رئیس جهاد دانشگاهی با تشریح برنامه‌های بلندمدت این نهاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی، همدلی و همزبانی دولت و ملت، صادرات محصولات و تلاش برای انتقال تکنولوژی از موانع پیش روی محققان جهاد برای تولید، تجاری‌سازی و صادرات محصولات خبر داد.
کد خبر: ۳۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 23 May 2015
به گزارش تابناک یزد،در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، این ستاد به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد.

توجه مقام معظم رهبری به این نهاد نیز سبب شده تا جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مهم علمی، آموزشی و فرهنگی برشمرده شود، بنابراین برنامه‌ها و اقدامات این نهاد می‌تواند در سرنوشت کشور و تحقق چشم‌انداز نیز موثر باشد.

جهاددانشگاهی که به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور محسوب می‌شود در برنامه‌های کلان کشور نیز نقش اساسی دارد به طوریکه یکی از نهادهای تاثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز جهاددانشگاهی است.

در رابطه با برنامه‌های جهاددانشگاهی پیرامون تحقق اقتصاد مقاومتی و به طور کلی چشم انداز این نهاد با حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
با توجه به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی برای پیشبرد اهداف نظام بسیار بااهمیت است و جهاددانشگاهی یک نهاد مهم برای تحقق این امر به شمار می‌رود، این نهاد در این زمینه چگونه برنامه‌ریزی کرده است؟

در مورد بحث استلزامات تحقق اقتصاد مقاومتی ابتدا به اراده ملی نیاز داریم تا اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد. سپس باید یک برنامه‌ریزی طولانی مدت برای اجرا داشته باشیم که این برنامه‌ریزی‌ها با تغییرات مدیران هم تغییر نکند.

در اقتصاد متکی بر تولید باید در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم و در این نوع اقتصاد ممکن است فناوری را از کشورهای دیگر بگیریم ولی در بخش اقتصاد مقاومتی نمی‌توانیم فناوری دیگران را دریافت کنیم بلکه باید خودمان فناوری به روز و رقابت‌پذیر داشته باشیم و حتی برای صدور آن نیز اقدام کنیم.

ما باید یک آمایش سرزمینی انجام دهیم تا مزیت‌ها و نیازها در حوزه‌های مختلف مشخص شود و این کار را باید با توجه به ملاحظات منطقه‌ای و مسائل سیاسی انجام دهیم که با توجه به قابلیت‌های کشور در حوزه انرژی، نیروی انسانی و غیره صنایع مختلفی را در مناطق مختلف کشور داشته باشیم.

البته یک برنامه هم باید برای توسعه فناوری در زمینه‌های مختلف داشته باشیم زیرا برای صاحب فناوری شدن باید از همه فرصت‌ها استفاده کنیم یا فناوری را بخریم و سپس آن را ارتقاء دهیم یا با تجمیع خریدهای خارجی بازار را در اختیار بگیریم یا حتی می‌توانیم کارشناسان خارجی بیاوریم تا صاحب فناوری شویم ولی برای تحقق این اهداف باید برنامه داشته باشیم.

* پیشنهاد برای برنامه‌ریزی بلندمدت در دو بخش 5 ساله

 چگونه می‌توان در این بخش برنامه‌ریزی کرد؟

پیشنهاد من این است که 2 برنامه پنج ساله تدوین کنیم تا بر اساس نقشه جامعه علمی کشور اهداف نیز مشخص شود.

البته اصلاح نظام ملی نوآوری نیز بسیار مهم است زیرا از طریق ملی بودن نظام نوآوری می‌توانیم علم را به فناوری تبدیل کنیم تا بتوانیم به ایجاد ثروت برسیم.

در حال حاضر اجزای نظام ملی نوآوری در کشور ما به خوبی کنار هم چیده نشده‌اند و گاهی کارهای موازی در این حوزه صورت می‌گیرد که این مساله باید به سرعت اصلاح شود.

سیاست‌گذار عالی در حوزه علم و فناوری باید مشخص باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هماهنگ باشند تا بخشی از این کار از طریق شورای عالی یا در یک کمیته فنی متشکل از اعضای هیات دولت انجام شود و یک کمیته تخصصی متشکل از افراد با صلاحیت علمی نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

البته برای تحقق این طرح‌ها نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داریم و باید همدلی و همزبانی بین سیاسیون در جناح‌های مختلف اتفاق بیفتد تا برنامه‌ها تحقق یابد.

نقش رسانه‌ها نیز در ایجاد همدلی و همزمانی بسیار مؤثر است و برای پیاده سازی این فرهنگ به ویژه بین سیاسیون نیاز به برنامه‌های طولانی مدت داریم که این برنامه‌ریزی با تغییر مدیران تغییر نکند.

 در جهاددانشگاهی هم برنامه‌ریزی مستقلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارید؟

 در رابطه با اقتصاد مقاومتی در دوره مدیریت جدید جهاد دانشگاهی سه کار انجام شد.

در سال 86 مقام معظم رهبری فرمودند جهاد دانشگاهی باید کار شاخص انجام دهد و حرف برتر داشته باشد که بر اساس خواسته‌های ایشان سند جایگاه جهاد در افق 1404 را تعیین کردیم و سعی کردیم برنامه چهارم توسعه جهاد را بر مبنای خواسته مقام معظم رهبری بنویسیم.

طرحی را دادیم که کمک‌های جهاد در راستای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان را پیشنهاد کردیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار