مدیر دفتر طنز حوزه هنری قم گفت: ظرفیت طنز در میان مردم قم بسیار بالاست و حضور در محافل شعر و نثر طنز تأییدکننده این مسأله است.
کد خبر: ۳۵۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 31 December 2016
به گزارش تابناک قم، عباس احمدی در کارگاه طنزنویسی که با حضور علاقه‌مندان به طنز در حوزه هنری قم برگزار شد، با اشاره به این‌که در پرداختن به طنز به‌خصوص از نوع طنز مکتوب، ایجاز و ایهام بسیار مهم و کلیدی است، اظهار کرد: یکی از رمزهای موفقیت طنزنویسی چه در قالب شعر و چه نثر تسلط بر زبان و ادبیات فارسی اعم از ادبیات قدیم و جدید از یک سو و نیز اشراف به تحول‌ها و اخبار و رویدادهای روز جامعه از سوی دیگر است به ویژه این‌که طنزپردازان دست‌کم آشنایی با تیترهای روزنامه‌ها و مجله‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که در جامعه ایرانی استعدادهای جالب توجهی در زمینه طنز و فکاهی وجود دارد، افزود: آنچه مسلم است و تجربه هم ثابت کرده این است که با زبان طنز بهتر و تأثیرگذار‌تر می‌توان درباره موضوع‌ها و سوژه‌های فرهنگی و اجتماعی نوشت.

این طنز‌پرداز قمی با اشاره به این‌که استفاده از اغراق و مبالغه، کوچک‌سازی، تضاد یا صنایع ادبی دیگر در شعر طنز امر مرسوم و به جایی است، تأکید کرد: شعر طنز نباید زیاد ابهام داشته باشد در حالی که در شعر عادی ابهام خوب و هنرمندانه است. با این حال شعر فارسی به خاطر ایهامی که دارد برای طنزنویسی و طنز‌پردازی بسیار مناسب است و البته این قدرت شعر و ادب فارسی را می‌رساند که توانسته در طول تاریخ با مردم ارتباط لازم و بایسته را برقرار کند.

احمدی با بیان این‌که هنوز هم در کشور شاعر طنز‌پرداز کم داریم، گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی و این قبیل کارگاه‌ها تا حدی می‌تواند به رفع این خلأ کمک کند. البته به شرط آنکه علاقه‌مندان به این عرصه به طور جدی اهل مطالعه و دقت در مسائل باشند.

وی با اشاره به این‌که طنز در فرهنگ عامه ایرانی از دیرباز مورد استقبال بوده است، اضافه کرد: طنز ارزشمند و فاخر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رشد کمی و کیفی خوبی رسید به طوری که در این سال‌ها طنزپردازان برجسته‌ای مجال ظهور و بروز یافتند؛ اما برای رسیدن به ایده‌آل‌ها هنوز فاصله داریم.

این شاعر طنز‌پرداز درباره اهمیت و جایگاه شعر و نثر طنز در قم افزود: برگزاری محافل طنزی همچون قمپز در قم نشان‌دهنده ظرفیت بالای طنز در میان مردم قم است که استقبال خوبی هم از محافل آن شده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار