همزمان با دهمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه لندن و پژوهشگر آرشیو ملی انگلستان «تاریخچه پارلمان های دنیا» رونمایی شد.
کد خبر: ۳۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 16 May 2015
به گزارش ایرنا ، در این مراسم علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مجید تفرشی، استاد دانشگاه لندن و پژوهشگر آرشیو ملی انگلستان حضور داشتند.

ططری در این نشست درباره نحوه تدوین این تاریخچه گفت: برای تدوین این تاریخچه چهار پارامتر «پارلمانی که بر پارلمان های دیگر تاثیر داشت»، «پارلمان های پیشروی دنیا»، «پراکندگی» و «پارلمان هایی با کارکرد فو ق العاده» مدنظر قرار گرفته است. همچنین 60 نفر از اساتید رشته های تاریخ، علوم سیاسی و حقوق در این پروژه با ما همکاری داشتند.

وی ادامه داد: اکنون این پروژه در بحث ترجمه منابع 95 درصد، در زمینه ویرایش 50 درصد و در زمینه متون آماده 30 درصد پیشرفت دارد. به زودی یک مجموعه دو جلدی از 10 پارلمان این تاریخچه را منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: «تاریخچه پارلمان های دنیا» به صورت کتاب در قالب دایره المعارف تا پایان امسال چاپ می شود و در خردادماه سال 1395 همزمان با آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و یکصد و دهمین سال تاسیس مجلس در اختیار نمایندگان مجلس و مردم قرار می گیرد.

ططری با بیان اینکه «تاریخچه پارلمان های دنیا» بر اساس نام رسمی کشور، پایتخت، جمعیت، تاریخ استقلال، نوع حکومت، واحد پول، تعداد مجالس، تعداد نمایندگان، درصد نمایندگان زن، آخرین دوره پارلمان، حداقل سن رای دهندگان و حداقل سن نمایندگان تهیه شده است، گفت: در این پژوهش متوجه شدیم که قانون اساسی ما برگرفته از قانون اساسی کشورهای فرانسه، بلغارستان و بلژیک است و نظام مجلس ما برابر با نظام مجلس کشور آلمان است.

در ادامه این نشست مجید تفرشی با بیان اینکه با وجود اطلاع رسانی گسترده در زمینه خدمات مجلس، هنوز نخبگان ما کمتر از این موضوع اطلاع دارند، گفت: کاری که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است برای چهار مخاطب استادان، رسانه ها، افکار عمومی و امور پژوهشی بسیار ضرورت داشت.

وی افزود: در سال 1215 میلادی نخستین پیمان بین دولت و مردم در بریتانیا شکل گرفت. در حالی که قانون اساسی مشروطیت ایران نظام نامه مجلس بود، بنابراین مجبور شدند متمم قانون اساسی را بنویسند زیرا در آن حقوق مردم آورده نشده بود.

استاد دانشگاه لندن و پژوهشگر آرشیو ملی بریتانیا گفت: کارکرد مجلس دارای 3 وجه مشخص نظارت بر اجرای قوانین، شفافیت و نظارت دائمی و حسابرسی است که اگر این 3 وجه رعایت شود، مشکلات کشورها حل می شود.

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم از حقوق کامل مردم از طریق نمایندگان حفاظت شود، رابطه مجلس با مردم و آشنایی رسانه ها با مجلس مشخص شود راهی جز استفاده از تجربه پارلمان های جهان را نداریم. پارلمان ایران جایگاه نسبتا مناسبی در منطقه دارد اما نیاز به انتقال تجربه و دانش هم دارد که برای این کار جایی جز کتابخانه مجلس سراغ نداریم. انتقادی هم به تدوین «تاریخچه پارلمان های دنیا» دارم که چرا این کار 20 سال قبل انجام نشده است. این تاریخچه نگاه استراتژی و راهبردی دارد.

تفرشی با بیان اینکه تهیه «تاریخچه پارلمان های دنیا» آغاز راه است و عرضه آن به مردم، مجلس و پژوهشگران، سوالات زیادی را به دنبال دارد، اظهار کرد: ادامه تدوین این تاریخچه برای به روز کردن پروژه و پاسخ به سوالات با حمایت ارگان ها نیاز دارد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز عصر با برگزاری مراسمی رسمی به کار خود پایان می دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار