کارگران فصلی از جمله اقشار زحمت کش و بی سامانی هستند که دردهای متورم و استخوان سوز آنها در فصل زمستان بیشتر عود می کند و همچون زگیل و وصله ای ناجور چهره و پیکره شهر و اجتماع را زشت می کند.
کد خبر: ۳۴۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 19 December 2016
به گزارش تابناک ایلام ؛ برای ساماندهی هر صنف و کاری طرح و ایده ای لازم است تا با به سرانجام رسیدن بتواند هویت یابد و جایگاه قانونی و حقوقی خود را در جامعه به دیگران بشناساند و در قالب یک چارچوب کلی از خدمات حمایتی مادی و معنوی بهره مند شود و به قول معروف شناسه شغلی پیدا کند.

هر روز دیدن تصاویر شماری از هموطنان که در میادین اصلی شهر در این سرمای استخوان سوز زمستان با کیسه ای در دست در انتظار کار هستند تا کار فرمایی بیاید و آنها را برای کار فرا خواند، قلب هر رهگذری به درد می آورد.
 
چه بسا بسیاری از این افراد ساعت ها در انتظارند و با دستانی خالی از هیچ شرمگین و سر افکنده راهی خانه می شوند تا باز دیدن چشم های منتظر زن و بچه های شان سوزناک تر از سرمای زمستان قلب شان را به درد آورد.
 
موهای سر و رویش سفید است، از ظاهرش می توان فهمید که برای در امان ماندن از سرما چند شلوار و بلوز زیر کاپشن رنگ و رو رفته و شلوار خاکی اش پوشیده است.
 
خودش را محمود معرفی می کند و سن و سالش را 56 اما آنچه از چهره و خطوط عمیق و بزرگ پیشانیش و موهای سپیدش می توان فهمید سنی بیش از این دارد که نمایانگر سختی ها و تحمل مشقت های زندگی است.
 
شغلش را کارگر روز مزد اعلام می کند و از سختی و مشقت و تنگی روزی اش بسیار گله دارد، از گاه و بیگاه شرمساری پیش زن و بچه اش بسیار غم زده است و تن صدایش تغییر می کند و لرزانت به صحبت هایش ادامه می دهد.
 
از اینکه همیشه خجل و شرمسار با دست های خالی به خانه بروم و چشم های نگران همسرم را ببینم خیلی ترس دارد، اسم نان آور رویت باشد و هیچ نانی به خانه نبری، جز شرمندگی چیزی برای زن و بچه ام ندارم.
 
دختر کوچکم سوء تغذیه گرفته و همیشه بیمار است، گاهی وقت ها حتی پول خرید نان خالی را هم ندارم و مجبور می شوم از نانوایی با قرض نان تهیه کنم، نمی دانی چقدر این لحظات رو انداختن برای نسیه گرفتن سخت است، آدم می میرد و زنده می شود.
 
محمود معترضانه از دولت و مسئولان و از اینکه هیچ جایی و مکانی برای ساماندهی کارگران روز مزد و فصلی نیست سخن می گوید و اعتراضش را اینگونه بیان می کند: انگار ما آدم نیستیم و در این مملکت زندگی نمی کنیم، هیچ کس نیست که روز و حال طاقت فرسای مان را بنگرد و برای دردهای زیادمان کاری کند؟
 
وی ادامه می دهد: چرا مسئولان برای ما کارگرهای فصلی کاری نمی کنند، شما خبرنگارها هم وقتی زمستان می شود و تعداد ما در دور میدان ها زیادتر می شود یادتان می افتد که جویای احوال ما شوید، در حالیکه مشکلات کوچک و بزرگ ما در همه فصل ها وجود دارد و فصل زمستان بیش از هر زمان دیگری به دلیل خوابیدن شغل های ساختمانی بیشتر نمایان می شود.
 
صدای محمود که بلندتر می شود و حرف های اعتراض آمیزش را می گوید، دیگر کارگرها هم به دور ما جمع می شوند و هر کدام از گوشه و کنار حرفی می زند و با کنایه و طعنه شغل و کار ما و خود را به تمسخر می گیرند.
 
یکی بی مسئولیتی مسئولان در قبال افراد اجتماع را عامل مشکلات معیشتی خود اعلام می کند و دیگری، دزدی های گاه و بی گاه و اختلاس های میلیاردی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی جامعه عنوان می کند.
 
هر کسی برای التیام درد بیکاری و ساعت ها انتظار در سوز سرما حرفی و اعتراضی می کند و همه مشکل بیکاری و بی پولی خود را به دلیل نابسامانی وضعیت اقتصادی مملکت و تورم می اندازند و از زمین و زمان گله دارند.
 
کارگری از نبود شغل مناسب و وضعیت بیکاری گله دارد و کارگری و فقر و نداری را عدم برنامه ریزی مسئولان برای مردم اعلام می کند.
 
هر کسی حرفی می زند و با صدای بلند درد و دلش را فریاد می زند و برخی با زهر خند و تمسخر دیگران را تماشا می کنند و با زبان کردی از بی نتیجه بودن این صحبت ها سخن می گویند.
 
گزارش سال قبل و سال های پیشتر را به خوبی بیاد دارم زیرا هر بار صبح که به محل کار می روم و دیدن جسم های مچاله شده و جمع شدن شمار زیادی از کارگران فصلی دور یک پیت حلبی که درونش را کارتون و تخته ریخته اند تا با دود و آتشش خود را در این ساعات انجماد هوا گرم کنند، قلبم به درد می آید و دیدن برخی از آنها که از خجالت روی رفتن به منزل را ندارند و هشت سال کار اداری پایان یافته ام باز در دور میدان در بازگشت آنها را می بینم برایم بسیار زجر آور است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام از ساماندهی کارگران فصلی و اعتبار اختصاص یافته برای طرح ساماندهی کارگران فصلی می گوید و عزت و کرامت این افراد را بر هر چیز دیگر مقدم می شمارد.
 
حشمت اله عسگری می گوید: سال قبل یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای این طرح به فنی و حرفه ای اختصاص دادیم اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نداده اند.
 
وی حفظ کرامت و شان انسانی کارگران را یکی از مهمترین اهداف اصلی اجرای طرح ساماندهی کارگران فصلی خواند و افزود: برای اجرای این طرح نیاز به همکاری و همراهی مجموعه ای دستگاه های مرتبط نظیر فنی و حرفه ای، شهرداری، تعاون کار و رفاه اجتماعی، اصناف، تامین اجتماعی است تا بتوان آن را عملیاتی کرد.
 
عسگری ساماندهی کارگران فصلی و ایجاد مبلمان شهری و برچیده شدن کارگران در میادین اصلی را یکی از دغدغه ها نام برد و گفت: این طرح در کارگروه اشتغال سال 92 نیز مصوب شده و با استقبال ما مواجه شده اما هر سال به دلیلی به تعویق می افتد و اجرا نمی شود.
 
وی تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن طرح ساماندهی کارگران فصلی علاوه بر حفظ کرامت آنان، تامین بیمه و فراهم شدن امکان برخورداری از خدمات اجتماعی و رعایت مبلمان شهری و همچنین ارائه آموزش ها و مهارت های فنی به کارگران آنان را رده بندی و ساماندهی کرد.
 
عسگری یادآور شد: همچنین در این طرح نیز می توان به افزایش اعتماد بیشتر بین کارگر و کارفرما و پرداخت خسارت در صورت اجرایی نشدن کار مناسب از سوی مجموعه معرفی کننده کارگران نیز اطمینان پیدا کرد.
 
معاون استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد که مشکل پیش روی اجرای طرح ساماندهی کارگران فصلی هرچه سریعتر پایان یابد و این طرح اجرایی شود.
 
مجری طرح ساماندهی کارگران فصلی نیز از عدم همراهی دستگاه متولی نظیر فنی و حرفه ای، شهرداری ابراز گله مندی کرد و گفت: پس از تصویب این طرح در کارگروه اشتغال سال 92 اعتباری برای اجرای اولیه آن و ایجاد یک مکان برای ساماندهی به کارگران اختصاص یافت اما به دلیل قرار داشتن آن در ردیف اعتبارات عمرانی فنی و حرفه ای موفق به جذب آن نشد و اعتبار برگشت خورد.
 
هدایت پویا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین شهرداری به دلیل تغییر شهردارها در سال های اخیر این طرح عقیم مانده و تاکنون به نتیجه و مرحله اجرایی شدن نرسیده است.
 
وی شمار کارگران فصلی و ساختمانی در استان ایلام را 20 هزار اعلام کرد و گفت: معاون استاندار به ضرورت اجرای این طرح واقف است و همواره خواستار اجرایی شدن آن شده اما هر بار به دلیلی اجرای این طرح به تعویق می افتد.
 
پویا تاکید کرد: اگر نهادهای متولی وارد مرحله اجرایی شوند با ثبت نام از متقاضیان، فراهم کردن مکان مناسب برای استقرار آنها، راه اندازی سامانه نرم افزاری و دسته بندی افراد و مهارت آموزی به آنان می توانند این طرح را عملیاتی کنند.
 
مجری طرح ساماندهی کارگران فصلی افزود: همچنین می توان اجرای این طرح را با اطلاع رسانی به مردم اعلام کرد تا هر کس به هر نیرویی نیاز داشت از طریق سامانه گویا نیرو مورد نیاز خود را اعلام کند.
 
وی اضافه کرد: نهادهای درگیر نظیر فنی و حرفه ای، شهرداری، بخش خصوصی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکن و شهرسازی و... می توانند با تعامل و همراهی در اجرای این طرح کمک کنند.
 
پویا جمع آوری کارگران و سامانده به آنان، ایجاد مبلمان شهری، امکان برخورداری از آموزش و ارتقای مهارت، بیمه تکمیلی و تعاونی، استفاده از نیروهای کارگری در پروژه های بزرگ عمرانی، برخورداری از امکان نظارت بر کیفیت و قیمت، هویت یابی و شناسه دار شدن کارگران، حفظ منزلت اجتماعی و امکان صادرات نیروی کار به استان ها و کشورهای مجاور از مزایای اجرای این طرح ذکر کرد.
 
وی گفت: نسل جوان اکنون با توجه به نبود مشاغل اداری از بیکاری خسته شده اند و در صورت هویب یابی مشاغل کارگری و فصلی و سندیکایی شدن این قبیل مشاغل که امکان برخورداری از مزایای بیمه تکمیلی و بیمه شغلی فراهم شود از این طرح استقبال می کنند.
 
مجری طرح ساماندهی کارگران فصلی افزود: برای اجرای این طرح در چند سال اول به حمایت مادی دولت نیاز است اما پس از چند سال می توان بدون نیاز دولت به تداوم آن اقدام کرد.
 
وی ادامه داد: می توان این طرح را به شغل های دیگری نظیر باغبانی، نظافت چی نیز تعمیم داد و سایر کسب و کارها و مشاغل مهارتی که دارای دکان و مکان خاص نیستند را ساماندهی کرد.
 
وی همچنین ایجاد تعادل در بین فراهم شدن زمینه های شغلی برای کارگران فصلی در مناطق مختلف و امکان برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت برای آنان را از دیگر مزیت های اجرای این طرح نام برد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر ضرورت اجرای این طرح از سوی مسئولان احساس شود و به منظور ساماندهی به کارگران فصلی آن را به مرحله اجرا در آورد./م
 
 
 
 
منبع:ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار