در حالی تاکنون ۳۰ نقطه از سیستان و بلوچستان میزبان ۷۷ "شهید گمنام" بوده متاسفانه پس از گذشت ۲ سال از تصویب حضور شهدای گمنام در شهرستان سرباز، مسئولان محلی هنوز مکانی برای یادمان شهدا معرفی نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱ 04 December 2016
استان سیستان وبلوچستان به‌دلیل شهدای زیادی که از ابتدای انقلاب اسلامی در طول جنگ تحمیلی و پس از آن در حادثه‌های تروریستی تقدیم انقلاب کرده، به‌عنوان استانی شهیدپرور شناخته می‌شود.

در میان لاله‌های شهید استان برخی گمنام هستند که پس از جنگ تحمیلی تفحص شده و در استان خاکسپاری شده‌اند.

برای نخستین بار پیکر پاک شهدای گمنام در سال 1374 در جزیره ابوموسی به خاک سپرده شد که پس از آن به دلیل تقاضاهای مردم، خانواده‌های شهدا و مسئولان، پیکر مطهر شهدا به شهرها و روستاهای مختلف کشور برده شد تا قوت قلبی برای خانواده‌هایی باشد که در انتظار برگشت فرزندان به جنگ رفته خود هستند.

این افتخار اما شش سال بعد یعنی در سال 1380 نصیب استان سیستان و بلوچستان شد و پیکر پاک پنج شهید گمنام برای نخستین بار به زاهدان منتقل و خاکسپاری شد و پس از آن این استان پهناور در 30 نقطه میزبان 72 شهید دیگر نیز شد.

سرپرست هیئت "محبان الزهرا(س)" سرباز: تا ابد به شهدای جنگ تحمیلی مدیونیم

سرپرست هیئت "محبان الزهرا(س)" شهرستان سرباز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار  داشت: حضور پیکر مطهر شهدای گمنام، شهرها و روستاهای سیستان وبلوچستان را متبرک کرده ولی متاسفانه شهرستان سرباز تاکنون از این نعمت بی‌نصیب مانده است.

محمد رحیمی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب چند موضوع از جمله تشییع و تدفین شهدا و اردوهای راهیان نور می‌تواند در معنویت مردم تاثیرگذار باشد. انتظار می‌رود با پیگیری مسئولان سرباز مردم خونگرم و انقلابی این شهرستان نیز از نعمت حضور شهید گمنام در شهر خود بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان حق دارند همنشین شهدا باشند و از آنها درس زندگی بگیرند، عنوان کرد: در سال‌های گذشته بارها از مسئولان درخواست کردیم فضای شهرستان را برای حضور پیکر یک شهید گمنام در این شهرستان هموار کنند اما تاکنون هیچ اقدام جدی از سوی آنان انجام نشده است.

مسئولان سرباز جهت ساخت "تپه شهدا" اقدام نکرده‌اند

یکی از شهروندان شهرستان سرباز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، با بیان اینکه دلم به حال شهرستان سرباز می‌سوزد که از نعمت شهید گمنام بی‌بهره است، اظهار داشت: باور اینکه شهرستان سرباز "شهید گمنام" ندارد برای مهمانان نوروزی که وارد این شهرستان شده بودند سخت بود.

یونس درویش‌مقدم افزود: با وجود تمایل فراوان مردم خونگرم، انقلابی و ولایت‌مدار سرباز به حضور شهید گمنام در این شهرستان، مسئولان  شهرستانی هنوز کاری برای ساخت محلی به عنوان "تپه الشهدا" و ساخت یادمانی برای شهدا انجام نداده‌اند.

وی عنوان کرد: مزار مطهر شهدای گمنام قبل از هر چیز زیارتگاه و خلوتگاه پدران و مادرانی است که زودتر از گذر عمر رنگ سپیدی بر سر و رویشان نشسته است. مسئولان باید عزم خود را برای آوردن شهیدی گمنام به این نقطه از استان جزم کنند تا آثار مثبت وجود شهدا در بین جوانان را به خوبی لمس کنند.

این شهروند شهرستان سرباز گفت: اگر مردم و مسئولان شهرستان با همبستگی کامل پیگیر زمینه‌سازی برای میزبانی از شهدای گمنام باشند، به لطف خداوند و عنایت شهدای گمنام به زودی این مهم محقق خواهد شد.

مسئولان سرباز در زمینه تعیین محل مناسب تدفین شهدا کوتاهی کرده‌اند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: پیگیری حضور شهدای گمنام در شهرستان سرباز از 2 سال پیش در برنامه بوده و به تصویب رسیده اما تاکنون محل مناسبی برای احداث یادمان شهدا از جانب مسئولان این شهرستان معرفی نشده است.

حمزه دهقان افزود: در جلسه‌ای که با فرماندار سرباز و مسئولان این شهرستان در این زمینه داشتیم، زمین ناهمواری معرفی شد که قرار بود پس از ساخت پارک برای پیگیری آوردن شهید گمنام اطلاع داده شود اما مسئولان سرباز این موضوع را پیگیری نکردند.

وی با اشابه به اینکه در حال حاضر تمام شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به جز شهرستان سرباز و شهرستان‌های تازه تاسیس از نعمت حضور شهید گمنام برخوردارند، عنوان کرد: جهت تدفین پیکر مطهر شهید گمنام در قصرقند از سوی مسئولان این شهرستان پیگیری‌هایی انجام شده که بازدید از مکان مدنظر آن‌ها جهت تدفین در دستور کار قرار دارد و در صورت تایید تدفین شهید گمنام در این شهرستان در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خاکسپاری پیکر مطهر شهدای گمنام در هر شهرستان، موجب انس و الفت جوانان آن شهرستان با شهدا می‌شود و با حضور آنها یک جریان‌سازی معنوی در بین جوانان و نوجوانان ایجاد می‌شود.

دهقان بیان کرد: تنها خاکسپاری شهدای گمنام نباید ملاک عمل قرار گیرد و پس از خاکسپاری نیز باید فضایی معنوی در محل تدفین این عزیران برای پاسداشت مقام شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار