ريیس کل دادگستری یزد:
ريیس کل دادگستری استان یزد گفت: با هرگونه تخلف و تعرض در عرصه میراث فرهنگی برخورد قاطع قانونی خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 25 May 2015
به گزارش تابناک یزد ، "محمدرضا حبیبی" در جلسه مسئولان قضایی با مدیران و مسئولین میراث فرهنگی استان یزد اظهار كرد: امروزه در تمام دنیا اهمیت آثار تاریخی و میراث فرهنگی نهادینه شده و این موضوع مورد نظر و اهتمام تمامی حکومت‌ها و دولت‌ها قرار دارد.

وی افزود: در تمامی کشور‌ها قوانینی در حمایت از آثار تارخی و میراث فرهنگی وجود دارد و اکنون در حقوق بین‌الملل نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز علاوه به قوانین پراکنده در حفظ و صیانت از آثار تاریخی در قانون مجازات اسلامی هم مجازات‌های سنگینی برای متخلفین در این عرصه در نظر گرفته شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان بر شناسنامه‌دار کردن تمام اموال دولتی و تاریخی و فرهنگی ثبت آنان تأکید و اظهار کرد: چنانچه اموال مذکور ثبت شده باشد، مراحل رسیدگی و تعقیب مجرمین برای محاکم ساده‌تر خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان جهت ارائه راهکار مناسب برای حل و فصل دعاوی بین این اداره با مردم در شرایط خاص، تاكيد كرد: باید مشکلات مردم نیز دیده شود و راهکارهای مناسب جهت تعامل با مردم برای حل مشکلات فی مابین با اداره کل میراث فرهنگی اتخاذ كرد.

حبیبی، میراث فرهنگی را امانت نسل‌های آینده کشور در دست ما دانست و بیان كرد: گرچه در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی نباید هرگز کوتاهی به خود راه داد اما در مواجهه با مردم نیز باید به گونه ای عمل کرد تا صیانت از آثار تاریخی و کهن این دیار مردم را نیز متضرر نگرداند.

وی تعیین تکلیف سریع طرح‌های شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری را خواستار شد و گفت: بابد با اولویت‌گذاری در طرح‌های شهرداری و گردشگری وضعیت مردم سریعتر روشن و با تأمین اعتبار و اتخاذ راهکارهای مناسب وضعیت مردم روشن شود.

ريیس کل دادگستری استان، گردشگری را صنعت درآمدزای روز جهان ذکر و عنوان کرد: باید برای رونق این صنعت مهم نیز تلاش کرد و با به روز رسانی زیرساخت های این صنعت در جهت رونق آن گام برداشت.

وی تأمین امنیت گردشگران خارجی در استان را موضوع بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: گردشگران، سفیران معرفی استان و کشور در خارج از کشور محسوب می‌شوند و نباید اجازه داد در مدت اقامت خود در استان کوچکترین اتفاقی، احساس ناامنی را به آنان انتقال دهد.

همه در برابر میراث فرهنگی مسئول هستند

"جمال قضاوتی" دادستان عمومی و انقلاب یزد گفت: میراث فرهنگی امانت گرانبهایی است که همه برای حفظ و صیانت از آن مسئول هستند.

وي افزود: به موجب قانون همه مکلف به صیانت از این امانت ارزشمند و گرانبهای میراث فرهنگی و تاریخی هستند.

وی اظهار كرد: همه کشورها به تاریخ و گذشته خود افتخار می‌کنند و تمام سعی خود را در جهت حفظ آثار تاریخی و کهن خود معطوف ساخته‌اند.

این مقام قضایی یادآور شد: میراث فرهنگی و آثار تاریخی از چنان اهمیت و ارزشی برخوردار است که حتی بعضی از کشورها که قدمت و پیشینه تمدنی زیادی ندارند، همواره سعی كرده‏‏اند تا با تحریف تاریخ برای خود تمدن و تاریخ بسازند.

وی به اهتمام به مسئله میراث فرهنگی در کشور از مسئولان عالی سه قوه اشاره و بيان کرد: این اهتمام در استان‌ها نیز وجود دارد و در دستگاه قضایی استان یزد نیز با اختصاص شعب ویژه و انتخاب قضات متناسب با مباحث فرهنگی و تاریخی سعی در رسیدگی‌های سریع، با دقت و جامع شده است.

دادستان عمومی و انقلاب یزد با اشاره به جرائم حوزه میراث فرهنگی اذعان كرد: جرائم حوزه میراث فرهنگی در بسیاری موارد به صورت سازمان یافته، انجام شده و معمولاً رابط یا رابطانی در خارج از کشور نیز دارند که به صورت برنامه‌ریزی شده و با سبق تصمیم اقدام به تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی می‎‎كند.

وی ادامه داد: بدون شک برخورد با کسانی که در این حوزه مرتکب جرم و تخلف شده اند بسیار شدید خواهد بود.

قضاوتی تأمین امنیت گردشگران را نیز از موارد حائز اهمیت برشمرد و اظهار كرد: با هر مسئله‌ای که امنیت گردشگران را به خطر اندازد به سختی برخورد می‌شود و البته مدیران تورهای گردشگری نیز باید رعایت یکسری از الزامات امنیتی را به گردشگران گوشزد كنند.

رشد پنج برابری گردشگران در استان یزد

"محمدمهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، گفت: در سنوات اخیر کشور با رشد 2.5 برابری گردشگران روبرو بوده که این رشد در استان یزد پنج برابر بوده است.

وي گفت: معماری یزد بسیار ساده است و این بافت تنها نمونه شهرسازی اسلامی در ایران و تنها الگوی این گونه شهرسازی است.

شرافت اظهار كرد: بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از میراث‌های تاریخی بشر از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به شمار می‌آید و آنچه به وضوح می‌توان در هنر معماری یزدی دریافت هنر زیستن یا به عبارتی همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت خشن و قهر کرده است که با سخت کوشی، پشتکار و قناعت و نوع دوستی، نمودها و نهادهایی را در عرصه شهر سازی و معماری به عرصه وجود کشانیده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب و ذهن او را به ژرفای تفکر و تعمق می‌کشاند.

وی در ادامه تصریح کرد: دومین شهر تاریخی جهان، برترین جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی دارد که هر کدام از آنها می‌تواند به تنهایی جاذبه‌ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد.

وي افزود: بافت تاریخی شهر یزد با مساحتی در حدود 800 هکتار را می‌توان گسترده‌ترین و اصولی‌ترین بافت تاریخی ایران دانست که تجربه‌های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده‌ترین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شهر یزد در شرف ثبت جهانی است و دنیا از این کار استقبال خواهد كرد زیرا اکثر توریست‌هایی که به ایران می‌آیند، فرهنگی هستند و برای آنها این اماکن اهمیت زیادی خواهد داشت.

"سید محمدرضا سيدحسینی" معاون عمرانی استانداری يزد با تبریک به مناسبت هفته میراث فرهنگی، گفت: امروزه مسله بسیار مهم برای گردشگری امنیت است که خوشبختانه تا حدودی این امر در استان یزد برقرار است اما باید مواظب باشیم که با توجه به حضور اتباع بیگانه در شهر یزد به ویژه در بافت تاریخی امنیت برای گردشگر از بین نرود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار