سقائیان نژاد شهردار قم در روزهای آغازین سال ضمن دیدار با مراجع عظام تقلید گزارشی از روند اجرایی پروژه های شهری و همچنین برنامه های مدیریت شهری در سال 96 را خدمت ایشان ارائه کرد.
کد خبر: ۴۰۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶ 30 March 2017
به گزارش تابناک قم، درست در روزهای آغازین سال ۹۶ که شهروندان قمی در تعطیلات سال نو به سر می بردند، پروژه های شهری قم به خصوص پروژه سه سطحه 15 خرداد بدون وقفه در حال انجام بود.

سقائیان نژاد شهردار قم نیز در روزهای آغازین سال ضمن دیدار با مراجع عظام تقلید گزارشی از روند اجرایی پروژه های شهری و همچنین برنامه های مدیریت شهری در سال 96 را خدمت ایشان ارائه کرد.

در این دیدارها مراجع عظام تقلید ضمن قدردانی از اقدامات اخیر شهرداری قم خواستار توجه بیشتر مسئولان و دولتی ها به شهر قم شدند.

تبدیل قم به شهری آبرومند و در تراز مرکز شیعیان جهان

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با شهردار قم، با تأکید بر اینکه همه باید برای شهر قم در کشور ویژه فعالیت کنند، اظهار کرد: شهر قم متعلق به تمام جامعه شیعیان جهان است؛ اولاً مرکز تشیع و محل بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران است و مرکز اصلی حوزه علمیه شیعه نیز در این شهر واقع‌شده است.

وی بابیان اینکه نگاه شیعیان به قم متفاوت است، افزود: مسئولان ملی و استانی باید بدانند که جایگاه قم چیست و چه وظیفه‌ای نسبت به آن دارند.

این مرجع تقلید بیان کرد: ما نمی‌گوییم قم شهری لوکس شود بلکه باید شهری آبرومند باشد و هرکس وارد این شهر می‌شود متوجه جایگاه و منزلت ویژه این شهر باشد.

تلاش کنید تا اسباب آسایش مردم در شهر قم فراهم شود

آیت‌الله صافی گلپایگانی هم در این دیدار که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با تأکید بر توجه ویژه به محرومان و فقرا در شهر قم، اظهار کرد: تمام تلاش مدیران شهر باید بر این باشد که اسباب آرامش و آسایش مردم فراهم شود.

وی گفت: اگر مردم ببینند که شما تلاش می‌کنید که خدمت کنید و اسباب آرامش و آسایش آن‌ها را فراهم می‌کنید با شما همراهی کرده و اعتماد می‌کنند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه شهرداری می‌تواند در بخش‌های مختلف شهری خدمات مختلفی را به مردم ارائه کند، گفت: شهرداری می‌تواند در حوزه‌هایی چون بهداشت، ورزش، فرهنگ و... خدماتی به مردم ارائه کرده و اسباب خوشحالی مردم را فراهم کند.

اصناف محدوده حرم حضرت معصومه (س) ساماندهی شود

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار با مدیران شهری، با تأکید بر اینکه مدیریت شهری در قم باید تجربیات کلان‌شهرهای دیگر را موردتوجه قرار دهد، اظهار کرد: مشکلات کلان‌شهرهای کشور را در نظر بگیرید و مسیری انتخاب کنید که به مشکلات آن‌ها برخورد نکرده و با معضلاتی که امروز در این شهرها وجود دارد روبه‌رو نشوید.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری درگیر معضلات چون تراکم‌فروشی در شهر نشود، افزود: تمرکز بر توسعه بی‌رویه، پل‌سازی و تراکم فروشی مسیر نادرستی بوده که در برخی کلان‌شهرها در آن حرکت شده که در قم نباید این روش نادرست تکرار شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه، قم را شهری فرهنگی خواند و تصریح کرد: محور این شهر فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) است و باید به ویژگی‌های این شهر توجه داشت.

اقدام عاجل مدیران استان برای تکمیل پل پردیسان

آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی باید طبق زمان‌بندی انجام شود گفت: شهرداری پیگیری کند تا مدیران استان اقدامی عاجل در پروژه پل ورودی پردیسان انجام دهند و هرچه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار با شهردار و مدیران شهری قم که در موسسه امام صادق برگزار شد، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید کسانی که مؤمن هستند و کار نیک انجام می‌دهند محبت آن‌ها را در دل مردم ایجاد می‌کنیم.

وی گفت: آثاری که صفویه در ایران به‌جای گذاشته‌اند یک نوع محبتی در دل مردم دارد به‌نوعی گردشگران هم به آن‌ها توجه ویژه دارند و این نشان از خدمات آن‌ها دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به خدمات شهرداری قم اظهار کرد: محبت مردم به شما و نظام اسلامی نتیجه این خدمات بوده است.

وی بابیان اینکه قبل از انقلاب شهر قم مظلوم‌ترین شهرهای کشور بوده است افزود: در دوران انقلاب اسلامی قم و تمام شهرهای دیگر موردتوجه واقع‌شده است.

ضرورت توجه به نگاه فرهنگی در تکمیل بلوار پیامبر اعظم (ص)

آیت‌الله محمد مومن نیز در دیدار با شهردار و مدیران شهری قم، بابیان اینکه قم مرکز دین، اسلام جهانی و تشیع است، اظهار داشت: ما با تمام کشورهای جهان بحث مرجعیت واقعی اسلام را داریم و در حوزه فرهنگ رویکردی جدی داریم.

وی با تاکید بر تقویت رویکرد فرهنگی در بلوار پیامبر اعظم (ص)، ابراز داشت: در این بلوار باید نگاه به جایگاه قم و بستر ملی و بین‌المللی آن داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر جایگاه خادمان مردم، بیان کرد: کارهایی که شما در قم انجام می‌دهید متمم کارهایی است که در کل کشور برای ارتقاء جایگاه نظام اسلامی صورت می‌گیرد.

دولت از شهرداری‌ها حمایت کند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان اینکه یکی از شاخص‌های رفاه جامعه وضعیت سفرها در کشور است، گفت: در اقداماتی که شهرداری انجام می‌دهد نگاه بر این باشد که تسهیلات بهتری برای مسافرین فراهم شود و زمینه‌ای تأمین شود که مسافرینی که به قم وارد می‌شوند بتوانند به راحتی دو یا سه روز در این شهر اقامت با آرامش و آسایش داشته باشند

آیت‌الله محمد یزدی در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، ضمن تبریک سال جدید و تقدیر از اقدامات شهرداری در سال ۹۵ اظهار داشت: بدهی‌های در روند کارها بسیار اثرگذار است و اینکه بخش عمده آن‌ها تسویه شده مایه خوشحالی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: در سالی که در پیش است از خداوند می‌خواهیم که توانی به خادمان مردم بدهد که اقداماتی که در بین مردم اهمیت ویژه دارد را بیش از پیش با قوت ادامه دهد.

آیت الله یزدی با اشاره به شعار سال ۹۶ بیان کرد: امیدواریم شهرداری در حد توان در زمینه تقویت اشتغال و تولید در کشور گام برداشته و بخش عمده مشکلات این بخش را رفع کند.

از هرکار تبلیغاتی غیر موثر و غیرمفید اجتناب کنید

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در این دیدار، بابیان اینکه در گذشته در دو نگاه شهر قم مورد توجه بوده است، گفت: قبل از انقلاب به خاطر حضور علما به شهر قم بی‌مهری می‌شد و پس از انقلاب نیز این شهر مظلوم واقع شد به خاطر اینکه اگر حرفی زده می‌شد می‌گفتند که چون شهر انقلاب است نباید فضایی ایجاد شود.

وی با اشاره به حضور مدیریت جدید شهری در قم گفت: شاهد اصلاح نگاه فعلی در شهرداری هستیم و نباید این‌طور فکر شود که قم فقط شهر روحانیون است بلکه این شهر، شهر انقلاب و حضرت معصومه (س) است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر ضرورت توجه به محلات محروم و نگاه شهرداری در تقویت این رویکرد، یادآور شد: باید نگاه عمومی به شهر قم داشت؛ اگر قم در حاشیه کویر و متکی به خود بود شاید می‌توانستیم این نگاه را قبول کنیم اما قم امروز شاهراه ۱۷ استان است و عمده مردم کشور از امکانات این شهر استفاده می‌کنند و باید تناسب در نگاه به این شهر رعایت شود.

آثار آبادانی و نظافت در فعالیت‌های مدیریت شهری مشهود است

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان اینکه در سال گذشته شاهد وضعیت بسیار خوبی در شهر ازنظر تنظیف، پاکیزگی و فضای سبز بودیم، گفت: در هر مسیر که در شهر قم رفت‌وآمد می‌کنیم آثار آبادانی، نظافت، پاکیزگی و سبزی قابل‌مشاهده است و این خدمات موجب سعادت دنیا و آخرت است

آیت‌الله مرتضی مقتدایی در دیدار با شهردار و مدیران شهری قم، با اشاره به خدمات مدیریت شهری قم در یک سال اخیر، اظهار داشت: پیشرفت و موفقیتی که در مدت اخیر در مدیریت شهری ایجادشده به دلیل خلوص نیت و هدف تحقق خدمت به مردم در این مجموعه است.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تجربیات بالا و موفق مدیران شهر قم در جایگاه‌های گذشته، بیان داشت: توفیق الهی در خدمت به شهر قم که شهر کریمه اهل‌بیت (ع) در جوار حوزه علمیه است باید شکر گذاری شود.

توسعه ۳۳۰ هکتاری فضای سبز در سال ۹۵ و اجرای برنامه‌های ویژه در سال ۹۶

دکتر سقائیان نژاد شهردار قم نیز در این دیدارها، با اشاره به تلاش‌های علما و بزرگان قم برای رفع مشکلات بدهی‌های شهرداری، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته طلب‌های شهرداری نیز از دولت بالاخره در ۲۷ اسفند به تصویب دولت رسید و البته این طلب به اوراق خزانه تبدیل شد که طی دو سال با سود ۱۰ درصد وصول می‌شود.

وی با اشاره به بدهی هزار و ۶۰۰ میلیاردی شهرداری قم، گفت: حدود ۸۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را تهاتر کرده بودیم و بخش کمی باقی می‌ماند که آن‌هم با تلاش صورت گرفته رفع می‌شود.

شهردار قم با اشاره به تدوین و تصویب برنامه پنج‌ساله شهرداری، تصریح کرد: بودجه سال ۹۶ را نیز بر اساس برنامه پنج‌ساله تدوین کردیم که به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

سقائیان نژاد بابیان اینکه ۱۴ پروژه نیمه‌تمام در شهر قم وجود داشت، گفت: بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و بقیه آن‌ها نیز در بهار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تکمیل تقاطع مقداد، روگذر تقاطع شهدای مدافع حرم، فاز اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی و پل میثم را یادآور شد و افزود: زیرگذر شهدای مدافع حرم و تقاطع سه سطحه ۱۵ خرداد نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

سقائیان نژاد برنامه شهرداری در حوزه عمرانی در سال ۹۶ را موردتوجه قرارداد و گفت: فاز سوم پروژه بلوار آیت‌الله بروجردی نیز قبل از خرداد تکمیل‌شده و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که رینگ سوم ترافیکی شهر را بازخواهد کرد.

وی از آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح شهرک قدس و بلوار آیت‌الله بروجردی و میدان ولیعصر (عج) خبر داد و افزود: تمام پروژه‌های عمرانی شهرداری در کمیته تشخیص اولویت مطرح‌شده و سپس اجرایی می‌شود.

سقائیان نژاد با تأکید بر اینکه معمول تحقق بودجه شهرداری‌ها بالغ‌بر ۷۰ درصد است، گفت: سال گذشته بودجه شهرداری نزدیک به ۱۰۱ درصد محقق شد.

وی با اشاره به تدوین و تصویب بودجه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۶ بیان کرد: امسال بودجه شهرداری بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته و بالغ‌بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن عمرانی است.

سقائیان نژاد گفت: البته ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس خط اول و دوم مترو قم به این حجم اعتباری اضافه خواهد شد.

شهردار قم به احیای خط دوم مترو قم اشاره کرد و افزود: منوریل در حد ۴.۷ کیلومتر فعلاً به توافق رسیده شده که با رعایت مسائل حقوقی تکمیل شود و باقی مسیر خط دوم مترو است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار