نفوذ فرهنگی در ایران؛
یک داده جدید از سوی یک نویسنده که اخیرا کتاب وی رونمایی شد اشاره مینماید به این مساله مهم که در همه دنیا کاراکترهای محبوب کودکان کشورها عمدتا امریکایی هستند اما این وضعیت در ترکیه متفاوت است. متاسفانه در کشورما نیز علیرغم داشتن شخصیت های قهرمان و اسطوره در سطح بین المللی تمامی ده کاراکتر محبوب کودکانمان امریکایی هستند .
کد خبر: ۳۸۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 04 March 2017
اغلب کسانی که به ترکیه سفر کرده اند تعریف می کنند که در بسیاری از سردرب های منازل ترک ها پرچم ملی این کشور نصب شده است. شاید در بادی امر  این مساله را نتوان دلیل قاطعی بر این دانست که ترکها ملی گرا تر از ما ایرانی ها هستند .اما یک داده جدید از سوی یک نویسنده که اخیرا کتاب وی رونمایی شد اشاره  مینماید به این مساله مهم که در همه دنیا کاراکترهای محبوب کودکان کشورها عمدتا امریکایی هستند اما این وضعیت در ترکیه متفاوت است. متاسفانه در کشورما نیز علیرغم داشتن شخصیت های قهرمان و اسطوره در سطح بین المللی تمامی ده کاراکتر محبوب کودکانمان امریکایی هستند .
 
همین مساله مویدی بر این ادعاست که ترکها تعصبات ملی بیشتری نسبت به ما دارند . هرچند این مساله را در وضعیت کار فرهنگی دستگاه ها و نهادی ها زیربط  و کم کارکردی آنها دانست . موضوعی که رهبری از آن در دورانی به مظلومیت فرهنگ و در دورانی دیگر از آن  به ولنگاری فرهنگی یاد نمودند.
 
واقعت این است که صنعت فرهنگ و چهره سازی از شخصیت های ملی یکی از مهمترین روشهای ترویج و توسعه فرهنگ ملی است . صنعتی که ترک ها چندین سال است که روی ان به شدت سرمایه گذاری می نمایند و نتیجه آن را نیز یافته اند .
 
هرچند در کشور ما تعصبات دینی بسیار خوبی وجود دارد اما اینها برای یک کشور گسترده ای مانند ایران کافی نیست .امروز فرهنگ استراتژیک ملی یکی از بنیان های قدرت ملی کشورهاست امری که ما از ان غافل بوده ایم.
 
صنعت مرچندایزینگ یا همان بازارسازی فرهنگی از دو بعد اهمیت دارد. یک بعد اقتصادی و یک بعد فرهنگی که اهمیت بعد فرهنگی طبیعتا مهمتر است. اگر مسئولین فرهنگی بتوانند در این زمینه ایفای نقش نمایند طبیعتا یکی از ملزومات افزایش قدرت ملی کشور را عملیاتی نموده اند.
برای ذکر اهمیت این موضوع کافی است اشاره نمائیم کشوری چون انگلستان  به دلیل استراتژیک ‌بودن این مساله وزارت صنایع فرهنگی تاسیس نموده است.
این صنعت امروزه در دنیا  بازاری به اندازه 241 میلیارد دلار دارد که نیم درصد اقتصاد دنیا را شامل می‌شود  و این مساله اهمیت اقتصادی این حوزه را مشخص می‌کند.ذکر این نکته نیز مهم است که اندازه این بازار به تنهایی از کل اقتصاد ایران بزرگتر است.
 
قلب این بازار که 16 صنعت از جمله انیمیشن، اسباب‌بازی و نوشت‌افزارو ... را در برمی‌گیرد، شخصیت‌سازی است. شخصیت وقتی ساخته می‌شود که مخاطبین آن شخصیت را حس کنند و بتوانند رفتارش را پیش‌بینی کنند و با خلق این کاراکتر چرخ چندین صنعت به چرخش در می‌آید.
ایزدخواه نویسنده کتاب بازارسازی فرهنگی به نکته خوبی اشاره می کند که شاید دلیل بسیاری از عقب ماندگیهایمان را توضیح دهد او می گوید : چون در کشور ما همیشه پول نفت وجود داشته است ما به دنبال  مدیریت هزینه بوده ایم  بر خلاف سایر کشورها که مدیریت درآمد را دنبال نموده اند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :