تحلیل سیاسی تابناک تبریز از نشست آستانه؛
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، مذاکرات صلح آستانه طی روز های گذشته بین گروهای مسلح سوری و دولت سوریه دور یک میز برای اولین بار و با حضور روسیه، ایران و ترکیه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 25 January 2017
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، مذاکرات صلح آستانه طی روز های گذشته بین گروهای مسلح سوری و  دولت سوریه دور یک میز برای اولین بار و با حضور روسیه، ایران و ترکیه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.
 
گذشته از نتایج این گفتگوها، مذاکره رو در روی طرفهای درگیر در سوریه یعنی مخالفان مسلح به جز گروه احرار الاشام که این گروه هم در بیانیه ای از این مذاکرات حمایت کرده بود و حکومت سوریه از طرف دیگر نقطه عطفی است در بحران 6 ساله بحران سوریه است که منجر به مرگ 400 هزار نفر و اوارگی 10 میلیون سوری شده است .
 
با وجود اینکه آمریکا حضور موثری در آن نداشت و فقط سفیر خود را فرستاده بود و عربستان بعنوان اصلی ترین حامی تروریستها هم در این نشست حضور نداشت با نگاهی به مذاکرات آستانه و اظهار نظرهای پیرامون آن می توان دریافت که این نشست تقریبا موفقیت آمیز بوده است.
بشار جعفری طی سخنانی در نشست خبری بعد از پایان نشست آستانه گفت: طی دو روز گذشته به صورت شبانه‌روزی برای موفقیت این نشست تلاش کردیم و همه آنچه می‌توانست موانع را از بین ببرد انجام دادیم. بنابراین معتقدیم که نشست آستانه در تحقق هدف تثبیت آتش‌بس برای زمانی مشخص موفق شد و این امر زمینه را برای گفتگوهای سیاسی بین سوری‌ها فراهم می‌کند.
 
از نظر ایران ، روسیه و ترکیه هم این نشست که مقدمه ای برای نشست ژنو محسوب میشود موفقیت امیز بوده است و باعث همگرایی بیشتر بین این 3 کشور شده است.
 
علیرغم شیطنت مخالفان مسلح سوری مبنی بر عدم حضور ایران در بیانیه پایانی نشست و اختلاافات درونی بین خود گروههای مسلح تروریست، گرد آمدن این گروه ها در این وسعت با نمایندگان دولت سوریه در زیر یک سقف در قزاقستان با توجه به تلاش های تهران، مسکو و آنکارا قابل تقدیر است.
توافق همه طرفها برای تشکیل یک ساختار نظارتی بر آتش بس که 3 کشور موثر در بحران یعنی روسیه، ایران وترکیه بر روند آن نظارت خواهند داشت میتواند نقشه راهی برای مذاکرات اتی سازمان ملل در ژنو باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار