غول بيكاري سرانجام ديده شد؛ لشكر بيكاران در حال افزايش است و دولت نگران. تصوير بيكاري در برخي استان‌هاي ايران نگران‌كننده شده است. كوتاهي در ايجاد اشتغال مي‌تواند براي كشور بحران‌آفرين باشد و بايد به جاي تدبير پشت‌ميزي و دادن وعده‌ها و شعارها، نسخه‌اي واقع‌بينانه براي ايجاد اشتغال و جلوگيري از بحراني‌شدن بازار كار پيدا كرد.
کد خبر: ۳۲۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 05 November 2016
غول بيكاري سرانجام ديده شد؛ لشكر بيكاران در حال افزايش است و دولت نگران. تصوير بيكاري در برخي استان‌هاي ايران نگران‌كننده شده است. كوتاهي در ايجاد اشتغال مي‌تواند براي كشور بحران‌آفرين باشد و بايد به جاي تدبير پشت‌ميزي و دادن وعده‌ها و شعارها، نسخه‌اي واقع‌بينانه براي ايجاد اشتغال و جلوگيري از بحراني‌شدن بازار كار پيدا كرد. تا حالا كه نسخه دولت حسن روحاني به نتيجه مطلوب براي تك رقمي كردن بيكاري نرسيد و حتي نرخ بيكاري از زماني كه دولت يازدهم روي كارآمده افزايش هم يافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی» رسيدن نرخ بيكاري در ايران به 12.2 درصد در بهار امسال البته خبري خوش براي دولت حسن روحاني نيست؛ افزايش نرخ بيكاري و افزوده شدن بر تعداد افراد جوياي كار باعث شده تا رئيس جمهور به صراحت از اشتغال به عنوان دغدغه و اولويت اول دولت و كشور ياد كند. آيا دولت تدبير و اميد مي‌تواند نرخ بيكاري را به كمتر از ميزان زماني كه فعاليت خود را آغاز كرد، يعني 10.4 درصد در تابستان 1392 كاهش دهد؟

در حالي كه دولت حسن روحاني يكي از مهمترين دستاوردهاي اقتصادي خود را كاهش نرخ تورم از 45 درصد به 8.8 درصد عنوان مي‌كند، اما نوسانات نرخ رشد اقتصادي كشور باعث شده تا نرخ بيكاري از 10.4 درصد به روايت مركز آمار ايران در تابستان 1392 به 12.2 درصد در بهار سال 1395 افزايش يابد. اين در حالي است كه اقتصاد ايران در دو سال پياپي 1391 و 1392 نرخ رشد اقتصادي منفي را تجربه كرد و تنها در سال 1393 نرخ رشد اقتصادي به 3 درصد رسيد، هرچند بانك مركزي از اعلام نرخ رشد اقتصادي در سال گذشته خودداري كرد، اما برآوردها نشان مي‌دهد به واسطه افت شديد درآمدهاي نفتي و به تحليل رفتن منابع دولت، نرخ رشد اقتصادي ايران در سالي كه گذشت به نزديك صفر درصد رسيده است و حالا مقامات دولتي و بانك مركزي از تحقق نرخ رشد اقتصادي به بالاي 5 درصد خبر مي‌دهند.

نرخ رشد 5 درصدي به عنوان نقطه قوت دولت در اقتصاد البته با چالش آغشته بودن به درآمدهاي نفتي ناشي از افزايش توليد و صادرات نفت مواجه است و نمودي از آثار ملموس رشد اقتصادي 5 درصدي در بخش‌هاي توليدي و صنعتي كشور و همچنين بازار كار ايران ديده نمي‌شود. 

دولت تدبير و اميد البته هنوز نسخه روشني براي كم كردن نرخ بيكاري و ايجاد اشتغال پايدار پس از سه سال ارائه نداده و بيم آن مي‌رود تعداد واقعي بيكاران از مرز 7 ميليون نفر با احتساب نرخ بيكاري واقعي و اشتغال ناقص فراتر رود.

هفتم مهرماه امسال كاظم جلالي، نماينده تهران و رئيس مركز پژوهشهاي مجلس در صحن علني مجلس هشدار داد: نرخ بیکاری سال 94 از سوی دولت 11 درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست، همچنین در سال 94، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفا اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به دنبال دارد.

تصوير بيكاری در 31 استان ايران

به گزارش تابناک اقتصادی، تازه‌ترين گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه 14 استان ايران در بهار امسال نرخ بيكاري بالاتر از نرخ بيكاري در كل كشور را تجربه كرده‌اند. بر اين اساس نرخ بيكاري در استان‌هاي كرمانشاه (19.2 درصد) چهارمحال و بختياري (17.8 درصد)، كهگيلويه و بوير احمد (16.4 درصد)، اصفهان (15.7 درصد) و اردبيل (14.8 درصد، خراسان رضوي (14.8 درصد)، لرستان (14.3 درصد)، قم (14.1 درصد)، گلستان (13.8 درصد)، يزد (13.6 درصد)، تهران (13.5درصد)، كرمان (12.9 درصد) و فارس (12.3 درصد) گزارش شده است. نكته مهم اينكه تنها 2 استان البرز و فارس در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با كاهش نرخ بيكاري مواجه شده‌اند و نرخ بيكاري در كرمان 7 درصد، تهران 6.1 درصد، يزد 5.7 درصد، كرمانشاه 5.5 درصد، اردبيل 4.3 درصد، قم 4.2 درصد،كهگيلويه و بوير احمد 4 درصد، لرستان 3.6 درصد و اصفهان 2.1 درصد افزايش يافته است. گزارش مركز آمار ايران همچنين نشان مي‌دهد كه هرچند نرخ بيكاري در استان كردستان 2.2 درصد بيشتر شده اما نرخ بيكاري 12 درصدي اين استان همچنان از ميانگين نرخ بيكاري كل كشور پايين‌تر است و تنها استاني كه نرخ بيكاري آن تغييري در بهار امسال نسبت به بهار پارسال نداشته، استان قزوين با نرخ بيكاري 11.9 درصدي است.

دولت نگران برخاستن غول بيكاري؛ فرار و فرود اشتغال در 31 استان


روزشمار وعده‌های اشتغال‌زايی روحانی در سال 95

26 ارديبهشت 95: رفع بیکاری و اشتغال جوانان مهمترین اولویت در برنامه های اقتصادی است؛ دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با سه مشکل رکود، تورم و بیکاری مواجه بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان توانست در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش رکود، گام‌های خوبی را بردارد و حتی در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه بخاطر کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری مواجه بودند، در ایران ارزش پول ملی حفظ شد و روند کاهنده تورم و رشد اقتصادی ادامه داشت.

7 ارديبهشت 95: تصویب اجرای کلیات طرح توسعه اشتغال فراگیر «حرکت» با هدف تحقق نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال ۹۶ در شوراي عالي اشتغال.

11 خرداد 95: دولت یازدهم به دنبال اشتغال سالانه برای یک میلیون نفر است.

25 خرداد 95: برای دولت هم مایه شرمساری است که جوان تحصیلکرده ایرانی بیکار باشد.

5 تير 95: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله 85 تا پایان 91 فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از  20  میلیون و 619 هزار به 20 میلیون و 628 هزار رسید و این درحالی است که طی سه سال اخیر ، سالانه حدود 450 هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

12 مرداد 95: هدف اصلی دولت را رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است، وقتی می‌بینیم جوان تحصیلکرده دانشگاهی بیکار است این مسئله یک بار بزرگ و  سنگینی بر دوش ما است.

3 شهريور 95: برای حل کامل مسئله بیکاری نیازمند ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر در سال هستیم.

2 آبان 95: براي اشتغال پایدار نسل جوان، راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار