در شرایط کنونی زنان برای ایفای نقشهای جدید در جامعه نیازمند کمک و همراهی ارگانهایی چون شورای شهر میباشند.
کد خبر: ۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹ 09 February 2015

به گزارش  تابناک ارومیه ، زن در اسلام از مقام والا و ارزشمندي برخوردار مي باشد . یک بانوی تربيت شده در مكتب قرآن، نه تنها خانواده خود، بلكه جامعه و تاريخ را دگرگون مي سازد. زنان نقش مهمي در توسعه جامعه دارند .  

آنها از يك سو نيمي از پيكره جامعه اند و با حضور فعال خود در عرصه هاي گوناگون اجتماعي، مسئوليتهاي بسياري را بر دوش گرفته اند و از سويي ديگر با ايفاي نقش مادري و همسري نقش محوري در تحكيم خانواده و تربيت نسل آينده را دارا می باشد.نقش زنان در تامين بهداشت و سلامت جامعه بسيار حائز اهميت است زيرا آنان نه تنها مسئول سلامت خود مي باشند بلكه بيشترين تأثير را بر سلامت و بهداشت خانواده دارند .

با تغییراتی که در عرصه جامعه رخ داده است ،نقشها و جایگاههای جمعیتی نیز تغییراتی داشته است.زمانی زنان صرفا بعنوان تربیت کنندگان فرزندان خانواده بودند و بیشترین نقش را در خانواده و داخل خانه ایفاء میکردند .اما در شرایط کنونی زنان نقشهایی را در بیرون خانه و در متن جامعه بر عهده گرفته اند . و این یعنی ترکیب جامعه تغییرات اساسی کرده است و برای این تغییرات سازو کار مناسب با آن لازم است.

  همانطور که مردان به عنوان نیمی از جامعه وظایف اجتماعی بر عهده دارند، زنان نیز بر اساس آموزه ها و فرامین دینی و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی با الویت رسیدگی به وظایف خانوادگی از جمله اداره امور خانواده و تربیت فرزند صالح وظایفی را نسبت به مردم جامعه خود عهده دار هستند.

در این خصوص برای تامین ساز و کارهای فعالیت زنان در جامعه نهادهای مختلف اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی وظایفی دارند که باید بدانها عمل کنند تا زمینه ایجاد بستری مناسب برای حضور زنان در جامعه فراهم گردد.

شوراهای اسلامی یکی از نهادهایی است که میتواند در این زمینه نقش آفرینی کند.یکی از بارزترین و مهم ترین فعالیت های شورا توجه به نیازهای بانوان و گنجاندن مفاد مهم و تأثیرگذار در حیطه زنان در برنامه عملیاتی شهر باشد.

لحاظ حضور زنان در فضاسازی شهر ارومیه، ایجاد حس امنیت و افزایش تعداد فضاهای ویژه بانوان از جمله اقداماتی است که باید اجرای آن ها به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر این ،نبود حمل و نقل های عمومی مختص زنان،نبود مراکز مخصوص خرید زنان،نبود مراکز فرهنگی ،کم رنگ بودن حضور زنان در عرصه مطبوعات و نشریات،نداشتن بیمه مناسب و هزاران نبودهای دیگر ،حضور زنان را برای نقش آفرینی در جامعه سخت تر میکند.که بخشی از این نبودها میتواند با همت مسئولان و نهادهای اجتماعی حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار