کد خبر: ۳۴۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 17 December 2016
22 اردیبهشت 94 مصوبه تشکیل «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در استانها از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. این بازه زمانی دقیقا در ایامی است که خبرهای مهمی در خصوص آزادشدن پولهای بلوکه ایران در امریکا که گاها رقم آنها تا 100میلیارد دلار نیز برآورد می گردد، به گوش می رسد.موعد اجرائی برجام نیز دی  ماه همان سال است یعنی 7 ماه بعد.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک تبریز،این کارگروه به پشتوانه برجام و امیدواری بسیاری که برای تزریق پول به واحدهای صنعتی مواجه دچار  مشکل پدید آمده بود ، سریعا در استان آذربایجان شرقی نیز تشکیل می گردد.
 
اما از همان نخستین روزهای تشکیل این کارگروه ، یک اشتباه ساختاری بروز می یابد.
بر اساس  این مصوبه که معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ  وپیگیری می نماید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، در همه استان‌های کشور و با عضویت استاندار (رییس)، رییس واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، و سایر مقامات کشوری مشخص، بایستی تشکیل یابد.
نخستین انحراف از مصوبه را اینگونه شاهدیم که رییس سازمان صنعت و معدن استان ، برخلاف مصوبه دولت ،  در مورخه 25 اردیبهشت 95 خیرخواه (از معاونین سازمان ) را به عنوان دبیر این کارگروه استانی منصوب می نماید. این مساله را شاید بتوان نوعی رها سازی مسئولیت با قید تفویض هم نامگذاری کرد. هرچه باشد خبر خوشی برای تولید کنندگان نیست.
 
دومین اشتباه از زبان معاون استاندار
 
نجاتی، رییس سازمان سنعت و معدن و تجارت استان در مصاحبه با خبرنگاران در 13 آبان امسال می گوید:  1690 مصوبه لازم الاجرا تصویب نموده که تا کنون حدود 800 فقره از این مصوبات عملیاتی شده است و بقیه نیز در دست اجراست. وی همچنین  در 25 آذر ماه با اشاره به اینکه 1278 مورد معرفی به بانکها داشته ایم اذعان می نماید فقط 35درصد این معرفی ها منجر به اخذ تسهیلات گردیده اند. این در حالی است که این کارگروه دومین اشتباه خود را بصورت عملیاتی رسانه ای می نماید.دومین اشتباه بزرگ این کارگروه را از زبان نواداد می خوانیم:
11 آبان ماه نواداد ، معاون استاندار اذعان می دارد تسهیلات 18 درصدی، علاج درد بنگاه های اقتصادی نیست و شاید به همین دلیل است که 65درصد  بنگاه های اقتصادی استان رغبتی به استفاده از تسهیلات این کارگروه ندارند.
سومین مساله را که شاید در بادی امر نتوان اشتباه کارگروه نامید اما می توان اینگونه بیان نمود. مساله مهمی هم وجود دارد و آن اینکه واحدهای تولیدی برای حضور کارگروه رفع موانع تولید استان ، بر اساس چه معیاری انتخاب می گردند؟
 به نظر می رسد سازمان صنعت معدن و تجارت استان ، می تواند با مشخص نمودن استانداردهای این انتخاب به روشن شدن اذهان فعالان اقتصادی یاری نماید.
شاید لازم بذکر نباشد که تمامی  مسایل  مربوط به مدیریت استراتژیک  استان صرفا موانع فعلی تولید نیست و شایسته  است مجموعه استانداری برای ایفای بهتر رسالت خود به دنبال تامین نیازهای ضروری تولید در استان باشند. هرچند جبارزاده در بازدید از شرکت درپاد با بیان این که طرح رونق تولید به معنی بی‌توجهی به واحدهای بزرگ تولیدی نیست،به احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی در شهرستان اسکو اشاره کرد و تا حدودی دغدغه های سرمایه گذاران را خطاب قرار داد. اما  ظاهرا در بدنه دولت اراده ای برای تحقق این نوع سرمایه گذاری های استراتژیک در استان وجود ندارد.
استان ما  با تولید و مصرف 1550 مگاوات برق، جزو استان‌هایی است که با دارا بودن برابری تولید و مصرف برق، می‌تواند با ایجاد نیروگاه، به صادرکننده انرژی تبدیل شود.
جبارزاده در 2 آذر امسال می گوید نزد معاون اول رییس جمهور هم گفتم که متاسفانه بدنه کارشناسی وزارتخانه ها با روند سرمایه گذاری در استان همراهی نمی کنند. اشاره او به کارشکنی وزارت نیرو بود که مانع تحقق سرمایه گذاری شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه برای ساخت دو نیروگاه بناب و صوفیان با صرف سرمایه ای معادل 2 میلیارد دلار بود.
برچسب ها: اقتصاد ، مقاومتی ، نواداد ، صنعت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار