعه راه‌سازی در جنوب کشور، گفت: فرودگاه لامرد که زمانی توسط خیرین و قبل‌تر از اینکه راهی در این منطقه وجود داشته باشد، ایجاد شده و پروازهای زیادی به مقصدهای داخلی و خارجی داشته است، امروز مطلوب نیست.

وی با تاکید براینکه وضعیت راه‌های شهرستان لامرد به برکت انقلاب اسلامی، به سطحی از مطلوبیت رسیده است، گفت: امیدواریم با تحقق شعارهای دولت، شاهد رونق هرچه بیشتر در آینده‌ای نزدیک در شهرستان لامرد باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نزدیکی به دریا و ظرفیت عظیم حمل و نقل دریایی و همچنین رشته کوه حائل بهترین موقعیت را برای جانمایی و مکان مناسب سرمایه گذاری و استقرار صنایع در لامرد بوجود آورده است.

دکتر موسوی گفت: یکی از مهمترین امتیازهای لامرد همین شرایط جغرافیایی و زیرساخت‌های فراهم شده در حوزه اقتصادی است.

وی گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری بومی مهمترین نقطه قوت این منطقه است و خیلی از صنایع فعال در منطقه از جمله کارخانه سیمان توسط همین سرمایه گذاران بومی راه‌اندازی شده است.

موسوی اضافه کرد: همه این شرایط و در کنار توسعه راه‌های ارتباطی در محورهای مختلف و وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار بالا، دولت را در سفر استانی خود به فارس مجاب کرد تا پروژه‌هایی با اعتبار قریب 10 هزار میلیاردی را در این منطقه اجرایی کند که مهمترین آنها مجتمع تولید آلومینیوم است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی لارستان نیز با بیان اینکه در مسیر توسعه باید طراحی و اجرای مدل‌های کوتاه‌ مدت، گفت: برای طی کردن مسیر توسعه، باید به سمت طراحی مدل‌هایی رفت که در کوتاه مدت اجرایی شده و ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش را به فعل تبدیل کند.

داریوش نصر با تاکید بر لزوم تسریع در اتمام پروژه‌های راه و شهرسازی با هدف توسعه زیرساخت‌ها، در بیان فعالیت‌های اداره کل راه و شهرسازی لارستان، کاهش 57 درصدی تلفات جاده‌ای در سال‌های 92 و 93 و افزایش 53 درصدی جذب اعتبارات را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده دانست.

نصر خاطرنشان کرد: بالغ بر 70 درصد از راه‌های روستایی نیازمند تعمیر و بهسازی است و نیازمند تلاش بیشتر و وسیع‌تر است.

خنج از بن بست خارج می شود

وزیر راه و شهر سازی همچنین از طرح های عمرانی درحال ساخت شهرستان خنج بازدید کرد.

عباس آخوندی از محور در حال ساخت خنج به جهرم،بلوار کمربندی شهید حاجی منفرد بازدید کرد.

وی از بلوار کمربندی شهید حاجی منفرد و محور در حال احداث دیگ اشکان در مسیر خنج به کاریان دیدن کرد و با چگونگی ساخت این محور و پیشرفت فیزیکی این جاده آشنا شد.

محور جدید خنج به جهرم که با مشارکت خیرین محلی واداره راه و شهرسازی ساخته می شود فاصله خنج به جهرم را به نصف کاهش می دهد.

فاصله کنونی خنج به جهرم از طریق قیروکارزین 165کیلومتر است وبا احداث محور جدید، خنج از بن بست کنونی خارج می شود.

این محور به طول 45 کیلومتر وعرض 11 متر در سه قطعه در حال ساخت است ، احداث سه پل کوچک و متوسط وسه پل بزرگ از دیگر مشخصات این طرح است.

پنج کیلومتر مسیر کوهستانی این محور با 20 میلیارد ریال خودیاری مردم باز گشایی شده است. همچنین وزیرراه دراین سفر قطعه سوم محورخنج به پل اسلام آباد را افتتاح کرد.

میرشفیع معاون روستایی و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس،نصرمدیرکل راه و شهرسازی لارستان و تنی چند از مسئولین کشوری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در این سفر همراهی می کردند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تونل شهید باقری و ساخت اتوبان مسیر ارتباطی لامرد – خنج، دیدن کرد.

با ساخت تونل یاد شده مسیر این دو شهر به کمتر از یک ساعت کاهش خواهد یافت.

با بهره برداری از تونل شهید باقری، گردنه سخت گذر موسوم به گردنه چاه شورنیز حذف خواهد شد.

بازدید وزیر از محور در حال ساخت فیروز آباد به قیرو کارزین

وزیر راه و شهر سازی در ادامه سفر خود به استان فارس از قطعه سوم محور در حال ساخت فیروز آباد به قیرو کارزین بازدید کرد.این قطعه به طول 12کیلومتر با اعتباری حدود 13 میلیارد تومان در حال ساخت است.

ساخت این قطعه که 5 سال پیش آغاز شده ، حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.این محور، با گردنه گلومشک ، یکی از پرحادثه خیز ترین محورهای جنوب فارس است که هر ساله حوادث رانندگی زیادی در آن رخ می دهد.

فریدونی نماینده مردم شهرستانهای فیروزآباد ، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی که وزیر راه و شهرسازی را در این سفر همراهی می کرد گزارشی از مشکلات محورهای مواصلاتی و نبود پیشرفت مسکن مهر 860 واحدی شهر قیر ارایه کرد واختصاص اعتبار برای رفع مشکلات عمرانی را خواستارشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار