عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رفتار برخی مسئولان امروز با بینش آنها در دهه ۶۰ کاملاٌ متفاوت است.
کد خبر: ۳۲۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 02 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در همایش استکبار ستیزی از منظر قرآن و حدیث در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اظهار داشت: در سندی مربوط به لانه جاسوسی آمریکا، روحانیت و علما مشهد تحلیل شده‌‍‌اند که براساس آن سازمان‌های اطلاعاتی در مشهد در دانشگاه‌ها و حوزه رفت و آمد داشته‌اند.

وی بیان کرد: آنها علاوه بر مشهد، در قم و تهران نیز حضور داشته و علما را رتبه‌بندی و برای درگیری برخی افراد با امام راحل که آنها را نوگرا می‌دانستند برنامه داشته و این قبیل افراد به اینکه چرا انقلاب و عاشورا توسط امام سیاسی شده اعتراض داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عوامل لانه جاسوسی اعلام داشتند که مشهد درجریان‌هایی چون انقلاب مشروطه، 15 خرداد حضور فعال نداشته و در نهضت‌ها در متن نبوده و فعالیتی به مانند شهرهای تهران، قم، تبریز و اصفهان نداشته است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: آنها این گونه بیان می‌کردند که در اوایل انقلاب، حکومت توسط مریدان امام خمینی(ره) اداره می‌شده، شهر مشهد به نظر آنها شهری منزوی بوده که زیارتی و کشاورزی است در حالی که این حرف بی‌خودی است زیرا مشهد دو روز قبل از 19 دی 1356 قم تظاهرات داشته و فعالیت می‌کردند.

وی اظهار داشت: در 9 و 10 دی، 40 روز زودتر از 22 بهمن مشهد از کنترل حکومت خارج شده و نتوانسته تا روز پیروزی انقلاب در مشهد اقتدار کامل داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در گزارش جاسوسان آمده که بعضی از روحانیون از مطالبی چون نام بردن از تبعید امام راحل به عنوان دومین هجرت در اسلام شکایت داشتند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در بخشی از اسناد، روحانیون به چند دسته تقسیم شده و نحوه استفاده از آنها نیز مطرح شده، آنها عده‌ای را به عنوان روحانیونی که با شاه همکاری داشته و از او حقوق می‌گرفتند معرفی کرده و این موضوع را بیان می‌کنند که از این دسته نمی‌توان اکنون استفاده کرد.

وی بیان کرد: دسته دیگر در گزارش روحانیونی‌ سرسخت، انقلابی و دستیار امام معرفی شده‌اند که نباید جمهوری اسلامی را قبضه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نیروهای اطلاعاتی با ارتباط با شریعتمداری، پسر و داماد ایشان به دنبال این موضوع بودند تا ایشان جای امام را بگیرند.

وی گفت: زمان حضور شریعتمداری در مشهد برای نهی از منکر نزد وی رفتم و گفتم شما چرا با امام درگیر هستید و خلاف حرف امام سخن می‌گویید و در BBC و کشورهای بیگانه حرف‌های شما پخش و از شما طرفداری می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سرویس‌های جاسوسی به همه امید داشته اکنون سخنان بعضی از مسئولان با آنچه در دهه 60 می‌گفتند تفاوت پیدا کرده است.

وی بیان کرد: آنها  آخوندهایی که با توده مردم در مساجد و دهات ‌هستند را خطرناک دانسته و قطع ارتباطشان با امام را بیان می‌کردند. ماموران اطلاعاتی بیان می‌کردند که اگر ایران برای ما مهم است باید با تمامی قشرها از روحانی تا مجاهد خلق ارتباط داشته باشیم و اگر امام فوت کند روحانیون ضعیف می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دسته دیگر از روحانیون در اسناد سازشکار معرفی شده که آمریکا توانسته با بعضی از آنها ارتباط برقرار کند. آنها در قبل از پیروزی انقلاب خواهان عدم خروج شاه بودند و این موضع را که برگشتن شاه بعد از خروج از ایران سخت است را بیان می‌کردند.

منبع: تسنيم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار