اختتامیه پنجمین جشنواره " همه هنرمندان شهر" با ارائه آثار جمشید کریمی برگزار شد تا پایانی بر گالری‌گردی‌های هنرمندان و هنردوستان شیرازی باشد.
کد خبر: ۳۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹ 21 May 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در سال همدلی و همزبانی بار دیگر اهالی ذوق و هنر شیراز جشنواره‌ای ترتیب دادند که نه تنها نشانگر صمیمیت هنرمندان شیرازی است بلکه به گفته سید مجتبی حسینی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حاوی ذوق، صمیمیت و مدارای ایرانیان است.

در طول تاریخ نام شیراز با هنر و ادبیات عجین شده است و «حیات هنر در شیراز با حمایت حاکمیت ایجاد نشده که بی‌حمایت آن از بین رود» و چه تناسب جالبی است بین این جمله حسینی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با درد دل محمدهادی ستایش، دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی و سنتی شیراز، که از عدم حمایت مالی مسئولان استانی می‌گوید و اینکه تمامی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی و هنرمندان شیرازی تامین شده است.

وی در مراسم اختتامیه جشنواره گفت: هنرمندانی که برای داوری انتخاب شده بودند، وقتی شرایط برپایی جشنواره را دیدند بی‌چشم‌داشت مادی و تنها برای برپایی این جشنواره و تعالی هنر در شیراز به رایگان داوری آثار را پذیرفتند.

ستایش افزود: متاسفانه به‌دلیل کمبود اعتبار و منابع مالی امسال این جشنواره برگزیده نداشته است و تنها تقدیری از گالری‌داران و حامیان مالی صورت گرفت.

آئین گشایش این جشنواره با حضور یک مهمان ویژه همراه بود، وزیر فرهنگ و هنر بنگلادش که چند روز قبل از آغاز جشنواره به شیراز سفر کرده بود در افتتاح این مراسم حضور یافت.

اسدالزمان نور در این مراسم شیراز را دروازه شناخت ایران عنوان کرد و از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش روابط هنرمندان کشورش با هنرمندان ایرانی خبر داد.

امروز شیراز رنگ خاک گرفته است، این را بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره همه هنرمندان شهر گفت و از همه هنرمندان شهر خواست تا همه رنگ‌های زیبا را به شیراز برگردانند.

از حق و انصاف نباید گذشت که هنرمندان در این مدت کوتاه فضای شهر را به رنگ هنر آراستند و گالری‌های سطح شهر روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند، روزهایی که امید تکرارش را در همه روزهای سال دارند.

در 5 روزی که پنجمین جشنواره همه هنرمندان شهر در شیراز برپا بود، نمایشگاه‌های متفاوت عکس، هنرهای سنتی، مجسمه‌سازی، تئاتر و نقاشی در گالری‌های مختلف برپا بود.

در کنار گالری‌گردی‌هایی که این جشنواره برای مردم شیراز فراهم کرد، بخش‌های ویژه‌ای نیز داشت که از جمله می‌توان به رونمایی از کتاب منصور ضابطیان، مجری موفق تلویزیون، سال‌های شاعرانگی از استاد حسن مشکین فام، نمایشـگاه عکس‌های جنگل‌نشینان از عکاس برجسته طبیعت، محمد کوچک‌پور کپورچالی اشاره کرد.

علاوه بر این جشنواره دو بخش ویژه داشت و آن هم برپایی نمایشگاه نقاشی خلیل توللی و جمشید کریمی بود. نقاشی‌های کریمی که به سبک سورئال کشیده شده است مفاهیمی عمیق از زندگی را مقابل انسان قرار می‌دهد و در اختتامیه جشنواره به معرض نمایش درآمد.

جمشید کریمی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در دنیا هیچ چیز برایم لذت‌بخش‌تر از این نیست که مخاطبانم مفاهیمی را که خود می‌خواهند در نقاشی بیابند نه اینکه من به آنان القای مفهوم کنم.

وی گفت: در آثارش از سرچشمه فرهنگ ایرانی و اقیانوس بی‌کران شعر شاعران گذشته بهره گرفته است و هیچگاه به دنبال ایده‌یابی از دنیای بیرون نبوده است.

بهرحال برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کنار حسن‌های بسیارش ممکن است معایبی نیز داشته باشد که توجه به این معایب سبب می‌شود در آینده این جشنواره بهتر برگزار شود.

بهنام خاوران، داور بخش نقاشی جشنواره به تسنیم گفت: انتخاب آثار در این جشنواره با نوعی شتابزدگی همراه بود و همین امر سبب شد که آثار ارسالی از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند.

وی این جشنواره را یک ابتکار هنری در سطح کشور می‌داند، افزود: اگر وقت بیشتری برای انجام مراحل مختلف جشنواره تعیین شود، آثار با کیفیت بهتر برای ارائه انتخاب ‌می‌شوند.

پنجمین جشنواره همه هنرمندان شهر از 26 اردیبهشت ماه در 10 گالری آغاز شد و تا 30 اردیبهشت ماه ادامه داشت. در این جشنواره از مجموع 1196 اثر ارسالی 270 اثر برای ارائه انتخاب شده بود که در گالری‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار