رئیس اداره دامپزشکی میناب گفت: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان ، پیش بینی می شود 70 هزار راس بزو گوسفند واکسینه شوند. واکسیناسیون 70 هزار راس بز و گوسفند در میناب علیه تب برفکی
کد خبر: ۳۳۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 19 November 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سید امیر مختار بهاری شنبه در نشست با کارشناسان دام شهرستان افزود: این طرح از اول تا پایان آذرماه امسال به مدت یک ماه ، با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی به صورت رایگان اجرا می شود .

وی هدف از اجرای طرح را ایجاد ایمنی در دام ها و پیشگیری از بیماری و خسارت ناشی از آن عنوان کرد.

رئیس اداره دامپزشکی میناب اظهار کرد: کاهش تولید شیر ، کاهش وزن و تلفات در دام های جوان از شایع ترین خسارات ناشی از بیماری تب برفکی است.

بهاری همکاری دامداران ، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی را لازمه اجرای صحیح و کامل طرح عنوان کرد و افزود : با تلاش ها و اقدامات بهداشتی انجام گرفته از جمله واکسیناسیون منظم دام ها و برگزاری کلاس های آموزشی به منظور ارتقاء سطح آگاهی دامداران ، شهرستان دارای وضعیت مناسبی از نظر بیماری تب برفکی می باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه حمل و نقل غیر بهداشتی دام و تامین دام از مناطق آلوده به بیماری باعث گسترش بیماری ها می گردد ، خواستار توجه دامداران به توصیه های بهداشتی دامپزشکی در جهت پیشگیری از بیماریها شد.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار در حیوانات اهلی است که نام های دیگر آن ، بیماری دهان و پا ، بیماری آفت دامها (آفتوس) ، دباغ و… می باشد. این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده های دامی خام دارد.

تب برفکی دردام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو ، گاومیش ، گوسفند و بز دیده می شود. این بیماری سبب صدمات جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشتی همانند ورم پستان ، کاهش تولید شیر و در مواقعی قطعی تولید شیر را به همراه دارد.

شهرستان میناب در 90 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار